Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Minishop – ett snabbt sätt att tjäna pengar

Något som är väldigt lönsamt men inte särskilt utbrett i Sverige är minishoppar, siter som säljer en enda produkt på en enda sida. På engelska hittar man massvis av dessa minishoppar och det har förstås många anledningar. Det går enormt fort att komma igång till exempel, en annan anledning är att det konverterar bra och en tredje är att det går väldigt bra att sökmotoroptimera.

Så kommer du igång med en minishop

En grundförutsättning är att du har en produkt som inte är allt för dyr (minishopen ger inte samma förtroende som en större webbshop så folk vill inte riskera större summor). Om du har det och kanske till och med en digital produkt (en ebok, mjukvara eller något annat som kan laddas ner) så har du ett guldläge för en minishop.

Steg 1 bygg en site

Börja med att köpa ett bra domännamn som innehåller sökordet. Det är lite viktigt att det är ett bra sökord för du kan inte sikta på en massa olika.

Skriv en huvudsaklig informationssida om produkten med rätt rubriker och så vidare, se till att det blir gott om text. Skriv några småsidor med kontaktuppgifter och liknande, vi behöver dom för att Google ens ska tycka att det är en site. Den huvudsakliga texten ska förstås vara så säljande som du kan, använd exempel och referenser om du har.

Steg 2 Betalningslösning

Du måste ge besökaren möjlighet att betala och vanligtvis så är betalningslösning bland de allra viktigaste saker man kolla på för att förbättra konvertering. Tyvärr har vi inte så stora möjligheter med en minishop men mitt förslag är att börja med Paypal, med ett merchantkonto kan du för en liten procent på alla köp acceptera både paypal-betalningar och kortbetalningar. Det är väldigt smidigt och går fort att sätta upp.

Steg 3 Sökmotoroptimering

Jag ska inte gå in i detalj på sökmotoroptimeringen eftersom det redan finns massor i den här bloggen. Ta istället en till på min artikel Sökmotoroptimering på två timmar. Med ett inte allt för konkurrensutsatt sökord borde du kunna nå ok resultat bara genom att gå igenom de stegen. På ett tuffare sökord blir det lite mer jobb. När du är klar med sökmotoroptimeringen är det bara att luta sig tillbaka och vänta på pengarna.

Som du ser skiljer det sig inte särskilt mycket från MFA (Made for Ads), små siter som bara försöker få folk att klicka på annonser. Skillnaden är att du faktiskt har en produkt att sälja vilket gör det till lite trevligare seo. Det innebär också att du tar bort ett led ur kedjan och kan tjäna mer pengar, det ligger ingen affiliate mellan kunden och säljaren som i det här fallet är du.

3 kommentarer

  1. Bra post! Tack för all fin information:9

    Petter Hedman

  2. Såg att det var ett gammalt inslag, men måste kolla om det fortfarande är aktuellt. I så fall bra tips.

    Kommentar av wahlamn

  3. Jodå, det är fortfarande en framkomlig väg, börjar bli mer och mer av det på svenska marknaden faktiskt.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner