Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Förändringar i Google Analytics

Google gör just nu en hel del förändringar, och det är inte bara deras sökfunktion som genomgår ändringar. Nyligen lades några nya funktioner till i Analytics, som dels ska göra användandet av tjänsten snabbare, och dels gör det lättare att jämföra olika data.

De förstnämnda förändringarna, som annonserades på Analytics-bloggen i måndags innebär följande förändringar:

  • Laddningstiden för rapporter kommer att visas med en status bar, som visar hur lång tid som återstår.
  • Rapporterna som skapas lagras i datorns cache. Längst ned på sidan går det nu att se när rapporten skapades, och det går även att uppdatera rapporten.
  • Stora rapporter, baserade på mer än 250 000 besök, kommer att baseras på ett slumpmässigt urval av 250 000 besök. Den rapport som presenteras kommer att vara en statistisk uppskattning.
  • Det går dock att ändra hur många besök rapporten ska baseras på, genom att välja avancerade segment, fylla i ett eller flera, och sedan klicka på rutmönstret upp i högra hörnet. Där går det att välja hur stor andel av data som ska användas. Man kan dock inte välja en absolut datamängd, utan bara dra reglaget fram och tillbaka längs en ograderad linje.

En förändring i Google Analytics

John Doherty har hittat ytterligare förändringar i Analytics. De mest användbara är troligen de följande:

  • Det går att jämföra två olika värden över tid, exempelvis antal besökare och måluppfyllelse.
  • Olika värden kan jämföras i ett diagram. Olika trafikkällor kan jämföras snabbt och enkelt för att se vilken källa som ger mest trafik och flest sidvisningar.
  • Slutligen är det nu enkelt att dela med sig av inställningarna för en dashboard, utan att datan följer med.

 

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords gröna annonser

Google testar gröna Adwords-annonser

Sedan mitten på april har Google testat en ny färg i etiketterna som markerar vad som är annonser i sökresultatet. Läs mer om Googles nya test i sökresultaten med gröna etiketter i Adwords-annonserna istället för gula!

sokpodden_avsnitt-13

#13 Sextio procents lägre CPA

I rekordlånga avsnitt 13 av Sökpodden pratar vi om affärsmodeller i vår bransch. Vidare diskuterar vi Facebook DPA och varför det är så bra. Till sist avslutar vi med Google Search Console. Ett laddat avsnitt helt enkelt. Du lyssnar väl?

Digital annonsering

Hur effektiv är din Instagram- och Facebook-annonsering?

I den här posten går vi igenom hur du genom att välja rätt kampanjinriktningar kan nå bättre resultat på Facebook och Instagram. Vi har sett kampanjer där resultatet förbättrats flera gånger om endast genom att vi bytt kampanjinriktning och här delar vi med oss av våra bästa tips.

my business

Skaffa Google My Business

I den här guiden går vi igenom hur du gör för att skaffa Google my Business för ditt företag och på så sätt synas i kartan i sökresultatet.

AdWords-design

Här är AdWords nya design

Visste du om att Google ska designa om AdWords? Här kan du läsa mer om vad den nya designen innebär!