Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Content is King

Debatten om framtidens SEO är i full gång, det här är en variation på temat etisk SEO som varit debatterat fram och tillbaka under en längre tid.

En del menar att framtida sökmotoroptimering går ut på att göra en bra site med bra innehåll och resten ska sedan sköta sig självt.  Jag brukar allt som oftast hävda att det är väl gott men det räcker knappast. När man satsar på the long tail må det vara hänt att det ofta är en helt överlägsen metod men på de konkurrensutsatta sökorden ger det inte mycket. Tanken går ut på att om man har tillräckligt bra innehåll kommer folk på eget bevåg länka till siten. Detta förutsätter förstås att man redan får besök, på en alldeles ny site är det svårt att räkna med inlänkar oavsett hur bra innehåll man har. Poängen jag brukar hävda är att för att få organiska inlänkar måste man redan synas. Det finns förstås sätt att göra det t ex genom traditionell reklam. Det är däremot väl dyrt att annonsera i dagspressen för att få inlänkar.

För att nyansera

Jag skulle vilja bli lite mer nyanserad genom att också säga att i många lägen är det ett mycket bra sätt att göra en sökmotoroptimering. Det finns många lysande exempel på där mängden och kvaliten på innehållet är avgörande för optimeringen. Wikipedia kan få vara ett bevis för att mycket bra content också ger positioner i serpen. Även den här siten sokmotorkonsult.se bygger på idén att bra innehåll genererar trafik, det finns förstås andra poänger med innehållet som att få vara delaktig i seo-debatten. Flera andra siter jag arbetar med fungerar på samma princip, man skriver innehåll efter bästa förmåga, tipsar bloggar på området, försöker få de sociala medierna att reagera och så vidare. Även på de siter där vi konkurrerar om riktigt jobbiga sökord är content något som vi jobbar mycket med och under perioder har vi heltidsanställda content-writers.

Uttrycket Content is King är verkligen  inte en dålig paroll att arbeta efter däremot kan även kungen behöva förstärkning av ingående länkar ibland.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner