Sökmotorkonsult.se

Arkiv på bloggen är skräp

visitorNär du för första gången hittat en ny blogg som du gillar och du bestämmer dig för att läsa fler inlägg. Hur gör du? Du har kanske hittat till startsidan eller så har du hittat en specifik bloggpost. Om du är på startsidan är nog ett vanligt val att du skummar de andra posterna men om du står på en specifik post, hur går du vidare?

Vi behöver sätta oss in i vad som hänt innan, du har förmodligen hittat bloggen från en sökmotor eller via en länk. Anledningen är att det var ett specifikt ämne som var intressant. Du fick en tweet som säger läs det här för det är roligt eller du sökte efter Internetmarknadsföring på Google. Det du är ute efter att läsa mer av är då gärna inom samma segment, om det var humor som lockade dig till hemsidan vill du ha mer roliga grejer, om det var en sökning efter internetmarknadsföring vill du läsa mer om det. Nästan aldrig vill du läsa andra, icke relevanta, bloggposter som postades samma månad. Vi är endast mycket sällan intresserade av allt som hände den 8:e oktober.

Arkiv

För en besökare har ett traditionellt bloggarkiv sorterat efter datum alltså i princip inget värde. Det är faktiskt ganska likt hur det ser ut för sökmotorer. Du kommer få fördelar i sökresultaten om du sorterar din hemsida eller blogg på ett så relevant sätt som möjligt. Artiklar om internetmarknadsföring hör ihop med andra artiklar på ämnet, inte med andra artiklar som skrevs samma månad. På så vis skapar du hög relevans på de interna länkarna och det gillar Google, det är därför taggar och relaterade poster är så finurligt. Ändå envisas vi med att trycka som hårdast på datumarkivet, nästan alla bloggar har det på en framträdande position med länkar till varenda månad sedan bloggen startade.

Det finns visserligen fördelar med att sortera i tidsordning, att ha det senaste först gör till exempel att bloggen känns aktuell och det kan förbättra indexeringen men det kräver ju inte att du bygger hela din blogg på den sorteringen. Även om bloggen har fördelen av att vara aktuella händelser (i en del fall en dagbok) så betyder det inte att tidsordningen är intressant när posterna väl fått lite ålder på nacken.

Sluta sortera på datum och börja sortera på relevans så blir din blogg bättre för dina läsare och klart bättre för sökmotorer. Det går förstås att göra båda men det är inte en optimal lösning, du snyltar uppmärksamhet från de viktiga delarna genom att envisas med att länka till de dåliga. Min egen blogger-blogg lider fortfarande av det här trots att jag motarbetar det hårt, kolla vilka sidor Google tycker är viktigast och försök lista ut hur mycket sökmotortrafik jag får på dom sidorna.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

2 kommentarer

  1. Nej om arkivet endast går att sortera efter datum är det värdelöst. Men om man kan sortera efter tex kategori, alfabetisk ordning, datum, antal kommentarer edl så blir arkivet genast mycket användbarare för besökarna och troligtvis det lättaste sättet att hitta i bloggen.

    Kommentar av Nilleonline

  2. Det innebär ganska stora nackdelar sökresultatsmässigt att indexera en massa olika versioner av arkivet, länkstyrkan kommer spridas ut på en massa sidor som ändå inte har möjlighet att ta några positioner.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?