Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Generella riktlinjer för att bygga en sökmotorvänlig site.

Sajtens struktur ska vara så platt som möjligt. Det innebär att de ska vara så få klick från startsidan till sidor med innehåll som möjligt.

URL:er ska vara enkla och beskriva sidans innehåll. Sajten.com/produkt/potatisar är bättre än sajten.com/index.php?=q1244.

Navigeringen ska vara så enkel och tydlig för sökmotorer som möjligt. Vanlig html är den bästa typen av interna länkar. Undvik Flash och om Javascript används är det viktigt att navigeringen också finns i noscript.

Vid en stor mängd innehåll kan det vara ett tvång med en hierarkisk struktur, se i så fall till att skapa genvägar till det viktiga innehållet. Ett sätt att göra det är med sitemap eller indexsidor. Ifall innehållet är mycket stort måste sitemap delas upp. En riktlinje är max 100 länkar per sida i sitemap. Ett annat sätt är att länka internt mellan produkter som liknar varandra, använd Amazon som exempel, ”kunder som gillade den här brukar också gilla den här”.

Det är viktigt att separera innehållet från layouten, med stylesheets eller liknande. Detta bland annat för att få sidor som laddar snabbare, något som Google värderar högt, och för att få så låg code/text ratio som möjligt. Ju mer text i förhållande till kod desto bättre.

Ingen sökmotor klarar idag att läsa bilder på ett vettigt sätt. Om bilder används för t ex navigering kan det skapa problem. Helst ska man då dela upp så att man använder en bakgrundsbild och en textlänk ovanpå den. Om det är omöjligt är det viktigt att sätta rätt alt- och titletag på bilden.

För att bestämma innehållet på sidan använder sig Google av titlar, rubriker och text. De två viktigaste ingredienserna är sidans title och dess H1. Dessa måste innehålla sökordet. Ju tidigare i titeln sökordet finns desto mer viktas det. Det är också viktigt att inte ha för många ord i titeln, innehållet blir diffusare med fler ord. Det samma gäller för H1. Titeln ska inte vara mer än 75 tecken.

När det gäller META-taggar är det description som är viktigt för Google. Använd sökordet i description och gärna först. Se också till att inte ha för lång description. När det gäller META-keywords så struntar Google i dem förutom att om man har för många kan man straffas för det. Andra sökmotorer använder däremot fortfarande keywords för att bestämma innehåll så använd dem men någorlunda sparsamt.

Text är mycket viktigt för att bestämma innehåll och en bra riktlinje är åtminstone 500 tecken per sida. Texten ska också innehålla sökordet som ska optimeras för och helst ska 5% av texten vara sökordet. Mindre än så är inte bra och mycket mer än så kommer ge negativa effekter i form av filter.

Innehållet på varje sida måste vara unikt. Det måste alltså undvikas att samma sida får 2 eller fler URL:er. Nu för tiden hanteras det bättre av sökmotorer men det är ändå viktigt att varje sida endast har 1 URL. Ett vanligt exempel är att sidan finns både med och utan www-prefixet. Gör en 301 redirect från den som inte ska användas till den som ska.

Se till att det finns en fungerande robots.txt.

En kommentar

  1. […] som de flesta webmasters klarar med lite grundkunskaper, du kan till exempel kontrollera våra Generella riktlinjer för att bygga en sökmotoroptimerad site. I den här artikeln tänkte vi ge lite tips om var man kan få tag på gratis länkar till sin […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner