Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Förändringar i Google Analytics

Google gör just nu en hel del förändringar, och det är inte bara deras sökfunktion som genomgår ändringar. Nyligen lades några nya funktioner till i Analytics, som dels ska göra användandet av tjänsten snabbare, och dels gör det lättare att jämföra olika data.

De förstnämnda förändringarna, som annonserades på Analytics-bloggen i måndags innebär följande förändringar:

  • Laddningstiden för rapporter kommer att visas med en status bar, som visar hur lång tid som återstår.
  • Rapporterna som skapas lagras i datorns cache. Längst ned på sidan går det nu att se när rapporten skapades, och det går även att uppdatera rapporten.
  • Stora rapporter, baserade på mer än 250 000 besök, kommer att baseras på ett slumpmässigt urval av 250 000 besök. Den rapport som presenteras kommer att vara en statistisk uppskattning.
  • Det går dock att ändra hur många besök rapporten ska baseras på, genom att välja avancerade segment, fylla i ett eller flera, och sedan klicka på rutmönstret upp i högra hörnet. Där går det att välja hur stor andel av data som ska användas. Man kan dock inte välja en absolut datamängd, utan bara dra reglaget fram och tillbaka längs en ograderad linje.

En förändring i Google Analytics

John Doherty har hittat ytterligare förändringar i Analytics. De mest användbara är troligen de följande:

  • Det går att jämföra två olika värden över tid, exempelvis antal besökare och måluppfyllelse.
  • Olika värden kan jämföras i ett diagram. Olika trafikkällor kan jämföras snabbt och enkelt för att se vilken källa som ger mest trafik och flest sidvisningar.
  • Slutligen är det nu enkelt att dela med sig av inställningarna för en dashboard, utan att datan följer med.

 

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

En fiskande pingvin

Pingvinen 4.0 är här

Pingvin 4.0 är lanserad. Den ska vara en del av algoritmen och köras löpande på alla marknader. I detta inlägg kan du läsa alla nyheterna med den nya versionen.

strukturerad data

Nyheter för strukturerad data

Under veckan som gått har vi noterat en förändring i SERP:en. Numera lyfter google in bilder direkt i sökresultatet med hjälp av strukturerad data. Något som bara varit tillgängligt för recept tidigare. Lär dig mer hur du kan nyttja dessa förändringar på bästa sätt!

bygga länkar

Skapa auktoritet – Bygg din egen affiliatesajt – Steg 3

När du byggt en affiliatesajt har du bara gjort 20% av arbetet. Läs vad du ska fokusera övriga 80% av tiden på redan i början av webbplatsens levnadstid.

Hänvisiningar Google Analytics

”Snor” Klarna din försäljning?

En besökare har klickat på er AdWords-annons, lägger varan i varukorgen och genomför köpet via en extern betalningslösning – exempelvis Klarna. Tillskrivs köpet då verkligen till AdWords? Det bästa vore om så alltid vore fallet, men vår erfarenhet säger att […]

sokpodden_avsnitt-17_460x288

#17 Vattentäta skott

Så var det dags för avsnitt 17 av Sökpodden. I detta avsnitt pratar vi om 13 lite ovanliga SEO tips, undersöker vattentäta skott mellan AdWords och det organiska sökresultatet och djupdyker i budgivningen på Facebook. Du lyssnar väl?