Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Mängden text och mängden sökord

Google bedömmer varje sida separat på en site när det kommer till innehåll. Ju mer text den innehåller desto mer content anses den innehålla. Ett riktvärde brukar vara att man inte ska ha mindre än 500 tecken brödtext på en sida och här är det faktiskt ju mer desto bättre som gäller. Du kan aldrig ha för mycket text på en sida. Däremot ska du förstås inte slå ihop flera ämnen eftersom det kan vara svårt att nå resultat på flera helt skilda termer på samma sida. Mycket text om ett enda ämne är alltså optimalt.

När det gäller mängden sökord i texten är det mycket farligt att gå till överdrift. För mycket av det sökord du vill nå resultat på kan sänka sidan totalt. Satsa på att ungefär 5% av texten ska vara sökordet så kommer du nå långt.

2 kommentarer

  1. Hej,
    Som SEO-newbie känns 5% väldigt mycket. Som exempel, skulle inte texten bli väldigt spammig om man krystade in ordet ”sökord” 20 gånger till i din följande text: http://www.sokmotorkonsult.se/soekmotoroptimering/7-tips-for-battre-sokord ?

    Eller är det kanske jag som förstått fel om vad som räknas, om det tex är hela fraser eller enstaka ord?

    Tack för en grym sida om SEO. Jag har lärt mig mycket!

    Kommentar av Tobbe

  2. Som du ser är den här posten ganska gammal (2008). Idag skulle jag säga att det eg inte finns en rimlig rekommendation om en procent, däremot är det ingen tvekan om att det är smart att nämna ordet ofta.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Bert

Här kommer BERT – största förändringen på länge

Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på väldigt länge. Här är de viktigaste sakerna du behöver känna till om BERT. 

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner