Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Content is King

Debatten om framtidens SEO är i full gång, det här är en variation på temat etisk SEO som varit debatterat fram och tillbaka under en längre tid.

En del menar att framtida sökmotoroptimering går ut på att göra en bra site med bra innehåll och resten ska sedan sköta sig självt.  Jag brukar allt som oftast hävda att det är väl gott men det räcker knappast. När man satsar på the long tail må det vara hänt att det ofta är en helt överlägsen metod men på de konkurrensutsatta sökorden ger det inte mycket. Tanken går ut på att om man har tillräckligt bra innehåll kommer folk på eget bevåg länka till siten. Detta förutsätter förstås att man redan får besök, på en alldeles ny site är det svårt att räkna med inlänkar oavsett hur bra innehåll man har. Poängen jag brukar hävda är att för att få organiska inlänkar måste man redan synas. Det finns förstås sätt att göra det t ex genom traditionell reklam. Det är däremot väl dyrt att annonsera i dagspressen för att få inlänkar.

För att nyansera

Jag skulle vilja bli lite mer nyanserad genom att också säga att i många lägen är det ett mycket bra sätt att göra en sökmotoroptimering. Det finns många lysande exempel på där mängden och kvaliten på innehållet är avgörande för optimeringen. Wikipedia kan få vara ett bevis för att mycket bra content också ger positioner i serpen. Även den här siten sokmotorkonsult.se bygger på idén att bra innehåll genererar trafik, det finns förstås andra poänger med innehållet som att få vara delaktig i seo-debatten. Flera andra siter jag arbetar med fungerar på samma princip, man skriver innehåll efter bästa förmåga, tipsar bloggar på området, försöker få de sociala medierna att reagera och så vidare. Även på de siter där vi konkurrerar om riktigt jobbiga sökord är content något som vi jobbar mycket med och under perioder har vi heltidsanställda content-writers.

Uttrycket Content is King är verkligen  inte en dålig paroll att arbeta efter däremot kan även kungen behöva förstärkning av ingående länkar ibland.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google ändrar nofollow på länkar

Nofollow blir en hint

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

#52 SKAGs

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner