Sökmotorkonsult.se

Arkiv på bloggen är skräp

visitorNär du för första gången hittat en ny blogg som du gillar och du bestämmer dig för att läsa fler inlägg. Hur gör du? Du har kanske hittat till startsidan eller så har du hittat en specifik bloggpost. Om du är på startsidan är nog ett vanligt val att du skummar de andra posterna men om du står på en specifik post, hur går du vidare?

Vi behöver sätta oss in i vad som hänt innan, du har förmodligen hittat bloggen från en sökmotor eller via en länk. Anledningen är att det var ett specifikt ämne som var intressant. Du fick en tweet som säger läs det här för det är roligt eller du sökte efter Internetmarknadsföring på Google. Det du är ute efter att läsa mer av är då gärna inom samma segment, om det var humor som lockade dig till hemsidan vill du ha mer roliga grejer, om det var en sökning efter internetmarknadsföring vill du läsa mer om det. Nästan aldrig vill du läsa andra, icke relevanta, bloggposter som postades samma månad. Vi är endast mycket sällan intresserade av allt som hände den 8:e oktober.

Arkiv

För en besökare har ett traditionellt bloggarkiv sorterat efter datum alltså i princip inget värde. Det är faktiskt ganska likt hur det ser ut för sökmotorer. Du kommer få fördelar i sökresultaten om du sorterar din hemsida eller blogg på ett så relevant sätt som möjligt. Artiklar om internetmarknadsföring hör ihop med andra artiklar på ämnet, inte med andra artiklar som skrevs samma månad. På så vis skapar du hög relevans på de interna länkarna och det gillar Google, det är därför taggar och relaterade poster är så finurligt. Ändå envisas vi med att trycka som hårdast på datumarkivet, nästan alla bloggar har det på en framträdande position med länkar till varenda månad sedan bloggen startade.

Det finns visserligen fördelar med att sortera i tidsordning, att ha det senaste först gör till exempel att bloggen känns aktuell och det kan förbättra indexeringen men det kräver ju inte att du bygger hela din blogg på den sorteringen. Även om bloggen har fördelen av att vara aktuella händelser (i en del fall en dagbok) så betyder det inte att tidsordningen är intressant när posterna väl fått lite ålder på nacken.

Sluta sortera på datum och börja sortera på relevans så blir din blogg bättre för dina läsare och klart bättre för sökmotorer. Det går förstås att göra båda men det är inte en optimal lösning, du snyltar uppmärksamhet från de viktiga delarna genom att envisas med att länka till de dåliga. Min egen blogger-blogg lider fortfarande av det här trots att jag motarbetar det hårt, kolla vilka sidor Google tycker är viktigast och försök lista ut hur mycket sökmotortrafik jag får på dom sidorna.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

2 kommentarer

  1. Nej om arkivet endast går att sortera efter datum är det värdelöst. Men om man kan sortera efter tex kategori, alfabetisk ordning, datum, antal kommentarer edl så blir arkivet genast mycket användbarare för besökarna och troligtvis det lättaste sättet att hitta i bloggen.

    Kommentar av Nilleonline

  2. Det innebär ganska stora nackdelar sökresultatsmässigt att indexera en massa olika versioner av arkivet, länkstyrkan kommer spridas ut på en massa sidor som ändå inte har möjlighet att ta några positioner.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?