Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur man värderar siter (PE)

Om man är ute efter att köpa (eller sälja) en site är oftast det största problemet hur man värderar siten. Min bild av det är att de som försöker sälja siter idag värderar dem extremt högt. Det är nästan som att man tänker sig att siten är nästa Google eller Facebook och förväntar sig miljoner även om det är en liten informationssite om kryddburkar eller ett hundforum. Därför tänkte jag att jag skulle presentera en mycket enkel modell för hur man kan värdera saker.

P/E-tal står för Price Earning Ratio och används vanligtvis för aktier. Man tar kostnaden för aktien och delar med vinsten. Det samma går att göra för siter. Sitens vinst (vilket ofta är lika med inkomsten eftersom en hel del siter knappt har några kostnader) gånger ett rimligt P/E-tal och du får fram vad siten är värd. Det finns förstås en del andra faktorer som jag brukar räkna in men det är grunden.

Vad är då ett rimligt P/E-tal? För aktier i mogna marknader brukar man ligga någonstans kring 10. I utvecklingsbranscher kan det bli mycket högre. För enskilda siter mindre siter skulle jag aldrig lägga mig så högt som 10, jag skulle snarare säga 2-5. Anledningen är att siternas intäkter är mycket osäkrare än t ex ett stort vvs-bolags intäkter. Man kan i större utsträckning räkna med att VVS-bolaget kommer fortsätta kunna driva samma verksamhet med ungefär samma lönsamhet i 10 år. Att bedömma vilka intäkter en site har om tio år är på snudd till omöjligt, det är allt för osäkert.

Ett litet räkneexmpel då:

Site om grillar har intäkter på 1000 kr per år från adsense och en total kostnad på 160 kr per år för hosting och domän. Min bedömning är att ett P/E-tal på 4 är rimligt vilket ger (1000-160)x4=3360. Siten är alltså värd 3360 kr.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 56 av Sökpodden

#56 Värdet av SEO

Då var tiden kommen till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen; mäta värdet av SEO, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med att prata om Facebook Audience Network. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner