Sökmotorkonsult.se

Hur man värderar siter (PE)

Om man är ute efter att köpa (eller sälja) en site är oftast det största problemet hur man värderar siten. Min bild av det är att de som försöker sälja siter idag värderar dem extremt högt. Det är nästan som att man tänker sig att siten är nästa Google eller Facebook och förväntar sig miljoner även om det är en liten informationssite om kryddburkar eller ett hundforum. Därför tänkte jag att jag skulle presentera en mycket enkel modell för hur man kan värdera saker.

P/E-tal står för Price Earning Ratio och används vanligtvis för aktier. Man tar kostnaden för aktien och delar med vinsten. Det samma går att göra för siter. Sitens vinst (vilket ofta är lika med inkomsten eftersom en hel del siter knappt har några kostnader) gånger ett rimligt P/E-tal och du får fram vad siten är värd. Det finns förstås en del andra faktorer som jag brukar räkna in men det är grunden.

Vad är då ett rimligt P/E-tal? För aktier i mogna marknader brukar man ligga någonstans kring 10. I utvecklingsbranscher kan det bli mycket högre. För enskilda siter mindre siter skulle jag aldrig lägga mig så högt som 10, jag skulle snarare säga 2-5. Anledningen är att siternas intäkter är mycket osäkrare än t ex ett stort vvs-bolags intäkter. Man kan i större utsträckning räkna med att VVS-bolaget kommer fortsätta kunna driva samma verksamhet med ungefär samma lönsamhet i 10 år. Att bedömma vilka intäkter en site har om tio år är på snudd till omöjligt, det är allt för osäkert.

Ett litet räkneexmpel då:

Site om grillar har intäkter på 1000 kr per år från adsense och en total kostnad på 160 kr per år för hosting och domän. Min bedömning är att ett P/E-tal på 4 är rimligt vilket ger (1000-160)x4=3360. Siten är alltså värd 3360 kr.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!