Sökmotorkonsult.se

Mängden text och mängden sökord

Google bedömmer varje sida separat på en site när det kommer till innehåll. Ju mer text den innehåller desto mer content anses den innehålla. Ett riktvärde brukar vara att man inte ska ha mindre än 500 tecken brödtext på en sida och här är det faktiskt ju mer desto bättre som gäller. Du kan aldrig ha för mycket text på en sida. Däremot ska du förstås inte slå ihop flera ämnen eftersom det kan vara svårt att nå resultat på flera helt skilda termer på samma sida. Mycket text om ett enda ämne är alltså optimalt.

När det gäller mängden sökord i texten är det mycket farligt att gå till överdrift. För mycket av det sökord du vill nå resultat på kan sänka sidan totalt. Satsa på att ungefär 5% av texten ska vara sökordet så kommer du nå långt.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

2 kommentarer

  1. Hej,
    Som SEO-newbie känns 5% väldigt mycket. Som exempel, skulle inte texten bli väldigt spammig om man krystade in ordet ”sökord” 20 gånger till i din följande text: http://www.sokmotorkonsult.se/soekmotoroptimering/7-tips-for-battre-sokord ?

    Eller är det kanske jag som förstått fel om vad som räknas, om det tex är hela fraser eller enstaka ord?

    Tack för en grym sida om SEO. Jag har lärt mig mycket!

    Kommentar av Tobbe

  2. Som du ser är den här posten ganska gammal (2008). Idag skulle jag säga att det eg inte finns en rimlig rekommendation om en procent, däremot är det ingen tvekan om att det är smart att nämna ordet ofta.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.