Sökmotorkonsult.se

En stor eller många små – hantera text

Stor och Liten

Det är ett ganska vanligt problem inom sökmotoroptimering att sitta med en begränsad mängd text. Gåtan är förstås, hur drar jag maximal nytta av texten? Hur ska jag dela upp den för att få maximal trafik?

Det finns inget absolut svar för det beror på en rad faktorer men vi kan i alla fall reda i vad man ska tänka på och vad det är viktigt att titta på. Det allra första att ta i beaktande är att allt för korta texter har riktigt svårt att få en bra position. Min vanliga rekommendation brukar vara att man ska ha minst 200 unika ord per sida – det är ingen exakt siffra.

Om vi lätt klarar det kravet, vi sitter på en ”Mitt Sommarlov” på 10 A4 skrivet av en Uppsalastudent, hur ska vi då hantera den? Ska vi dela upp den i flera små eller ska vi publicera en stor artikel? Det första vi ska titta på är hur mycket innehåll det finns på siten i övrigt. Om det är en site bara för just den här uppsatsen och det inte finns någon annan text kommer vi vara tvungna att dela upp den oavsett vad vi vill. Vi kan nämligen inte bygga en site med bara en enda sida, det ger ganska stora nackdelar.

Nästa steg är att fundera över sökord, vill vi ta position på ett enda sökord eller är det några stycken? Om vi fortsätter med samma exempel, är det bara ”Sommarlov” som är ett intressant sökord eller vill vi kunna ta position på ”hemma hos mormor” och ”sol och bad” med? Om det är meningen att du ska optimera för fler ord kan det finnas goda anledningar att dela upp den. Det finns ju en begränsad plats i rubrik och titel t ex vilket för att det blir knivigt att få med alla orden med en enda sida.

Om vi däremot utgår från att det handlar om riktigt konkurrensutsatta ord eller om du upplever att det kan vara svårt att skaffa länkar till artiklarna så kan det vara så att du måste välja att köra med hela uppsatsen i en enda stor sida för Google viktar faktiskt fortfarande stora dokument högre, större lika med bättre helt enkelt.

11 kommentarer

  1. Jag tycker att det finns ytterligare en aspekt och det är att det ofta är lättare att få länkar till bra texter. Och hur man än vrider på det så är det väldigt svårt att få till någonting bra av små, korta meningslösa snuttar.

    Det är min fasta övertygelse att bra material har lättare att få länkar och att den bästa resursen är den som vinner i slutändan. Den här sajten skulle aldrig ha placerat sig överst på sökfrasen sökmotoroptimering om den inte hade ett bra material och många bra länkar. Och länkarna skulle den aldrig ha fått om den inte hade ett bra material.

    Kommentar av Nikke Lindqvist

  2. Så om man bara har innehållet i uppsatsen ska man dela upp det på flera sidor?

    Kommentar av Sebastian

  3. Nikke, utan tvekan, det finns ju lite olika skolor där. Många hävdar att på nätet måste man skriva kort för att vi inte orkar läsa långa grejer men jag upplever precis som du att mer ingående artiklar får klart fler länkar, tweets och uppmärksamhet.

    Sebastian, ja om det ska utgöra hela siten så. Å andra sidan är det ju ganska sällan man sitter i en situation att man inte kan skapa en om-sida, en kontakt-sida etc.

    Kommentar av Magnus

  4. Stort tack för texten och för svaren. Det kommer helt klart hjälpa i framtiden.

    Kommentar av Sebastian Brinkenfeldt

  5. Intressant artikel. Tycker ofta att det kan vara värt att fundera en extra gång hur man ska dela upp innehållet i texter, framförallt på informationssidor. Ca 300-500 ord per sida tycker jag känns bra, både kvalitetsmässigt men även för sökmotorer. Dock så beror ju det självklart på sidan och dess innehåll.

    Kommentar av Fredrik

  6. Intressant! Detta kommer jag verkligen ha nytta av till nästa site. Att dela upp texter på ett väldigt bra sätt kan vara väldigt klurigt ibland.

    Kommentar av Erik

  7. Så om man bara har innehållet i uppsatsen ska man dela upp det på flera sidor?

    Kommentar av Mollie Rowe

  8. Varför är det sämre att bara ha en sida på en webbplats. Jag har bara en sida på vissa av mina webbplatser. Har i och för sig en om sida också men utöver det. Tycker den rankar bra i alla fall.

    Kommentar av Emelie

  9. Det är något jag själv har fått erfarna av vikten med stort textinnehåll till varje artikel. Det har resulterat i bättre placering på utvalda sökord. Jag själv läser mängder av långa artiklar, bl.a här hos dig. De mest saftiga artiklarna med många tips går hem hos många och även hos mig. Du har lyckats bra med en sidan man besöker för att få veta tips, råd och nyheter. Läser man en hel del, lär man sig alltid nya saker. :-)

    Kommentar av Björn

  10. Hej Magnus,
    hur har din/er syn förändrats under åren när det gäller längden på texter? Viktigare med längre artiklar nu för tiden?

    Mvh Anton

    Kommentar av Finanso

  11. Hej Anton

    Sedan artikeln skrevs skulle jag säga att det blivit viktigare med mer (längre) text. Dels för att Google ökat vikten av det, dels för att många skriver längre texter i dag jämfört med då, vilket gör att du behöver mer text för att kunna konkurrera.

    Tack för din kommentar!

    Michael

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.