Sökmotorkonsult.se

Google Analytics visar vilka företag som besökt dig

Det finns ett antal verktyg ute på marknaden som man får betala ganska mycket för som gör exakt samma sak som följande lilla filter i Google Analytics gör. Det är Gustav Bergman som i filmen visar hur man filtrerar i Analytics så att man får se vilka företag som besökt siten. Metoden visar inte alla företag utan bara en del, mer förklaring i filmen.

Gustav nämner att man ska filtrera bort ISP:er och jag har satt ihop en liten lista som ska ta bort de flesta. Det saknas säkert en del namn i min lista och en del har säkert hamnat där utan att höra hemma där. Du behöver i alla fall bara klistra in den i filterfältet.


Warning: Attempt to read property "ID" on null in /www/sokmotorkonsult.se/wp-content/themes/sokmotorkonsult/parts/cta-in-content.php on line 18

Exkludera följande i analytics

griffel|tyfon|dgc systems|umenet|royal institute of technology|rid-|port|zitius|wekudata|viaeuropa|hitnet|gothnet|unknown|infra-as|jamtkraft|deutsche|alltele|provider|not set|lantjansten|blixtvik|city|comcast|quicknet|vodaphone|ip addresses|university|hosting|wholesale solutions|brf|hsb|lans|gateway|ip-only|gavlenet|universitet|opennet|kabel|energy|broadband|kommun|citynet|gprs costumers|energi|telefonica|customers|bredband|clients|0000046894|mobil|residentials|stadsnat|amnet|fiberdata|glocalnet|access|user|internet|customer|adsl|telia|com hem|tele2|telenor|b2|network|customer

Sidan är senast uppdaterad 2020-01-31

14 kommentarer

  1. Tack! Den var bra. Jag la till stadsnet (stadsnat fanns redan).

    Kommentar av KO

  2. Tack, för filtersträngen, Magnus! Du hade fått med flera leverantörer som jag missat!

  3. Perfa, stort tack för ett kanontips!

    Kommentar av Kari

  4. Tack Magnus, skulle haft gjort detta flera gånger men aldrig kommit till skott.

    Kommentar av Daniel Lazic

  5. Tack för tipset.

    Kommentar av Agneta

  6. […] Google Analytics visar vilka företag som besökt dig Det här inlägget postades i Veckans länkar och har märkts med etiketterna facebook, google analytics, randsydda skor, sociala medier. Bokmärk permalänken. ← Veckans länkar, vecka 1 blog comments powered by Disqus /* […]

    Pingback av Veckans länkar, vecka 2 | Nils Grundberg

  7. Tack för tipset, jag ska testa det med en gång.

    Kommentar av Jimmy

  8. Riktigt trevligt och användbart.

    Kommentar av Björn

  9. […] del mindre företag oftast använder, för att bara få fram de företagsnamn som finns i klartext. Här finns info om hur man gör […]

    Pingback av Seminarium om Google Analytics | Anders Hagenbjörk

  10. Hej Magnus,
    I nya gränssnittet på GA verkar det inte som att man kan lägga in ev längre lista på ISP (ex. griffel|tyfon| osv) som i ditt inlägg utan måste lägga in den en och en eller har du en annan lösning?

    Kommentar av Fredrik Westlund

  11. Vad skulle man göra utan analytics? Känns sig som lämnad i lapplands vildmark mitt i vintern utan ficklampa, en gnutta fumlande i mörkret innan man hittar rätt kanske.

    Kommentar av Johannes

  12. Ja Analytics är bra. Tack för ett bra tips ska kolla upp detta i morgon.

    Kommentar av wahlman

  13. Detta var bra!

    Kommentar av wahlman

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?