
Grunden till all sökmotoroptimering läggs när man bygger siten, om din webbyrå inte klarar av att bygga på ett sökmotoranpassat sätt så kommer du förr eller senare bli tvungen att bygga om. Sökmotoroptimering ses av de flesta som kan internetmarknadsföring snarast som en hygienfaktor numer, att ha en sida som fungerar väl i sökmotorer är knappast ens en satsning längre, det är som att borsta tänderna innan kundmötet.
Vi på Sökmotorkonsult.se får ofta frågor på vilka webbyråer vi kan rekommendera, därav den tidigare posten Välja Webbyrå. För att förenkla än lite mer så har vi satt ihop en lista med 59 webbyråer och ordnat dessa utifrån hur välbyggd deras egen site är. Vi har jämfört med vårt SEO-verktyg och mätt utifrån sökordet Webbyrå. Nu kan det förstås vara så att en del av byråerna väljer att satsa på andra sökord men det spelar inte så stor roll, om siten är välbyggd kommer den i alla fall få en godkänd poäng.
Bland annat har webbyråer som figurerar bland nomineringar hos Resumé som Sveriges Bästa Webbyrå undersökts och det lustiga är att tendensen är att om de rekommenderas av Resumé så är de i genomsnitt sämre på SEO. En annan slutsats är att ingen av de riktigt stora byråerna lyckas särskilt bra, det är de mindre som har bättre sökmotorkompetens.
Kom också ihåg att det vi mätt är byråns egna site, det kan ju mycket väl hända att de klarar av att bygga bra siter åt sina kunder. Det kan mycket väl i många lägen vara ett fall av skomakarens barn. Som sista tillägg så är Pineberry nu också en fullfjädrad webbyrå men vi har valt att inte ta med oss själva i testet eftersom vi upplever att det skulle vara orättvist.
Bästa svenska webbyrå
Produktion 203
Produktion 203 är inte ovana vid sökmotoroptimering och är en av de byråer som utmärker sig på området. Att deras egen site fungerar bra i sökmotorer är inte så konstigt då de ligger bakom siter som får stora mängder organisk trafik av sig själva, bra exempel är Matklubben.se och Allaannonser.se. Besök Produktion 203.
Milou Communication
En till byrå som förtjänar att nämnas är Milou som lyckas riktigt bra med att skapa en innehållsrik och väl uppdaterad site, något som inte är så vanligt för företagspresentationer. Det finns i princip inget att anmärka på vilket också är väldigt ovanligt. Presentation av Milou.
—–
Och de sämsta
Ett antal byråer har utmärkt sig som riktigt, riktigt dåliga på sökmotorer. Kom ihåg att det kan vara så att de trots en misslyckad egen site mycket väl kan leverera bra resultat. Ta en titt på deras referenskunder också innan du sågar dem.
Kokokaka
Den absolut sämsta siten i gruppen är Kokokaka, de har totalt misslyckats med sin sökmotoranpassning. Med en site helt i flash och knappt något innehåll möts Google i dörren av ”HI! YOU NEED FLASH TO VIEW THIS PAGE”. Trots att de faktiskt byggt en skuggsida i HTML så har de lyckats se till att Google på alla sätt tycker att den är fullständigt ointressant. Det är ett under att de lyckas synas på sitt eget varumärke. De har på Resumé varit en av de webbyråer som varit nomierade till Sveriges Bästa Webbyrå trots sina uppenbara tillkortakommanden. Här hittar du dem i Resumé.
Roxx
En annan aktör som valt att gå samma väg som Kokokaka är Roxx men de har lyckats få in en stackars mening till förutom sitt ”Du måste ha Flash Player installerat” på siten. Den 19 september i samband med en del varslande på Roxx sa VD Mikael Glennfalk att ”Vi måste bredda kompetensen.” Det kan man lugnt säga.
Forsman & Bodenfors
FB.se är en annan som utmärker sig bland de riktigt usla. De är inte direkt en webbyrå men är värda att nämnas i sammanhanget i alla fall eftersom de gjort sig kända för att producera siter utan någon som helst möjlighet att ta positioner. Walter Naeslund, VD för konkurrenten Honesty, brukar inte snåla på kritiken, ett bra exempel är ”Please Tell Me That This Isn’t Forsman & Bodenfors again.” Läs mer hos Walter Naeslund.
—–
Undersökningen
Webbyrå | Site | P | Mer |
Produktion 203 | www.produktion203.se | 90 | Resultat |
Milou Communication AB | www.milou.se | 90 | Resultat |
Webbyran.nu | www.webbyran.nu | 87 | Resultat |
Chilicon AB | www.chillicon.se | 86 | Resultat |
Sphinxly AB | www.sphinxly.se | 83 | Resultat |
Britny | www.britny.se | 83 | Resultat |
Webkonsult Peter Wallentin |
www.webkonsult.se | 82 | Resultat |
Mediadream | www.mediadream.se | 82 | Resultat |
Voilà Webbyrå | www.voilawebbyra.se | 82 | Resultat |
Oribium AB | www.oribium.se | 82 | Resultat |
Elmeta | www.elmeta.se | 81 | Resultat |
Overtrend | www.overtrend.com | 80 | Resultat |
Noc Webbyrå | www.nocweb.se | 79 | Resultat |
Spiro Kommunikation | www.spiro.se | 79 | Resultat |
Trafficlight Internet Marketing |
www.trafficlight.se | 78 | Resultat |
Daniel Nibon | www.cyprys.com | 77 | Resultat |
Lejout Design | www.lejout.se | 77 | Resultat |
Dragnet | www.dragnet.se | 75 | Resultat |
Way2IT Solutions AB | www.way2it.com | 74 | Resultat |
Creo Webbyrå | www.creo.se | 73 | Resultat |
Atrox Development | www.atrox.se | 72 | Resultat |
Arcsin | arcsin.se | 70 | Resultat |
Webpunkten | www.webpunkten.se | 69 | Resultat |
Magknip Produktioner | www.magknip.nu | 66 | Resultat |
Levan Media | www.levanmedia.se | 64 | Resultat |
Grebban Design | grebban.com | 63 | Resultat |
Osynlig | www.osynlig.se | 61 | Resultat |
Forweb Webbyrå | www.forweb.se | 61 | Resultat |
Vektorgrafik | www.vektorgrafik.se | 60 | Resultat |
Comlog | www.comlog.se | 59 | Resultat |
Fyrklöver Webbyrå | fkw.se | 53 | Resultat |
Odd Hill AB | www.oddhill.se | 52 | Resultat |
Daddy | www.daddy.se | 46 | Resultat |
Xelera Communication AB | www.xelera.se | 44 | Resultat |
OpenIT | openit.se | 44 | Resultat |
Basilicon | www.basilicon.se | 44 | Resultat |
Creuna | www.creuna.se | 44 | Resultat |
Deasign | www.deasign.se | 43 | Resultat |
Argonova Systems | www.argonova.se | 42 | Resultat |
Valtech AB | valtech.se | 40 | Resultat |
T Receive AB | www.transmitreceive.se | 40 | Resultat |
Lifa Webbyrå | www.lifawebbyra.se | 39 | Resultat |
Quid | www.quid.se | 38 | Resultat |
Söderhavet | www.soderhavet.com | 38 | Resultat |
Doberman | doberman.se | 37 | Resultat |
Dynamic Media | www.dynamicmedia.se | 36 | Resultat |
Nille Online | www.nilleonline.com | 36 | Resultat |
Smelink WEB | www.smelink.se | 36 | Resultat |
Two | two.se | 36 | Resultat |
Ottboni | www.ottboni.se | 36 | Resultat |
24HR | www.24hr.se | 34 | Resultat |
Forsman & Bodenfors | www.fb.se | 32 | Resultat |
ISPY | www.ispy.se | 31 | Resultat |
Syrup | www.syrupsthlm.com | 28 | Resultat |
Luna Konsult | www.lunakonsult.se | 27 | Resultat |
Roxx | www.roxx.se | 22 | Resultat |
Kokokaka AB | www.kokokaka.com | 18 | Resultat |
IM Storm Webbyrå får 67 poäng när jag kör testet?
Ja, vi har rättat mätningen och tagit bort dem, av någon anledning så blev det fel. Tackar för uppmärksamheten.
Jag kan tänka mig att det här kommer väcka en del reaktioner, lindrigt sagt.
Jag undrar bara hur har ni/du gjort urvalet av de webbyråer som var med i testet.
Jag undrar varför Oakwood Creative inte är med? Tycker deras kampanjer är grymma. /Johanna
Sanningen är att jag helt enkelt inte hittade dom när jag gjorde undersökningen. 56 poäng får dom i verktyget så det hade inte gjort någon vidare skillnad i alla fall (tar med till nästa år). http://www.sokmotorkonsult.se/verktyg/onpage/resultat/LRSTx0S6JCA_/
Om någon annan tycker att det saknas en byrå så lämna en kommentar så tar vi med i nästa undersökning.
Urban, urvalet är minst sagt bristfälligt, vi valde dom som vi kunde hitta och som det skrivs en del om. Lämna gärna tips på fler.
Nja avstår nog där av vissa anledningar. Fast kan man få 100% sekretess så kanske :-)
Jadå, klart man kan :)
Webbdo får 92 poäng! http://www.sokmotorkonsult.se/verktyg/onpage/resultat/TPLr.D4mFLg_/
Snyggt, får se till att ta med er i nästa lista.
http://www.sphinxly.se verkar vara med två gånger… (samma gäller topp tio listan på ”Välj en Webbyrå som kan SEO”)
riktig intressant trots den lilla detaljen!
Ja du har rätt, ska genast ta och rätta till.
[…] Sökmotorkonsult.se listar “Bästa och sämsta Webbyrå 2010” hamnar PRODUKTION203 i topp! Sökmotorexperten Magnus Bråth har gått igenom 59 webbyråer […]
[…] Fick nyhten om att vi toppade en undersökning gjord bland Sveriges webbyråer av, för några av er säkert en känd person, Magnus Bråth. I kort handlar det hur webbyråer preseterar sig själv på webben. ”En till byrå som förtjänar att nämnas är Milou som lyckas riktigt bra med att skapa en innehållsrik och väl uppdaterad site, något som inte är så vanligt för företagspresentationer. Det finns i princip inget att anmärka på vilket också är väldigt ovanligt.” http://www.sokmotorkonsult.se/hemsida/basta-och-samsta-webbyra-2010 […]
Webbyrån Tankbar är inte med på er lista, men fick 82 poäng.
Tackar, ska se till att ta med den nästa gång.
Inte heller vi var med tydligen, Plucera webbyrå, vi fick 83p. Finns några till att plocka men att nå 100 skulle bli tämligen svårt.
Fint, ni kommer med nästa gång med.
Bra idé med listan.
Webspinn var inte heller med, vi får 86 poäng: http://www.sokmotorkonsult.se/verktyg/onpage/resultat/GxRTfsCGoow_/
Tackar, ser till att ni kommer med på nästa.
[…] skriver inledningsvis såhär i sin testrapport; Grunden till all sökmotoroptimering läggs när man bygger siten, om din webbyrå inte klarar av […]
Nu har jag fått några IRL-kommentarer om din lista så jag måste ta tag i att kommentera den. Jag jobbar på Two och det är för den oinvigde inte en kul läsning för Two. I bottenträsket med 36 poäng. Usch!
Jag sitter och funderar på om jag skall anta utmaningen och se till att det blir bättre till nästa gång eller om jag inte skall bry mig. Varför skall jag inte bry mig? Jo, Two är nästa 40 personer och ca 15 av dem jobbar med det som vi traditionellt kallar webbyrå. Vi är en digital kommunikationsbyrå med djup teknisk kompetens. Varför skall jag då jobba med on-page på ordet webbyrå på min startsida som vi inte alls jobbar med sökmotormässigt. I vare fall inte med texter på sidan utan i så fall med länkar.
Så jag håller inte riktigt med dig Magnus att du kan med hjälp av ett ord (webbyrå) och genom att testa en sida (startsidan) tala om vem som är bäst eller sämst med SEO av webbyråer. Möjligen kan du avgöra vilka som ”bara” är webbyrå och som har gjort rätt on-page. Eller hur?
Den kände SEO-gurun Mikkel Demib Svendsen sa en gång att han fått en fråga vad man skall göra för att komma bra i sökmotorer. Skaffa länkar var hans svar. Men sedan då var följdfrågan. Skaffa mer länkar var svaret. Det är just det som är problemet. Ranking av en startsida påverkas väldigt mycket av länkar. Jag testade http://www.hjertmans.se i ditt verktyg på ordet ”båttillbehör”. Det gav 0 poäng, ändå rankar Hjertmans 1:a på ordet båttillbehör. Svaret är länkar!
Så det jag sitter och lurar på nu är om jag skall anta utmaningen och förbättra våra poäng utan för den skull ranka nämnvärt bättre i Google eller om jag skall jobba lite med länkar för att lägga mig bra på ett ord som jag inte riktigt känner mig bekväm med på startsidan av two.se. Testade den sidan som enligt Google rankar bäst på vår webbplats i ditt verktyg (fast det vet du säkert redan) och det gav bättre poäng, men sidan är inte optimerad för ordet där heller. Two.se är byggd i vårteget CMS TCM och var ett av de första CMS:erna som var sökmotorförberett (2004). Vi har flera konsulter som jobbar med SEO och resultat för kunder är viktigt för oss.
Så frågan till dig Magnus är: När planerar du att köra nästa gång?
Tack för en väldigt intressant kommentar Anders, till att börja med så var tanken att det skulle bli en ny lista i nästa år men om det är en väldigt stor efterfrågan kanske jag ska se över det och skaka fram en lite tidigare.
Du och jag är helt överens om att det är länkar som är den absolut viktigaste faktorn, jag brukar faktiskt säga att man kan kompensera alla fel man gör på siten med mer länkar. Det är dock en sanning med modifikation för det är också en fråga om effekt. Jag skulle vilja jämföra det med en biofilm. Jag som tycker om visuellt starka filmer skulle säga att fotot är så viktigt i filmen att utan bra foto så kommer jag aldrig tycka det är en bra film. Problemet är att det måste vara ett ruskigt bra foto om filmen ska klara sig utan sina andra viktiga ingredienser, dialog, ljud etc. För övrigt är jag inte särskilt imponerad av Mikkel.
Jag har ett förslag, vi kanske skulle kunna titta på er site tillsammans och skriva här om de förändringar som görs?
Jag vet vilka saker jag måste ändra på startsidan för att den skulle få betydligt högre poäng, men problemet är att vår AD inte skulle bli så glad. :)
Jag återkommer om ditt erbjudande.
Jag håller också med dig om att en bra sajt är grunden för all SEO. Nyckeln är:
Tekniskt korrekt webbplats, SEO-vänligt CMS, bra webbcopy, löppande tillföra nytt innehåll och relevant länkbygge.
Seoserver är inte med på listan men får 94/100 poäng i analysen: http://www.sokmotorkonsult.se/verktyg/onpage/resultat/M29a-8Oe11E_/
Kommer med nästa gång!
Kan det här vara årets bästa linkbait-artikel? :) Roligt att se att vi hamnade på en hedrande 18:e placering i alla fall. Men som sagt det kanske skulle framgått mer att det handlar om on-page optimering? Hur som helst så är det ett bra initativ.
Japp det är ju uteslutande on page faktorer som mäts och på inga som helst vis alla. Vi ville ha punkter som var lätta att mäta och åtminstone mer eller mindre rättvisa.
[…] just SEO ibland är lågt, är något som tidigare uppmärksammats av tex Magnus Bråth på sokmotorkonsult.se och även av NIKKE index på lindqvist.com samt en rad andra med erfarenhet av […]
Bra lista Magnus, mycket eftertraktad!
/Björn
Ni har missat 3on i listan: Här kommer den:
http://www.sokmotorkonsult.se/verktyg/onpage/resultat/nYS-e-ZGvHg_/
83 poäng.
Fel av mig.. 89 poäng på ordet webbyrå.
http://www.sokmotorkonsult.se/verktyg/onpage/resultat/CJuIyKk02BQ_/
VIll ju alltid vara bäst ;)
http://www.sokmotorkonsult.se/verktyg/onpage/resultat/U2PvKNV0pyI_/
94 poäng
[…] av att se om något av ovan saknas i koden, be en seo-kunnig om hjälp. Ett annat bra tips är Sökmotorkonsults Bästa Webbyrå-lista där webbyråer sorteras utifrån hur välbyggd deras egen webbplats är. Tags: […]
Jag ser att vi hamnade en bit ner. Bl.a. har vi H1:an i alt-texten på logotypen vilket er analys inte plockade upp. Google tolkar det rätt såvitt jag vet?
Det är inte särskilt smart att ha H1 i alt-taggen, det kan mycket väl ge långsiktiga straff.
Jag fick 71 av 100 på webbyrå. Det är nog för att jag inte pushar så hårt för just nyckelordet webbyrå. Jag får istället 95 av 100 för webbdesign vilket är nyckelordet som jag lägger allt krut på.
Min kommentar är riktad till Anders Tufvesson på Two med sina 36 poäng.
Jag kan, vid viss ansträngning, köpa ditt resonemang med att ”webbyrå” inte är ert primära nyckelord för two.se. Faktum kvarstår dock att er on-site SEO på förstasidan är förskräcklig. Ni saknar H-attribut överhuvudtaget, er logga ligger i flash vilket gör att den inte ens är sökbar i frasen ”two logo”/”two logotyp”, er titel är så lång att Google till och med klipper den och ni har minimalt med statiskt textinnehåll – Ni saknar det mesta faktiskt.
Om ditt svar till dina kunder är att mosa in en rejäl dos med länkar för att kompensera era sitebyggen, så skulle jag som kund vara enormt orolig.
Jag hoppas, för dina kunder skull, att du hade en temporär svacka den dagen du försvarade dig med kommentaren ovan.
Vänligen,
Magnus
Adelta Webbyrå får 92 poäng.
http://www.sokmotorkonsult.se/verktyg/onpage/resultat/L8Q0lmH9gE0_/
En mycket intressant lista som tydligen ger upphov till intressant diskussioner. Vissa företag är tyvärr ”big hat no cattle”.
När planerar du att köra nästa gång Magnus?
Tanken var att börja titta ganska snart faktiskt, vill göra en lista i början på nästa år.
Jag ser att vår site fått 36 poäng och att den testades i april 2010, just under den period som vi hade en tillfällig sida under tiden vi byggde om. Det skulle vara mycket mer rättvisande om analysen gjordes på dagens hemsida som åtminstone har något innehåll till skillnad från den som analysen gjordes på :)
MVH
Ann-Therese, VD Dynamic Media
Happiness (http://www.happiness.se) var inte med i listan och hamnade på 82 poäng (http://www.sokmotorkonsult.se/verktyg/onpage/resultat/3j3V435wDTY_/). Med lite mer content och vässade rubriker blir vi farliga nästa gång du gör listan! :-)
Låter bra det, ska se till att ni finns med i 2011 års upplaga.
River som ändå har stora klienter som Universal gjorde t.ex den här siten:http://www.filmen7x.se/ vilket är en katastrofsite ur ett SEO perspektiv för filmen.
ByUs (http://www.webbyra-stockholm.se) finns inte med i listan men vill gärna vara med! Det blev 94 poäng (http://www.sokmotorkonsult.se/verktyg/onpage/resultat/sik7GZz8kvo_/).
vi får 73 poäng och vill gärna vara med.
Dags för en ny lista snart Magnus?
Japp, det börjar snart bli dags men jag tänkte göra en lite mer ingående lista i år. Om jag vetat att den skulle få sån uppmärksamhet som den fick senast så skulle jag gjort det redan då.
Hello!
Vi tycker det ska bli superspännande att se årets lista!
Kan man få en notis när den läggs upp?
Allt gott!
/Fredrik
Hej!
Mycket intressant undersökning, dock skulle jag gilla att den blev mer djupgående (Till exempel jämförelser med flera ord. T.ex. ”Webbyrå”, ”WebbHotell”, ”Hemsida”)
Skulle även gärna se lite fler leverantörer. Några som jag känner till som jag inte såg är Yellow Register (www.yellow.nu), Euro IT Solutions (www.euroitsolutions.se), Yamito (www.yamito.se), Wiking Web (www.wikingweb.com). Det finns helt klart fler men dessa var de jag tänkte på för tillfället.
/Robert
Yellow Register kommer inte komma med på årets lista, orsakerna är många men det räcker långt att Google just Yellow Register för att förstå varför.
Nästa lista håller på och byggs upp och det går bra att anmäla sig här: http://www.sokmotorkonsult.se/internetmarknadsfoering/vi-letar-efter-sveriges-basta-webbyra
Jag känner till Yellow och vet att dom inte är en positiv webbyrå på något sätt. Just därför jag hade tyckt det hade varit intressant att se hur dom klarade sig jämfört med andra byråer i detta sammanhanget.
/Robert
[…] har vi direkt och indirekt påverkat antal analyser på genom vår undersökning om Bästa Webbyrå som gjordes med hjälp av […]
Hej! Har ni något problem med ert script?? Vår sida uppfyller många krav men rankas ner iaf.
Vid undersökningstillfället tidigare fick vi 89/100 respektive 94/100 och idag får vi minus på massor som inte ska vara minus.
Ha det fint
[…] vi gjorde en liknande genomgång var för två år sedan. Då nöjde vi oss med att se hur höga poäng respektive webbyrås sajt fick i vårt SEO-verktyg, […]
Ska ni inte göra en ny undersökning snart :)
Det kanske är på tiden. Vi ska fundera på det.