Sökmotorkonsult.se

Kontaktuppgifter på siten

Jag sitter ofta och letar efter siter eller bloggar för att antingen köpa annonsplats eller försöka få till länkbyten. Många gånger gör jag så att jag söker på en term som är relaterad till den site jag håller på med och går igenom alla träffar. Det här är ett ganska tidsödande jobb men det ger ofta bra resultat. Många av de site-ägare man kontaktar blir dessutom väldigt glada över att kunna tjäna pengar på en site som de kanske inte någonsin trodde skulle ge några intäkter. Jag bryr mig ju endast mycket sällan om trafik utan det är inlänkar med rätt ankarttext jag letar efter. Det betyder att även små siter som ter sig obetydliga kan ha intäktsmöjligheter. Vad jag däremot märker är att det ofta är svårt att hitta kontaktuppgifter. Kanske är man rädd för att lägga ut sin email för att spamrobotar kan hitta den. Det jag vill säga är att det kan göra det möjligt att utan ansträngning tjäna pengar på sin blogg eller site om man lägger ut kontaktuppgifter. Förr eller senare kommer någon som jag eller kanske till och med jag själv ta kontakt och be om att få starta ett samarbete eller göra ett länkbyte. Dessutom går det rykten om att Google ger vissa fördelar till siter med kontaktuppgifter.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

En kommentar

  1. Jag har också skrivit om just detta problem. Min erfarenhet är att bloggare är mycket sämre än genomsnittet på att göra sig kontaktbara. Det är klart att man kan kommentera ett inlägg, men hur snyggt är det att föreslå samarbete så.

    http://www.wedholm.net/2009/03/31/svarkontaktade-bloggare/

    Kommentar av Kristoffer

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.