Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Generella riktlinjer för att bygga en sökmotorvänlig site.

Sajtens struktur ska vara så platt som möjligt. Det innebär att de ska vara så få klick från startsidan till sidor med innehåll som möjligt.

URL:er ska vara enkla och beskriva sidans innehåll. Sajten.com/produkt/potatisar är bättre än sajten.com/index.php?=q1244.

Navigeringen ska vara så enkel och tydlig för sökmotorer som möjligt. Vanlig html är den bästa typen av interna länkar. Undvik Flash och om Javascript används är det viktigt att navigeringen också finns i noscript.

Vid en stor mängd innehåll kan det vara ett tvång med en hierarkisk struktur, se i så fall till att skapa genvägar till det viktiga innehållet. Ett sätt att göra det är med sitemap eller indexsidor. Ifall innehållet är mycket stort måste sitemap delas upp. En riktlinje är max 100 länkar per sida i sitemap. Ett annat sätt är att länka internt mellan produkter som liknar varandra, använd Amazon som exempel, ”kunder som gillade den här brukar också gilla den här”.

Det är viktigt att separera innehållet från layouten, med stylesheets eller liknande. Detta bland annat för att få sidor som laddar snabbare, något som Google värderar högt, och för att få så låg code/text ratio som möjligt. Ju mer text i förhållande till kod desto bättre.

Ingen sökmotor klarar idag att läsa bilder på ett vettigt sätt. Om bilder används för t ex navigering kan det skapa problem. Helst ska man då dela upp så att man använder en bakgrundsbild och en textlänk ovanpå den. Om det är omöjligt är det viktigt att sätta rätt alt- och titletag på bilden.

För att bestämma innehållet på sidan använder sig Google av titlar, rubriker och text. De två viktigaste ingredienserna är sidans title och dess H1. Dessa måste innehålla sökordet. Ju tidigare i titeln sökordet finns desto mer viktas det. Det är också viktigt att inte ha för många ord i titeln, innehållet blir diffusare med fler ord. Det samma gäller för H1. Titeln ska inte vara mer än 75 tecken.

När det gäller META-taggar är det description som är viktigt för Google. Använd sökordet i description och gärna först. Se också till att inte ha för lång description. När det gäller META-keywords så struntar Google i dem förutom att om man har för många kan man straffas för det. Andra sökmotorer använder däremot fortfarande keywords för att bestämma innehåll så använd dem men någorlunda sparsamt.

Text är mycket viktigt för att bestämma innehåll och en bra riktlinje är åtminstone 500 tecken per sida. Texten ska också innehålla sökordet som ska optimeras för och helst ska 5% av texten vara sökordet. Mindre än så är inte bra och mycket mer än så kommer ge negativa effekter i form av filter.

Innehållet på varje sida måste vara unikt. Det måste alltså undvikas att samma sida får 2 eller fler URL:er. Nu för tiden hanteras det bättre av sökmotorer men det är ändå viktigt att varje sida endast har 1 URL. Ett vanligt exempel är att sidan finns både med och utan www-prefixet. Gör en 301 redirect från den som inte ska användas till den som ska.

Se till att det finns en fungerande robots.txt.

En kommentar

  1. […] som de flesta webmasters klarar med lite grundkunskaper, du kan till exempel kontrollera våra Generella riktlinjer för att bygga en sökmotoroptimerad site. I den här artikeln tänkte vi ge lite tips om var man kan få tag på gratis länkar till sin […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner