Sökmotorkonsult.se

Varför visas framsidan istället för bloggposten?

riddle

Jag driver bloggen Edvinssons blogg sedan ungefär ett halvår tillbaka. Jag har dock lite problem och eftersom jag hört att ni är rejält duktiga på det här med sökmotoroptimering tänkte jag att ni kanske har svaret på en fråga jag gått och funderat på.

Det är nämligen så att mina inläggs titlar ibland inte syns i Google. Till exempel skrev jag häromdagen ett inlägg med titeln ”Sleeptracker Elite: klockan som piggar upp dig.” Men nu när jag googlar titeln på inlägget jag skrev får jag inte upp själva inlägget som en träff utan bara en träff på min blogg där sökorden är markerade? Se själva här: http://bit.ly/cBQj9N

Vet ni hur det här kommer sig? Som sagt är det bara vissa inlägg som inte syns som sökträff, ungefär hälften av dem jag publicerar skulle jag tro, men det är ändå irriterande när det händer. Det blir ju också nästintill omöjligt att hitta mina inlägg med hjälp av sökmotorer när det blir så. Jag använder publiceringsverktyget WordPress och även pluginnet ”All in one for SEO”. Jag har bytt tema ett antal gånger utan resultat.

Skulle bli mycket tacksam för svar på denna SEO-gåta!

/Björn

Det är inte så konstigt som det verkar. Din startsida har klart mer förtroende styrka enligt Google än nya undersidor och eftersom innehållet på bloggposten också finns på startsidan gissar Google att det är den som ska visas. Det handlar alltså inte om att Google inte hittar innehåll och titlar på posten utan att den sorteras bort som duplicate content. Du kan lösa det genom att inte visa hela innehållet i bloggposten på framsiden eller genom att helt enkelt vänta tills posten inte längre finns där.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

5 kommentarer

  1. Tack för svaret!

    Kommentar av Björn

  2. Måste bara hoppa in och rätta: ”Din startsida har klart mer förtroende hos Google än nya undersidor ”

    ”..klart mer Pagerank” ska det nog vara? Man kan lösa detta med externa inlänkar också faktiskt.

    Kommentar av Per

  3. Ja du har helt rätt, vet inte hur det blev förtroende i den meningen. Kanske inte vill säga PageRank heller så Styrka passar kanske?

    Du har förstås rätt med att man kan lösa det med externa länkar med, till exempel för att man inte har möjlighet att bygga om siten. Om det handlar om att man behöver göra det löpande för varje bloggpost blir det ju en väldans massa jobb däremot så jag föreslår ändå att man bygger om lite.

    Som ett litet tillägg kan sägas att nästan alla problem inom SEO går att lösa med externa länkar.

    Kommentar av Magnus

  4. Jadå styrka funkar också :) Men rent tekniskt bör Pagerank vara rätt benämning.

    Kommentar av Per

  5. Ååh detta har jag grubblat på länge nu. Tack för infon!

    Kommentar av Dennis

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?