Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Kan Google spåra mig?

ÖvervakningskameraEfter att Dagens nyheters och Expressens journalister upptäckt att det finns något som heter Google Analytics så har säkert en och annan blivit orolig. Men vad innebär det egentligen att en sajt använder detta verktyg?

Dagens nyheter ”avslöjade” igår det faktum att ett stort antal svenska sajter använder Google Analytics. Däribland Dn själva. Även Expressen skrev om detta. Texten i DN hade kunnat bli en intressant artikel, som upplyste människor som inte kan något om ämnet (jag själv för två år sedan, till exempel). Men det blev det inte. Bland annat skriver man:

I ett unikt experiment har DN låtit tio utvalda personer surfa som vanligt under en veckas tid. Vi har sedan byggt ett datorprogram som analyserar loggfiler och svarar på frågan: Vad vet Google efter en veckas surfande?

Exakt hur programmet fungerar får läsarna inte veta. Inte heller verkar journalisten har fått se hur Dn:s webbredaktion använder de data som de samlar in. Det hade nog varit intressantare, ur ett läsarperspektiv.

Enligt en uppföljningsartikel i DN idag öppnar Datainspektionen ” för en framtida granskning av Google och sajterna som lämnar ut uppgifter till företaget.” DI använder dock själva Analytics på sin sajt, och skriver också, på avdelningen Frågor och svar, att Google Analytics, enligt myndighetens bedömning, samlar in personuppgifter, men att det sker på ett sätt som är tillåtet. Vidare skriver man:

Datainspektionen har minskat möjligheten att knyta uppgifterna till enskilda personer genom att ställa in [Google Analytics] så att det trunkerar (tar bort) de sista siffrorna i besökarnas IP-adress innan uppgiften lagras hos Google Inc.
[…]
I de allmänna villkoren för Google Analytics har Google åtagit sig att inte koppla samman den insamlade informationen med annan information. Google Inc har också anslutit sig till Safe Harbor som är en samling frivilliga regler om personlig integritet och dataskydd som har tagits fram och beslutats av USA:s handelsdepartement. Organisationer i USA kan anmäla till departementet att de ansluter sig till dessa regler. EU-kommissionen har bedömt att reglerna utgör en adekvat nivå för skyddet av personuppgifter.

Dessa uppgifter finns även på Analytics’ supportsida, där man kan läsa följande information om inställningen för att dela data ”Anonymously with Google and others”:

This option enables access to anonymous benchmarking reports. Google removes any information that might identify the source websites, combines the data with hundreds of other anonymous sites that use Google Analytics in comparable industries, and reports aggregate trends. Shared data is completely anonymous, and can’t be tied back to individual accounts.

Inga uppgifter som gör det möjligt att spåra enskilda IP-nummer ska alltså skickas vidare till Google. Men det kan finnas anledning att vara vaksam ändå. Ett annat liknande verktyg, Clicky, ska om jag förstått saken rätt spara besökarnas IP-nummer. Och för den som vill se hur besökarna använder sajten, men inte vill skicka data vidare till en tredje part, finns det gratis verktyg, som Piwik och Open Web Analytics, som låter sajtägaren lagra alla loggfiler på sitt eget serverutrymme istället.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner