Sökmotorkonsult.se

En stor eller många små – hantera text

Stor och Liten

Det är ett ganska vanligt problem inom sökmotoroptimering att sitta med en begränsad mängd text. Gåtan är förstås, hur drar jag maximal nytta av texten? Hur ska jag dela upp den för att få maximal trafik?

Det finns inget absolut svar för det beror på en rad faktorer men vi kan i alla fall reda i vad man ska tänka på och vad det är viktigt att titta på. Det allra första att ta i beaktande är att allt för korta texter har riktigt svårt att få en bra position. Min vanliga rekommendation brukar vara att man ska ha minst 200 unika ord per sida – det är ingen exakt siffra.

Om vi lätt klarar det kravet, vi sitter på en ”Mitt Sommarlov” på 10 A4 skrivet av en Uppsalastudent, hur ska vi då hantera den? Ska vi dela upp den i flera små eller ska vi publicera en stor artikel? Det första vi ska titta på är hur mycket innehåll det finns på siten i övrigt. Om det är en site bara för just den här uppsatsen och det inte finns någon annan text kommer vi vara tvungna att dela upp den oavsett vad vi vill. Vi kan nämligen inte bygga en site med bara en enda sida, det ger ganska stora nackdelar.

Nästa steg är att fundera över sökord, vill vi ta position på ett enda sökord eller är det några stycken? Om vi fortsätter med samma exempel, är det bara ”Sommarlov” som är ett intressant sökord eller vill vi kunna ta position på ”hemma hos mormor” och ”sol och bad” med? Om det är meningen att du ska optimera för fler ord kan det finnas goda anledningar att dela upp den. Det finns ju en begränsad plats i rubrik och titel t ex vilket för att det blir knivigt att få med alla orden med en enda sida.

Om vi däremot utgår från att det handlar om riktigt konkurrensutsatta ord eller om du upplever att det kan vara svårt att skaffa länkar till artiklarna så kan det vara så att du måste välja att köra med hela uppsatsen i en enda stor sida för Google viktar faktiskt fortfarande stora dokument högre, större lika med bättre helt enkelt.

Sidan är senast uppdaterad 2010-12-05

11 kommentarer

  1. Jag tycker att det finns ytterligare en aspekt och det är att det ofta är lättare att få länkar till bra texter. Och hur man än vrider på det så är det väldigt svårt att få till någonting bra av små, korta meningslösa snuttar.

    Det är min fasta övertygelse att bra material har lättare att få länkar och att den bästa resursen är den som vinner i slutändan. Den här sajten skulle aldrig ha placerat sig överst på sökfrasen sökmotoroptimering om den inte hade ett bra material och många bra länkar. Och länkarna skulle den aldrig ha fått om den inte hade ett bra material.

    Kommentar av Nikke Lindqvist

  2. Så om man bara har innehållet i uppsatsen ska man dela upp det på flera sidor?

    Kommentar av Sebastian

  3. Nikke, utan tvekan, det finns ju lite olika skolor där. Många hävdar att på nätet måste man skriva kort för att vi inte orkar läsa långa grejer men jag upplever precis som du att mer ingående artiklar får klart fler länkar, tweets och uppmärksamhet.

    Sebastian, ja om det ska utgöra hela siten så. Å andra sidan är det ju ganska sällan man sitter i en situation att man inte kan skapa en om-sida, en kontakt-sida etc.

    Kommentar av Magnus

  4. Stort tack för texten och för svaren. Det kommer helt klart hjälpa i framtiden.

    Kommentar av Sebastian Brinkenfeldt

  5. Intressant artikel. Tycker ofta att det kan vara värt att fundera en extra gång hur man ska dela upp innehållet i texter, framförallt på informationssidor. Ca 300-500 ord per sida tycker jag känns bra, både kvalitetsmässigt men även för sökmotorer. Dock så beror ju det självklart på sidan och dess innehåll.

    Kommentar av Fredrik

  6. Intressant! Detta kommer jag verkligen ha nytta av till nästa site. Att dela upp texter på ett väldigt bra sätt kan vara väldigt klurigt ibland.

    Kommentar av Erik

  7. Så om man bara har innehållet i uppsatsen ska man dela upp det på flera sidor?

    Kommentar av Mollie Rowe

  8. Varför är det sämre att bara ha en sida på en webbplats. Jag har bara en sida på vissa av mina webbplatser. Har i och för sig en om sida också men utöver det. Tycker den rankar bra i alla fall.

    Kommentar av Emelie

  9. Det är något jag själv har fått erfarna av vikten med stort textinnehåll till varje artikel. Det har resulterat i bättre placering på utvalda sökord. Jag själv läser mängder av långa artiklar, bl.a här hos dig. De mest saftiga artiklarna med många tips går hem hos många och även hos mig. Du har lyckats bra med en sidan man besöker för att få veta tips, råd och nyheter. Läser man en hel del, lär man sig alltid nya saker. :-)

    Kommentar av Björn

  10. Hej Magnus,
    hur har din/er syn förändrats under åren när det gäller längden på texter? Viktigare med längre artiklar nu för tiden?

    Mvh Anton

    Kommentar av Finanso

  11. Hej Anton

    Sedan artikeln skrevs skulle jag säga att det blivit viktigare med mer (längre) text. Dels för att Google ökat vikten av det, dels för att många skriver längre texter i dag jämfört med då, vilket gör att du behöver mer text för att kunna konkurrera.

    Tack för din kommentar!

    Michael

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?