Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur man värderar siter (PE)

Om man är ute efter att köpa (eller sälja) en site är oftast det största problemet hur man värderar siten. Min bild av det är att de som försöker sälja siter idag värderar dem extremt högt. Det är nästan som att man tänker sig att siten är nästa Google eller Facebook och förväntar sig miljoner även om det är en liten informationssite om kryddburkar eller ett hundforum. Därför tänkte jag att jag skulle presentera en mycket enkel modell för hur man kan värdera saker.

P/E-tal står för Price Earning Ratio och används vanligtvis för aktier. Man tar kostnaden för aktien och delar med vinsten. Det samma går att göra för siter. Sitens vinst (vilket ofta är lika med inkomsten eftersom en hel del siter knappt har några kostnader) gånger ett rimligt P/E-tal och du får fram vad siten är värd. Det finns förstås en del andra faktorer som jag brukar räkna in men det är grunden.

Vad är då ett rimligt P/E-tal? För aktier i mogna marknader brukar man ligga någonstans kring 10. I utvecklingsbranscher kan det bli mycket högre. För enskilda siter mindre siter skulle jag aldrig lägga mig så högt som 10, jag skulle snarare säga 2-5. Anledningen är att siternas intäkter är mycket osäkrare än t ex ett stort vvs-bolags intäkter. Man kan i större utsträckning räkna med att VVS-bolaget kommer fortsätta kunna driva samma verksamhet med ungefär samma lönsamhet i 10 år. Att bedömma vilka intäkter en site har om tio år är på snudd till omöjligt, det är allt för osäkert.

Ett litet räkneexmpel då:

Site om grillar har intäkter på 1000 kr per år från adsense och en total kostnad på 160 kr per år för hosting och domän. Min bedömning är att ett P/E-tal på 4 är rimligt vilket ger (1000-160)x4=3360. Siten är alltså värd 3360 kr.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner