Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur man värderar siter (PE)

Om man är ute efter att köpa (eller sälja) en site är oftast det största problemet hur man värderar siten. Min bild av det är att de som försöker sälja siter idag värderar dem extremt högt. Det är nästan som att man tänker sig att siten är nästa Google eller Facebook och förväntar sig miljoner även om det är en liten informationssite om kryddburkar eller ett hundforum. Därför tänkte jag att jag skulle presentera en mycket enkel modell för hur man kan värdera saker.

P/E-tal står för Price Earning Ratio och används vanligtvis för aktier. Man tar kostnaden för aktien och delar med vinsten. Det samma går att göra för siter. Sitens vinst (vilket ofta är lika med inkomsten eftersom en hel del siter knappt har några kostnader) gånger ett rimligt P/E-tal och du får fram vad siten är värd. Det finns förstås en del andra faktorer som jag brukar räkna in men det är grunden.

Vad är då ett rimligt P/E-tal? För aktier i mogna marknader brukar man ligga någonstans kring 10. I utvecklingsbranscher kan det bli mycket högre. För enskilda siter mindre siter skulle jag aldrig lägga mig så högt som 10, jag skulle snarare säga 2-5. Anledningen är att siternas intäkter är mycket osäkrare än t ex ett stort vvs-bolags intäkter. Man kan i större utsträckning räkna med att VVS-bolaget kommer fortsätta kunna driva samma verksamhet med ungefär samma lönsamhet i 10 år. Att bedömma vilka intäkter en site har om tio år är på snudd till omöjligt, det är allt för osäkert.

Ett litet räkneexmpel då:

Site om grillar har intäkter på 1000 kr per år från adsense och en total kostnad på 160 kr per år för hosting och domän. Min bedömning är att ett P/E-tal på 4 är rimligt vilket ger (1000-160)x4=3360. Siten är alltså värd 3360 kr.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner