Sökmotorkonsult.se

Google Analytics – Top exit pages

Ett sätt att förbättra sin hemsida som många missar är att faktiskt dra nytta av sin besöksstatistik. Jag tänkte berätta om Top exit pages (på svenska; vanligaste utgångssidorna) på Google Analytics, en vy jag använder mig av riktigt ofta. Top exit pages beskriver de sidor där flest besökare lämnar siten. Om det här är vid meddelandet för mottagen betalning är väl allt frid och fröjd men många gånger är det ju inte det.

Google analytics - top exit pages

Det första du kan göra är att gå igenom listan du får upp på Top exit pages och ta dig en funderar på varför du tappar besökare på just de här sidorna. Kanske är det dåligt skrivna artiklar, kanske har besökaren ingen rimlig stans att ta vägen efteråt. Att prova sig fram och ändra på sidorna kan ge mycket för siten, ibland kan till och med annonser vara en lösning, om besökaren ändå vill lämna siten kanske ett klick kan vara en bra betalning.

Nästa steg är att ta en närmare titt på de sidorna i analytics, klicka dig in på resultaten och använd de olika skärningarna. Du kan ju t ex direkt se hur lång tid besökarna spenderar på sidan. Om de är där i några minuter och sen sticker beror det nog inte på att du har helt fel content utan snarare att de inte hittar en rimlig väg vidare. Kontrollera vilka sökord de kommer till sidan på (om de kommer från sökmotorer) och se om du kan anpassa mer efter dessa. Titta på navigeringssammanfattningen så kan du se vart de helst tar vägen, kanske kan du pusha mer för den länken osv. Top exit pages är ett fantastiskt verktyg och om du inte använder vyn redan är det dags att du börjar.

Sidan är senast uppdaterad 2010-07-20

En kommentar

  1. Intressant! Jag har precis börjat använda Analytics och det här ska jag definitivt komma ihåg att hålla koll på!

    Kommentar av Catarina

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?