Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Arkiv på bloggen är skräp

visitorNär du för första gången hittat en ny blogg som du gillar och du bestämmer dig för att läsa fler inlägg. Hur gör du? Du har kanske hittat till startsidan eller så har du hittat en specifik bloggpost. Om du är på startsidan är nog ett vanligt val att du skummar de andra posterna men om du står på en specifik post, hur går du vidare?

Vi behöver sätta oss in i vad som hänt innan, du har förmodligen hittat bloggen från en sökmotor eller via en länk. Anledningen är att det var ett specifikt ämne som var intressant. Du fick en tweet som säger läs det här för det är roligt eller du sökte efter Internetmarknadsföring på Google. Det du är ute efter att läsa mer av är då gärna inom samma segment, om det var humor som lockade dig till hemsidan vill du ha mer roliga grejer, om det var en sökning efter internetmarknadsföring vill du läsa mer om det. Nästan aldrig vill du läsa andra, icke relevanta, bloggposter som postades samma månad. Vi är endast mycket sällan intresserade av allt som hände den 8:e oktober.

Arkiv

För en besökare har ett traditionellt bloggarkiv sorterat efter datum alltså i princip inget värde. Det är faktiskt ganska likt hur det ser ut för sökmotorer. Du kommer få fördelar i sökresultaten om du sorterar din hemsida eller blogg på ett så relevant sätt som möjligt. Artiklar om internetmarknadsföring hör ihop med andra artiklar på ämnet, inte med andra artiklar som skrevs samma månad. På så vis skapar du hög relevans på de interna länkarna och det gillar Google, det är därför taggar och relaterade poster är så finurligt. Ändå envisas vi med att trycka som hårdast på datumarkivet, nästan alla bloggar har det på en framträdande position med länkar till varenda månad sedan bloggen startade.

Det finns visserligen fördelar med att sortera i tidsordning, att ha det senaste först gör till exempel att bloggen känns aktuell och det kan förbättra indexeringen men det kräver ju inte att du bygger hela din blogg på den sorteringen. Även om bloggen har fördelen av att vara aktuella händelser (i en del fall en dagbok) så betyder det inte att tidsordningen är intressant när posterna väl fått lite ålder på nacken.

Sluta sortera på datum och börja sortera på relevans så blir din blogg bättre för dina läsare och klart bättre för sökmotorer. Det går förstås att göra båda men det är inte en optimal lösning, du snyltar uppmärksamhet från de viktiga delarna genom att envisas med att länka till de dåliga. Min egen blogger-blogg lider fortfarande av det här trots att jag motarbetar det hårt, kolla vilka sidor Google tycker är viktigast och försök lista ut hur mycket sökmotortrafik jag får på dom sidorna.

2 kommentarer

  1. Nej om arkivet endast går att sortera efter datum är det värdelöst. Men om man kan sortera efter tex kategori, alfabetisk ordning, datum, antal kommentarer edl så blir arkivet genast mycket användbarare för besökarna och troligtvis det lättaste sättet att hitta i bloggen.

    Kommentar av Nilleonline

  2. Det innebär ganska stora nackdelar sökresultatsmässigt att indexera en massa olika versioner av arkivet, länkstyrkan kommer spridas ut på en massa sidor som ändå inte har möjlighet att ta några positioner.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner