Sökmotorkonsult.se

Var på bloggen placerar man bäst utlänkar?

Flygplan

Jag har en blogg och undrar var man bäst bör placera utlänkar? Är det bäst att placera dem på huvudsidan eller på en undersida?

Helena

Det beror lite på vilken målsättning du har med länkarna. Om det är för att det ska vara bra för din egen blogg skulle jag nästan alltid säga att de passar bäst i en passande bloggpost. Om det å andra sidan är för att du vill ge rejält med styrka till sidan du länkar till kan det passa bra på startsidan.

Magnus


Sidan är senast uppdaterad 2010-01-13

4 kommentarer

  1. Hej! Vad anser du Magnus, är placeringen av länken viktigare än att den kommer från en relevant text? Med relevant menar jag en text som behandlar samma ämne som länkens mål. Mvh, Peter Eklöf

  2. Det beror ganska mycket på omständigheterna och vilket förtroende Google har för siten. Ofta går jag på relevans i första hand men jag tar hellre en icke relevant länk från Google.se än en relevant från en färsk gratisblogg.

    Kommentar av Magnus

  3. Men en länk som kommer från ett blogginlägg måste vara bra mycket svagare än en länk som kommer från startsidan. Det känns som att ett två månaders gammalt blogginlägg kommer att glömmas bort av läsarna. Kommer inte blogginlägget då också glömmas bort av Google?

    Kommentar av Philip

  4. Det beror helt på, bland annat på relevans. Det är lätt att underskatta relevans när man håller på och börjar med SEO och det är farligt. Det är enormt viktigt att få relevanta länkar och det kan mycket väl vara så att en startsida på en blogg inte är relevant medan en post är det.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?