Sökmotorkonsult.se

Google Analytics – Top exit pages

Ett sätt att förbättra sin hemsida som många missar är att faktiskt dra nytta av sin besöksstatistik. Jag tänkte berätta om Top exit pages (på svenska; vanligaste utgångssidorna) på Google Analytics, en vy jag använder mig av riktigt ofta. Top exit pages beskriver de sidor där flest besökare lämnar siten. Om det här är vid meddelandet för mottagen betalning är väl allt frid och fröjd men många gånger är det ju inte det.

Google analytics - top exit pages

Det första du kan göra är att gå igenom listan du får upp på Top exit pages och ta dig en funderar på varför du tappar besökare på just de här sidorna. Kanske är det dåligt skrivna artiklar, kanske har besökaren ingen rimlig stans att ta vägen efteråt. Att prova sig fram och ändra på sidorna kan ge mycket för siten, ibland kan till och med annonser vara en lösning, om besökaren ändå vill lämna siten kanske ett klick kan vara en bra betalning.

Nästa steg är att ta en närmare titt på de sidorna i analytics, klicka dig in på resultaten och använd de olika skärningarna. Du kan ju t ex direkt se hur lång tid besökarna spenderar på sidan. Om de är där i några minuter och sen sticker beror det nog inte på att du har helt fel content utan snarare att de inte hittar en rimlig väg vidare. Kontrollera vilka sökord de kommer till sidan på (om de kommer från sökmotorer) och se om du kan anpassa mer efter dessa. Titta på navigeringssammanfattningen så kan du se vart de helst tar vägen, kanske kan du pusha mer för den länken osv. Top exit pages är ett fantastiskt verktyg och om du inte använder vyn redan är det dags att du börjar.

Sidan är senast uppdaterad 2010-07-20

En kommentar

  1. Intressant! Jag har precis börjat använda Analytics och det här ska jag definitivt komma ihåg att hålla koll på!

    Kommentar av Catarina

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!