Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Kan Google spåra mig?

ÖvervakningskameraEfter att Dagens nyheters och Expressens journalister upptäckt att det finns något som heter Google Analytics så har säkert en och annan blivit orolig. Men vad innebär det egentligen att en sajt använder detta verktyg?

Dagens nyheter ”avslöjade” igår det faktum att ett stort antal svenska sajter använder Google Analytics. Däribland Dn själva. Även Expressen skrev om detta. Texten i DN hade kunnat bli en intressant artikel, som upplyste människor som inte kan något om ämnet (jag själv för två år sedan, till exempel). Men det blev det inte. Bland annat skriver man:

I ett unikt experiment har DN låtit tio utvalda personer surfa som vanligt under en veckas tid. Vi har sedan byggt ett datorprogram som analyserar loggfiler och svarar på frågan: Vad vet Google efter en veckas surfande?

Exakt hur programmet fungerar får läsarna inte veta. Inte heller verkar journalisten har fått se hur Dn:s webbredaktion använder de data som de samlar in. Det hade nog varit intressantare, ur ett läsarperspektiv.

Enligt en uppföljningsartikel i DN idag öppnar Datainspektionen ” för en framtida granskning av Google och sajterna som lämnar ut uppgifter till företaget.” DI använder dock själva Analytics på sin sajt, och skriver också, på avdelningen Frågor och svar, att Google Analytics, enligt myndighetens bedömning, samlar in personuppgifter, men att det sker på ett sätt som är tillåtet. Vidare skriver man:

Datainspektionen har minskat möjligheten att knyta uppgifterna till enskilda personer genom att ställa in [Google Analytics] så att det trunkerar (tar bort) de sista siffrorna i besökarnas IP-adress innan uppgiften lagras hos Google Inc.
[…]
I de allmänna villkoren för Google Analytics har Google åtagit sig att inte koppla samman den insamlade informationen med annan information. Google Inc har också anslutit sig till Safe Harbor som är en samling frivilliga regler om personlig integritet och dataskydd som har tagits fram och beslutats av USA:s handelsdepartement. Organisationer i USA kan anmäla till departementet att de ansluter sig till dessa regler. EU-kommissionen har bedömt att reglerna utgör en adekvat nivå för skyddet av personuppgifter.

Dessa uppgifter finns även på Analytics’ supportsida, där man kan läsa följande information om inställningen för att dela data ”Anonymously with Google and others”:

This option enables access to anonymous benchmarking reports. Google removes any information that might identify the source websites, combines the data with hundreds of other anonymous sites that use Google Analytics in comparable industries, and reports aggregate trends. Shared data is completely anonymous, and can’t be tied back to individual accounts.

Inga uppgifter som gör det möjligt att spåra enskilda IP-nummer ska alltså skickas vidare till Google. Men det kan finnas anledning att vara vaksam ändå. Ett annat liknande verktyg, Clicky, ska om jag förstått saken rätt spara besökarnas IP-nummer. Och för den som vill se hur besökarna använder sajten, men inte vill skicka data vidare till en tredje part, finns det gratis verktyg, som Piwik och Open Web Analytics, som låter sajtägaren lagra alla loggfiler på sitt eget serverutrymme istället.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

strukturerad data

Nyheter för strukturerad data

Under veckan som gått har vi noterat en förändring i SERP:en. Numera lyfter google in bilder direkt i sökresultatet med hjälp av strukturerad data. Något som bara varit tillgängligt för recept tidigare. Lär dig mer hur du kan nyttja dessa förändringar på bästa sätt!

bygga länkar

Skapa auktoritet – Bygg din egen affiliatesajt – Steg 3

När du byggt en affiliatesajt har du bara gjort 20% av arbetet. Läs vad du ska fokusera övriga 80% av tiden på redan i början av webbplatsens levnadstid.

Hänvisiningar Google Analytics

”Snor” Klarna din försäljning?

En besökare har klickat på er AdWords-annons, lägger varan i varukorgen och genomför köpet via en extern betalningslösning – exempelvis Klarna. Tillskrivs köpet då verkligen till AdWords? Det bästa vore om så alltid vore fallet, men vår erfarenhet säger att […]

sokpodden_avsnitt-17_460x288

#17 Vattentäta skott

Så var det dags för avsnitt 17 av Sökpodden. I detta avsnitt pratar vi om 13 lite ovanliga SEO tips, undersöker vattentäta skott mellan AdWords och det organiska sökresultatet och djupdyker i budgivningen på Facebook. Du lyssnar väl?

Adwords visningsandel

Så använder du visningsandel för att öka din synlighet

Visste du att det kan finnas mycket trafik att hämta bland dina redan existerande kampanjer? I denna artikel förklarar vi vad en visningsandel är samt hur du ska använda dig av mätvärdet för att bringa in mer värdefull trafik och intäkter till kontot.