Sökmotorkonsult.se

Generella riktlinjer för att bygga en sökmotorvänlig site.

Hemsida under konstruktion

Här kommer några konkreta tips på vad du kan göra för att optimera din site utifrån en sökmotors perspektiv. Med detta som grund är du på god väg mot en sökmotorvänlig site.

Sajtens struktur ska vara så platt som möjligt. Det innebär att de ska vara så få klick från startsidan till sidor med innehåll som möjligt.

URL:er ska vara enkla och beskriva sidans innehåll. Sajten.com/produkt/potatisar är bättre än sajten.com/index.php?=q1244.

Navigeringen ska vara så enkel och tydlig för sökmotorer som möjligt. Vanlig html är den bästa typen av interna länkar. Undvik Flash och om Javascript används är det viktigt att navigeringen också finns i noscript.

Vid en stor mängd innehåll kan det vara ett tvång med en hierarkisk struktur, se i så fall till att skapa genvägar till det viktiga innehållet. Ett sätt att göra det är med sitemap eller indexsidor. Ifall innehållet är mycket stort måste sitemap delas upp. En riktlinje är max 100 länkar per sida i sitemap. Ett annat sätt är att länka internt mellan produkter som liknar varandra, använd Amazon som exempel, ”kunder som gillade den här brukar också gilla den här”.

Det är viktigt att separera innehållet från layouten, med stylesheets eller liknande. Detta bland annat för att få sidor som laddar snabbare, något som Google värderar högt, och för att få så låg code/text ratio som möjligt. Ju mer text i förhållande till kod desto bättre.

Ingen sökmotor klarar idag att läsa bilder på ett vettigt sätt. Om bilder används för t ex navigering kan det skapa problem. Helst ska man då dela upp så att man använder en bakgrundsbild och en textlänk ovanpå den. Om det är omöjligt är det viktigt att sätta rätt alt- och titletag på bilden.

För att bestämma innehållet på sidan använder sig Google av titlar, rubriker och text. De två viktigaste ingredienserna är sidans title och dess H1. Dessa måste innehålla sökordet. Ju tidigare i titeln sökordet finns desto mer viktas det. Det är också viktigt att inte ha för många ord i titeln, innehållet blir diffusare med fler ord. Det samma gäller för H1. Titeln ska inte vara mer än 75 tecken.

När det gäller META-taggar är det description som är viktigt för Google. Använd sökordet i description och gärna först. Se också till att inte ha för lång description. När det gäller META-keywords så struntar Google i dem förutom att om man har för många kan man straffas för det. Andra sökmotorer använder däremot fortfarande keywords för att bestämma innehåll så använd dem men någorlunda sparsamt.

Text är mycket viktigt för att bestämma innehåll och en bra riktlinje är åtminstone 500 tecken per sida. Texten ska också innehålla sökordet som ska optimeras för och helst ska 5% av texten vara sökordet. Mindre än så är inte bra och mycket mer än så kommer ge negativa effekter i form av filter.

Innehållet på varje sida måste vara unikt. Det måste alltså undvikas att samma sida får 2 eller fler URL:er. Nu för tiden hanteras det bättre av sökmotorer men det är ändå viktigt att varje sida endast har 1 URL. Ett vanligt exempel är att sidan finns både med och utan www-prefixet. Gör en 301 redirect från den som inte ska användas till den som ska.

Se till att det finns en fungerande robots.txt.

Sidan är senast uppdaterad 2022-02-21

En kommentar

  1. […] som de flesta webmasters klarar med lite grundkunskaper, du kan till exempel kontrollera våra Generella riktlinjer för att bygga en sökmotoroptimerad site. I den här artikeln tänkte vi ge lite tips om var man kan få tag på gratis länkar till sin […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!