Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Content is King

Debatten om framtidens SEO är i full gång, det här är en variation på temat etisk SEO som varit debatterat fram och tillbaka under en längre tid.

En del menar att framtida sökmotoroptimering går ut på att göra en bra site med bra innehåll och resten ska sedan sköta sig självt.  Jag brukar allt som oftast hävda att det är väl gott men det räcker knappast. När man satsar på the long tail må det vara hänt att det ofta är en helt överlägsen metod men på de konkurrensutsatta sökorden ger det inte mycket. Tanken går ut på att om man har tillräckligt bra innehåll kommer folk på eget bevåg länka till siten. Detta förutsätter förstås att man redan får besök, på en alldeles ny site är det svårt att räkna med inlänkar oavsett hur bra innehåll man har. Poängen jag brukar hävda är att för att få organiska inlänkar måste man redan synas. Det finns förstås sätt att göra det t ex genom traditionell reklam. Det är däremot väl dyrt att annonsera i dagspressen för att få inlänkar.

För att nyansera

Jag skulle vilja bli lite mer nyanserad genom att också säga att i många lägen är det ett mycket bra sätt att göra en sökmotoroptimering. Det finns många lysande exempel på där mängden och kvaliten på innehållet är avgörande för optimeringen. Wikipedia kan få vara ett bevis för att mycket bra content också ger positioner i serpen. Även den här siten sokmotorkonsult.se bygger på idén att bra innehåll genererar trafik, det finns förstås andra poänger med innehållet som att få vara delaktig i seo-debatten. Flera andra siter jag arbetar med fungerar på samma princip, man skriver innehåll efter bästa förmåga, tipsar bloggar på området, försöker få de sociala medierna att reagera och så vidare. Även på de siter där vi konkurrerar om riktigt jobbiga sökord är content något som vi jobbar mycket med och under perioder har vi heltidsanställda content-writers.

Uttrycket Content is King är verkligen  inte en dålig paroll att arbeta efter däremot kan även kungen behöva förstärkning av ingående länkar ibland.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

responsiva displayannonser google ads

Responsiva Displayannonser – ny standard i Display-nätverket

Responsiva displayannonser är nu utrullat som ett nytt standardformat. Läs mer här.

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner