Sökmotorkonsult.se

Hur man värderar siter (PE)

Om man är ute efter att köpa (eller sälja) en site är oftast det största problemet hur man värderar siten. Min bild av det är att de som försöker sälja siter idag värderar dem extremt högt. Det är nästan som att man tänker sig att siten är nästa Google eller Facebook och förväntar sig miljoner även om det är en liten informationssite om kryddburkar eller ett hundforum. Därför tänkte jag att jag skulle presentera en mycket enkel modell för hur man kan värdera saker.

P/E-tal står för Price Earning Ratio och används vanligtvis för aktier. Man tar kostnaden för aktien och delar med vinsten. Det samma går att göra för siter. Sitens vinst (vilket ofta är lika med inkomsten eftersom en hel del siter knappt har några kostnader) gånger ett rimligt P/E-tal och du får fram vad siten är värd. Det finns förstås en del andra faktorer som jag brukar räkna in men det är grunden.

Vad är då ett rimligt P/E-tal? För aktier i mogna marknader brukar man ligga någonstans kring 10. I utvecklingsbranscher kan det bli mycket högre. För enskilda siter mindre siter skulle jag aldrig lägga mig så högt som 10, jag skulle snarare säga 2-5. Anledningen är att siternas intäkter är mycket osäkrare än t ex ett stort vvs-bolags intäkter. Man kan i större utsträckning räkna med att VVS-bolaget kommer fortsätta kunna driva samma verksamhet med ungefär samma lönsamhet i 10 år. Att bedömma vilka intäkter en site har om tio år är på snudd till omöjligt, det är allt för osäkert.

Ett litet räkneexmpel då:

Site om grillar har intäkter på 1000 kr per år från adsense och en total kostnad på 160 kr per år för hosting och domän. Min bedömning är att ett P/E-tal på 4 är rimligt vilket ger (1000-160)x4=3360. Siten är alltså värd 3360 kr.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.