Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Mängden text och mängden sökord

Google bedömmer varje sida separat på en site när det kommer till innehåll. Ju mer text den innehåller desto mer content anses den innehålla. Ett riktvärde brukar vara att man inte ska ha mindre än 500 tecken brödtext på en sida och här är det faktiskt ju mer desto bättre som gäller. Du kan aldrig ha för mycket text på en sida. Däremot ska du förstås inte slå ihop flera ämnen eftersom det kan vara svårt att nå resultat på flera helt skilda termer på samma sida. Mycket text om ett enda ämne är alltså optimalt.

När det gäller mängden sökord i texten är det mycket farligt att gå till överdrift. För mycket av det sökord du vill nå resultat på kan sänka sidan totalt. Satsa på att ungefär 5% av texten ska vara sökordet så kommer du nå långt.

2 kommentarer

  1. Hej,
    Som SEO-newbie känns 5% väldigt mycket. Som exempel, skulle inte texten bli väldigt spammig om man krystade in ordet ”sökord” 20 gånger till i din följande text: http://www.sokmotorkonsult.se/soekmotoroptimering/7-tips-for-battre-sokord ?

    Eller är det kanske jag som förstått fel om vad som räknas, om det tex är hela fraser eller enstaka ord?

    Tack för en grym sida om SEO. Jag har lärt mig mycket!

    Kommentar av Tobbe

  2. Som du ser är den här posten ganska gammal (2008). Idag skulle jag säga att det eg inte finns en rimlig rekommendation om en procent, däremot är det ingen tvekan om att det är smart att nämna ordet ofta.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Google lanserar Popular Products som låter användare jämför produkter direkt i det organiska sökresultatet. Här går vi igenom allt vi vet om Popular Products hittills. 

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner