Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Varför ökar inte min PageRank?

Har försökt få upp våran pagerank. har ökat inlänkarna från ca 15 till ca 80, Har även ökat utlänkarna. har haft pagerank 3 hela tiden. Vet ni varför den inte går upp?

/Nils

Det kan finnas många anledningar till det här men en viktig sak att veta om Pagerank är att det inte är en linjär skala, skillnaden mellan 1 och 2 är mindre än skillnaden mellan 2 och 3 osv. Det krävs faktiskt väldigt mycket mer att gå från 3 till 4 än att gå från 2 till 3. När vi väl rett ut det så är det en del annat att titta på. Till att börja med så påverkar inte dina utlänkar din Pagerank annat än indirekt, det kan i vissa fall vara så att dina undersidor får mindre PR eftersom utlänkarna snyltar på den.

Antalet länkar är inte heller så viktigt (annat än indirekt) för Pagerank just på grund av de logaritmiska egenskaperna, en PR6-länk kommer göra större skillnad på din pagerank än 100 PR1-länkar. Om du vill öka PR så är det alltså där du ska leta, du vill få länkar med hög PR.

Generellt tycker jag inte att du ska stirra för mycket på Pagerank, även om en PR6-länk gör mer för din PR än 100 PR1 så behöver det inte alls betyda att den gör mer för din position i sökresultatet.

6 kommentarer

  1. Sedan får man ju inte glömma att det dröjer ett ganska bra tag innan pagerank uppdateras, vilket kan betyda att han kommer få pagerank 4 efter en uppdatering av pagerank.

    Men precis som du säger tycker jag inte man bör lägga alltför stor vikt på pagerank, utan hellre på att skaffa inlänkar som är relevanta då dom i min mening alltid ger lite extra kraft.

    Kommentar av Värnamo Webbdesign

  2. Du har alldeles rätt Värnamo, jag glömde nämna det. Den Pagerank du ser i toolbaren är en snapshot som tas ungefär en gång per kvartal. Den egentliga Pageranken uppdateras kontinuerligt men den du ser är gammal, en snapshot tas och exporteras några veckor senare till Googles toolbar (och alla andra instrument som är derivat på den). Det betyder att till och med den dag då du ser Pageranken förändras är det redan en gammal bild.

    Kommentar av Magnus

  3. Det här med sökmotorsoptimering har blivit som en intellektuell godisbit jag bara kan mumsa på.

    Kommentar av Theo Gerken

  4. Låter perfekt det!

    Kommentar av Magnus

  5. Hej!

    När görs, inte syns, utan görs nästa PR uppdatering tror ni? Brukar det inte vara så att den syns någon gång i februari? Någon med lite mer erfarenhet kanske kan gissa bättre än jag :)

    Och det där med godisbiten håller jag verkligen med om ;)

    Kommentar av Henrik

  6. Det fungerar faktiskt på ett annat sätt Henrik. Pagerank ändras konstant, det är ett levande tal som Google använder. När vi får se en förändring så är det för att de tagit en snapshot vid ett visst datum och väljer att visa just det.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner