Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Mängden text och mängden sökord

Google bedömmer varje sida separat på en site när det kommer till innehåll. Ju mer text den innehåller desto mer content anses den innehålla. Ett riktvärde brukar vara att man inte ska ha mindre än 500 tecken brödtext på en sida och här är det faktiskt ju mer desto bättre som gäller. Du kan aldrig ha för mycket text på en sida. Däremot ska du förstås inte slå ihop flera ämnen eftersom det kan vara svårt att nå resultat på flera helt skilda termer på samma sida. Mycket text om ett enda ämne är alltså optimalt.

När det gäller mängden sökord i texten är det mycket farligt att gå till överdrift. För mycket av det sökord du vill nå resultat på kan sänka sidan totalt. Satsa på att ungefär 5% av texten ska vara sökordet så kommer du nå långt.

2 kommentarer

  1. Hej,
    Som SEO-newbie känns 5% väldigt mycket. Som exempel, skulle inte texten bli väldigt spammig om man krystade in ordet ”sökord” 20 gånger till i din följande text: http://www.sokmotorkonsult.se/soekmotoroptimering/7-tips-for-battre-sokord ?

    Eller är det kanske jag som förstått fel om vad som räknas, om det tex är hela fraser eller enstaka ord?

    Tack för en grym sida om SEO. Jag har lärt mig mycket!

    Kommentar av Tobbe

  2. Som du ser är den här posten ganska gammal (2008). Idag skulle jag säga att det eg inte finns en rimlig rekommendation om en procent, däremot är det ingen tvekan om att det är smart att nämna ordet ofta.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner