Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Förändringar i Google Analytics

Google gör just nu en hel del förändringar, och det är inte bara deras sökfunktion som genomgår ändringar. Nyligen lades några nya funktioner till i Analytics, som dels ska göra användandet av tjänsten snabbare, och dels gör det lättare att jämföra olika data.

De förstnämnda förändringarna, som annonserades på Analytics-bloggen i måndags innebär följande förändringar:

  • Laddningstiden för rapporter kommer att visas med en status bar, som visar hur lång tid som återstår.
  • Rapporterna som skapas lagras i datorns cache. Längst ned på sidan går det nu att se när rapporten skapades, och det går även att uppdatera rapporten.
  • Stora rapporter, baserade på mer än 250 000 besök, kommer att baseras på ett slumpmässigt urval av 250 000 besök. Den rapport som presenteras kommer att vara en statistisk uppskattning.
  • Det går dock att ändra hur många besök rapporten ska baseras på, genom att välja avancerade segment, fylla i ett eller flera, och sedan klicka på rutmönstret upp i högra hörnet. Där går det att välja hur stor andel av data som ska användas. Man kan dock inte välja en absolut datamängd, utan bara dra reglaget fram och tillbaka längs en ograderad linje.

En förändring i Google Analytics

John Doherty har hittat ytterligare förändringar i Analytics. De mest användbara är troligen de följande:

  • Det går att jämföra två olika värden över tid, exempelvis antal besökare och måluppfyllelse.
  • Olika värden kan jämföras i ett diagram. Olika trafikkällor kan jämföras snabbt och enkelt för att se vilken källa som ger mest trafik och flest sidvisningar.
  • Slutligen är det nu enkelt att dela med sig av inställningarna för en dashboard, utan att datan följer med.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner