Sökmotorkonsult.se

Helt ny webbplats

Vi får många frågor som hör ihop med att det ska byggas en helt ny hemsida eller att en gammal ska byggas om helt och hållet. Det är en hel del knivigheter man kan stöta på för att bygga om helt och hållet eller att bygga nytt är ofta ett av de riskablare  momenten i sökmotoroptimering. Här har du en steg för steg guide till saker du behöver tänka på.

Ny webbplats i 4 steg

  1. Den här sidan välja domän
  2. Välja CMS
  3. Hierarki & Struktur
  4. Tänk Länkar

Det allra första vi ska ta med i tankarna är att sökmotoroptimeringen sitter i domänen, inte i webbplatsen. Det låter kanske konstigt men det är något man måste förstå. Om vi tar exemplet att du har en stor site på en gammal domän med massor av inlänkar till varenda sida, du får massor av trafik från sökmotorer men du ska göra om. Du står inför ett val, ska du

  1. Behålla domänen och bygga en helt ny site?
  2. Behålla siten men skaffa en ny domän?

Jag inser att det är en ganska teoretisk fråga men om man bortser från redirects etc så skulle nr 2 innebära döden för söktrafiken medan nr 1 inte alls behöver göra det. Länkarna pekar ju till domänen och det är länkarna som är det viktiga i en omstrukturering. Allt annat är nämligen en smal sak att fixa om man bara vet hur, bra titlar och rubriker, lätt spindlade sidor osv tar inte särskilt lång tid att skaka fram medan länkarna har du kanske ackumulerat under många år.

Att välja domän

Steg ett i vår guide till SEO för en helt ny webbplats börjar alltså redan innan du valt domän. Att välja domän är komplext, det är många faktorer som måste vägas mot varandra. Jag tänkte att jag skulle spalta upp de egenskaper som jag vill ha i en domän och sen får du börja brottas med vilka du prioriterar.

Varumärke

En domän som kan bli ett varumärke är alltid att föredra. Man kan visserligen hävda att det inte har med SEO att göra men jag vill påstå att det i det här fallet har det. Ett starkare varumärke har lättare att få länkar till exempel. Du kan säkert tänka dig att länka till sökmotorkonsult.se medan du inte är särskilt sugen på att ge bort länkjuice till seo-sökmotoroptimering-sökoptimering.biz.

Innehåller huvudsökordet

Om din domän kan innehålla ditt huvudsökord så har du väldigt mycket att tjäna. Google har på senare tid prioriterat sökord i domänen allt mer så du kan få ett mycket lättare jobb om du väljer rätt från början. Det kan förstås bli komplext, jag valde till exempel sökmotorkonsult.se hellre än sökmotoroptimeringkonsult.se för den här just för att det blir ett för komplext ord, trots att sökmotoroptimering är huvudsökordet.

Ålder och historia

Något som de allra flesta missar är att en domän som redan varit aktiv kan ha enorma fördelar, ålder är nämligen viktigt för hur mycket motstånd du kommer möta i din seo. Att köpa en redan aktiv domän kan alltså ge en rejäl fördel, även om den idag inte har någon särskild trafik. Du behöver däremot se upp så att den inte har en negativ historia (gäller även vid nyregistrering faktiskt). Om domänen använts till otrevligheter tidigare kan du få en kraftig uppförsbacke.

Pris

Låt oss inte sticka under stolen med att du behöver bry dig om kostnaden när du väljer domän. Det är helt klart en faktor som behöver tas med, kanske har du inte råd att köpa rätt sökordsdomän eller en domän med otrolig historia. Om jag kunnat välja fritt vilken domän jag ville ha här hade jag kanske valt Google.se eller Sökmotoroptimering.se för den delen och för rätt pris hade jag säkert fått köpa dem (förmodligen hade Google.se varit ganska dyr). Jag upplevde inte att det var värt priset däremot och valde att hellre ta uppförsbacken genom att börja med en helt färsk domän.

Domänen var första steget i guiden till att sätta upp en helt ny webbplats, nästa del handlar om valet av cms.

  1. Välja CMS
  2. Hierarki & Struktur
  3. Tänk Länkar

20 kommentarer

  1. Bra punkter. Jag kan dock lägga till att om man skall köpa en gammal domän behöver den inte alltid vara aktiv. Det kan gå bra med avreggade domäner också som har en lång historik före de gick ut. Den som finns i mitt namn här hade varit avreggad i drygt 6 månader före jag köpte den. Och det gick hur bra som helst, fast då behöver man titta lite på befintliga kvarvarande inlänkar och sådant.
    Men historiken där är viktig, höll på att klippa en kanondomän med bra namn, lång historik men såg som tur vara att innehållet tidigare hade varit på ryska och bilderna avklädda och bara män. Och rysk b*gp*rr känns inte som en den historiken man är ute efter.

    Kommentar av Urban

  2. Utan tvekan, både snapback (finns väl inte så många ombud i Sverige) och att leta fram domäner som glömts bort kan vara ett billigare sätt men det kan kräva en hel del jobb också.

    Kommentar av Magnus

  3. Visst är det arbete att leta rätt på dem. Sedan kan det vara lämpligt att kolla med PRV också så man inte köper en domän som är ett inregistrerat varumärke. Kan bli lite otrevligt om man tänker ha ett innehåll som kolliderar med varumärket. Fast det gäller iof vid alla domänköp.

    Kommentar av Urban

  4. Bra input.
    Hur mycket kraft ska man lägga på pagerank sculpting?
    Funderat mycket på det efter att ha jobbat med en site PR5 och märkte att vissa undersidor hade PR4 och vissa ingen alls. Slarvigt utplacerade länkar kändes som att det fick negativ effekt. Har ännu inte lyckats verifiera att PR4 sidan i en Pagerank sculpting optimerad sida lyckas bättre SEO mässigt.

    Kommentar av Micke

  5. Jag tycker nog faktiskt att man inte ska prioritera sculpting, om du lägger varje sekund på nya inlänkar istället så får du mer effekt.

    Kommentar av Magnus

  6. Komplett och fin guide. Värdefull information. Din fina beskrivnings guide gjorde att du själv kom med i googles lilla tillägg ( nyheter för ny hemsida) där ditt inlägg syns längs ner. Snyggt.:-)

    Kommentar av Björn

  7. Japp, Sökmotorkonsult.se finns med i Google news som nyhetskälla och det gör att vi faktiskt poppar upp i en del nyhetsresultat (inte bara i news-resultaten).

    Kommentar av Magnus

  8. Appropå att köpa en domän, inom vilken range brukar priserna ligga, vad påverkar priserna och vad ska man ta med i beräkningarna när man förhandlar om priset? Du/ni får jättegärna skriva ett inlägg om detta ämne!

    Kommentar av Jonas

  9. Hmm, det är inte särskilt lätt att ge en prisidé, priset på domäner är lite som längden på ett snöre. Ska se om det går att få ihop en post på ämnet.

    Kommentar av Magnus

  10. Så är det förstås, det är många ”beror på”. Men kan nån kan ni och lite generella råd och riktlinjer skulle uppskattas enormt.

    Kommentar av Jonas

  11. Mycket bra guide, och som Björn skrev tidigare, värdefull information!
    Som relativt ny inom området SEO kan man bara tacka och ta emot när det bjuds på sådan här fin information. :-)

    Kommentar av Stefan

  12. […] Om man ska skapa en ny webbplats och man har tänkt att arbeta med SEO på webbplatsen, så finns det en hel del att tänka på. Nyfiken som jag är så snokar jag runt på Internet efter användbar information inom området SEO, och snubblade över ett inlägg hos Sökmotorkonsult.se. […]

    Pingback av Tänk SEO redan från början — theCloudhost bloggen

  13. Var nästan i mållinjen av att köpa in en .com-domän med ett relativt bra namn, historik från slutet av 90-talet och ett fantastiskt pris (trodde jag). Priset var kanon och jag tänkte det var konstigt att ingen annan redan köpt domänen.
    Sedan kollade jag lite historia för domänen och tittade även på internet archive och ser att domänen bytt ägare typ en gång per år och att ALLA som ägt domänen haft någon form av porr-relaterat. Helt plötsligt kändes det inte som en bra deal längre. :(

    Kommentar av Jole

  14. Bra post!
    Tänkte lite på det här med domäner. Tex. nu som i exemplet med domänen ovanför, hur länge håller sig en sådan negativ historik i sig egentligen?

    Kommentar av Lilou

  15. Tack för ännu en bra post Magnus! =)

    Kommentar av Elias Hansen

  16. En lika aktuell bloggpost skulle kunna ha titeln ”Helt ny webbyrå?” :-) Jag har under en tid legat tvåa för ett mkt viktigt ord för en kund och upptäckte till min glädje att ordet intagit förstaplatsen för ett par veckor sen. 2-3 placeringarna har varierat under sista månaderna. Efter en närmare titt så såg jag att det var en konkurrent som sjabblat bort sin placering snarare än att vi tagit ikapp. Ny hemsida, förmodligen med ny byrå är orsaken. De hade t o m lyckats med Välkommen till företaget såväl i title som h1. Vi tackar förstås. Så jag förstår din återkommande kritik mot s.k webbyråer som skriker ut i desperation att de kan seo, men i själva verket jobbar för motsatsen.

    Kommentar av Håkan Perssom

  17. Det låter som en bra idé faktiskt, ska se om jag inte kan ta och plita ihop något.

    Kommentar av Magnus

  18. […] man måste planera innan dess. Jag har läst Magnus Bråth artikel om vad man ska tänkta på vid bygge av nya hemsidor. Jag måste säga att den är mycket omfattande och […]

    Pingback av Innan man bygger sin hemsida | Tobias Nyholm

  19. […] man måste planera innan dess. Jag har läst Magnus Bråth artikel om vad man ska tänkta på vid bygge av nya hemsidor. Jag måste säga att den är mycket omfattande och […]

    Pingback av Innan man bygger sin hemsida | Feedpublisher

  20. […] dig i de delar jag skrivit om här ovanför så rekommenderar jag dig att läsa artikeln ”Helt ny webbplats” skriven av Magnus Bråth på […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren oc Nicklas Krus i avsnitt 66 av Sökpodden.

#66 Antitrust

Så här mitt i novemberslasket bjuder vi på ett nytt avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen antitrust, kategorisidor och nya annonsgränser. Du lyssnar väl på #66 av Sökpodden?

Steg för kvalitetsresultat

Så förbättrar du dina sökords kvalitetsresultat i Google Ads

Kvalitetsresultat eller Quality Score är något som ofta nämns inom annonsering på Google Ads. Men vad är egentligen kvalitetsresultat och hur kan man jobba med att förbättra detta?
I denna artikel går vi igenom vilka fördelar det finns med att dina sökord håller ett högt kvalitetsresultat och hur man kan jobba med att förbättra detta.

Vad är en bra ROAS?

Vad är en bra ROAS?

Är 450 % en bra ROAS? I denna artikel benar vi ut ROAS, ROI och ACOS – och framförallt svarar vi på vad som är en bra ROAS.

Årets julklapp 2020

Vad blir årets julklapp 2020?

Julhandeln år 2020 är igång. Ett ovanligt år med lika ovanliga julklappar? Vi kollar vilka produkter som potentiellt kan bli Årets Julklapp 2020!

Så skapar du förutsättningarna för att lyckas med SEO i din organisation

Lär dig mer om vilka förutsättningar som behöver finnas på plats i din organisation för att ni ska lyckas med SEO.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner