Arkiv på bloggen är skräp

visitorNär du för första gången hittat en ny blogg som du gillar och du bestämmer dig för att läsa fler inlägg. Hur gör du? Du har kanske hittat till startsidan eller så har du hittat en specifik bloggpost. Om du är på startsidan är nog ett vanligt val att du skummar de andra posterna men om du står på en specifik post, hur går du vidare?

Vi behöver sätta oss in i vad som hänt innan, du har förmodligen hittat bloggen från en sökmotor eller via en länk. Anledningen är att det var ett specifikt ämne som var intressant. Du fick en tweet som säger läs det här för det är roligt eller du sökte efter Internetmarknadsföring på Google. Det du är ute efter att läsa mer av är då gärna inom samma segment, om det var humor som lockade dig till hemsidan vill du ha mer roliga grejer, om det var en sökning efter internetmarknadsföring vill du läsa mer om det. Nästan aldrig vill du läsa andra, icke relevanta, bloggposter som postades samma månad. Vi är endast mycket sällan intresserade av allt som hände den 8:e oktober.

Arkiv

För en besökare har ett traditionellt bloggarkiv sorterat efter datum alltså i princip inget värde. Det är faktiskt ganska likt hur det ser ut för sökmotorer. Du kommer få fördelar i sökresultaten om du sorterar din hemsida eller blogg på ett så relevant sätt som möjligt. Artiklar om internetmarknadsföring hör ihop med andra artiklar på ämnet, inte med andra artiklar som skrevs samma månad. På så vis skapar du hög relevans på de interna länkarna och det gillar Google, det är därför taggar och relaterade poster är så finurligt. Ändå envisas vi med att trycka som hårdast på datumarkivet, nästan alla bloggar har det på en framträdande position med länkar till varenda månad sedan bloggen startade.

Det finns visserligen fördelar med att sortera i tidsordning, att ha det senaste först gör till exempel att bloggen känns aktuell och det kan förbättra indexeringen men det kräver ju inte att du bygger hela din blogg på den sorteringen. Även om bloggen har fördelen av att vara aktuella händelser (i en del fall en dagbok) så betyder det inte att tidsordningen är intressant när posterna väl fått lite ålder på nacken.

Sluta sortera på datum och börja sortera på relevans så blir din blogg bättre för dina läsare och klart bättre för sökmotorer. Det går förstås att göra båda men det är inte en optimal lösning, du snyltar uppmärksamhet från de viktiga delarna genom att envisas med att länka till de dåliga. Min egen blogger-blogg lider fortfarande av det här trots att jag motarbetar det hårt, kolla vilka sidor Google tycker är viktigast och försök lista ut hur mycket sökmotortrafik jag får på dom sidorna.

2 kommentarer

  1. Nej om arkivet endast går att sortera efter datum är det värdelöst. Men om man kan sortera efter tex kategori, alfabetisk ordning, datum, antal kommentarer edl så blir arkivet genast mycket användbarare för besökarna och troligtvis det lättaste sättet att hitta i bloggen.

    Kommentar av Nilleonline

  2. Det innebär ganska stora nackdelar sökresultatsmässigt att indexera en massa olika versioner av arkivet, länkstyrkan kommer spridas ut på en massa sidor som ändå inte har möjlighet att ta några positioner.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.