Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Förändringar i Google Analytics

Google gör just nu en hel del förändringar, och det är inte bara deras sökfunktion som genomgår ändringar. Nyligen lades några nya funktioner till i Analytics, som dels ska göra användandet av tjänsten snabbare, och dels gör det lättare att jämföra olika data.

De förstnämnda förändringarna, som annonserades på Analytics-bloggen i måndags innebär följande förändringar:

  • Laddningstiden för rapporter kommer att visas med en status bar, som visar hur lång tid som återstår.
  • Rapporterna som skapas lagras i datorns cache. Längst ned på sidan går det nu att se när rapporten skapades, och det går även att uppdatera rapporten.
  • Stora rapporter, baserade på mer än 250 000 besök, kommer att baseras på ett slumpmässigt urval av 250 000 besök. Den rapport som presenteras kommer att vara en statistisk uppskattning.
  • Det går dock att ändra hur många besök rapporten ska baseras på, genom att välja avancerade segment, fylla i ett eller flera, och sedan klicka på rutmönstret upp i högra hörnet. Där går det att välja hur stor andel av data som ska användas. Man kan dock inte välja en absolut datamängd, utan bara dra reglaget fram och tillbaka längs en ograderad linje.

En förändring i Google Analytics

John Doherty har hittat ytterligare förändringar i Analytics. De mest användbara är troligen de följande:

  • Det går att jämföra två olika värden över tid, exempelvis antal besökare och måluppfyllelse.
  • Olika värden kan jämföras i ett diagram. Olika trafikkällor kan jämföras snabbt och enkelt för att se vilken källa som ger mest trafik och flest sidvisningar.
  • Slutligen är det nu enkelt att dela med sig av inställningarna för en dashboard, utan att datan följer med.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner