Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Kan Google spåra mig?

ÖvervakningskameraEfter att Dagens nyheters och Expressens journalister upptäckt att det finns något som heter Google Analytics så har säkert en och annan blivit orolig. Men vad innebär det egentligen att en sajt använder detta verktyg?

Dagens nyheter ”avslöjade” igår det faktum att ett stort antal svenska sajter använder Google Analytics. Däribland Dn själva. Även Expressen skrev om detta. Texten i DN hade kunnat bli en intressant artikel, som upplyste människor som inte kan något om ämnet (jag själv för två år sedan, till exempel). Men det blev det inte. Bland annat skriver man:

I ett unikt experiment har DN låtit tio utvalda personer surfa som vanligt under en veckas tid. Vi har sedan byggt ett datorprogram som analyserar loggfiler och svarar på frågan: Vad vet Google efter en veckas surfande?

Exakt hur programmet fungerar får läsarna inte veta. Inte heller verkar journalisten har fått se hur Dn:s webbredaktion använder de data som de samlar in. Det hade nog varit intressantare, ur ett läsarperspektiv.

Enligt en uppföljningsartikel i DN idag öppnar Datainspektionen ” för en framtida granskning av Google och sajterna som lämnar ut uppgifter till företaget.” DI använder dock själva Analytics på sin sajt, och skriver också, på avdelningen Frågor och svar, att Google Analytics, enligt myndighetens bedömning, samlar in personuppgifter, men att det sker på ett sätt som är tillåtet. Vidare skriver man:

Datainspektionen har minskat möjligheten att knyta uppgifterna till enskilda personer genom att ställa in [Google Analytics] så att det trunkerar (tar bort) de sista siffrorna i besökarnas IP-adress innan uppgiften lagras hos Google Inc.
[…]
I de allmänna villkoren för Google Analytics har Google åtagit sig att inte koppla samman den insamlade informationen med annan information. Google Inc har också anslutit sig till Safe Harbor som är en samling frivilliga regler om personlig integritet och dataskydd som har tagits fram och beslutats av USA:s handelsdepartement. Organisationer i USA kan anmäla till departementet att de ansluter sig till dessa regler. EU-kommissionen har bedömt att reglerna utgör en adekvat nivå för skyddet av personuppgifter.

Dessa uppgifter finns även på Analytics’ supportsida, där man kan läsa följande information om inställningen för att dela data ”Anonymously with Google and others”:

This option enables access to anonymous benchmarking reports. Google removes any information that might identify the source websites, combines the data with hundreds of other anonymous sites that use Google Analytics in comparable industries, and reports aggregate trends. Shared data is completely anonymous, and can’t be tied back to individual accounts.

Inga uppgifter som gör det möjligt att spåra enskilda IP-nummer ska alltså skickas vidare till Google. Men det kan finnas anledning att vara vaksam ändå. Ett annat liknande verktyg, Clicky, ska om jag förstått saken rätt spara besökarnas IP-nummer. Och för den som vill se hur besökarna använder sajten, men inte vill skicka data vidare till en tredje part, finns det gratis verktyg, som Piwik och Open Web Analytics, som låter sajtägaren lagra alla loggfiler på sitt eget serverutrymme istället.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords gröna annonser

Google testar gröna Adwords-annonser

Sedan mitten på april har Google testat en ny färg i etiketterna som markerar vad som är annonser i sökresultatet. Läs mer om Googles nya test i sökresultaten med gröna etiketter i Adwords-annonserna istället för gula!

sokpodden_avsnitt-13

#13 Sextio procents lägre CPA

I rekordlånga avsnitt 13 av Sökpodden pratar vi om affärsmodeller i vår bransch. Vidare diskuterar vi Facebook DPA och varför det är så bra. Till sist avslutar vi med Google Search Console. Ett laddat avsnitt helt enkelt. Du lyssnar väl?

Digital annonsering

Hur effektiv är din Instagram- och Facebook-annonsering?

I den här posten går vi igenom hur du genom att välja rätt kampanjinriktningar kan nå bättre resultat på Facebook och Instagram. Vi har sett kampanjer där resultatet förbättrats flera gånger om endast genom att vi bytt kampanjinriktning och här delar vi med oss av våra bästa tips.

my business

Skaffa Google My Business

I den här guiden går vi igenom hur du gör för att skaffa Google my Business för ditt företag och på så sätt synas i kartan i sökresultatet.

AdWords-design

Här är AdWords nya design

Visste du om att Google ska designa om AdWords? Här kan du läsa mer om vad den nya designen innebär!