Sökmotorkonsult.se

Minishop – ett snabbt sätt att tjäna pengar

Dator-med-markis-och-en-kop-knapp

Något som är väldigt lönsamt men inte särskilt utbrett i Sverige är minishoppar, siter som säljer en enda produkt på en enda sida. På engelska hittar man massvis av dessa minishoppar och det har förstås många anledningar. Det går enormt fort att komma igång till exempel, en annan anledning är att det konverterar bra och en tredje är att det går väldigt bra att sökmotoroptimera.

Så kommer du igång med en minishop

En grundförutsättning är att du har en produkt som inte är allt för dyr (minishopen ger inte samma förtroende som en större webbshop så folk vill inte riskera större summor). Om du har det och kanske till och med en digital produkt (en e-bok, mjukvara eller något annat som kan laddas ner) så har du ett guldläge för en minishop.

Steg 1 bygg en site

Börja med att köpa ett bra domännamn som innehåller sökordet. Det är lite viktigt att det är ett bra sökord för du kan inte sikta på en massa olika.

Skriv en huvudsaklig informationssida om produkten med rätt rubriker och så vidare, se till att det blir gott om text. Skriv några småsidor med kontaktuppgifter och liknande, vi behöver dom för att Google ens ska tycka att det är en site. Den huvudsakliga texten ska förstås vara så säljande som du kan, använd exempel och referenser om du har.

Steg 2 Betalningslösning

Du måste ge besökaren möjlighet att betala och vanligtvis så är betalningslösning bland de allra viktigaste saker man kolla på för att förbättra konvertering. Tyvärr har vi inte så stora möjligheter med en minishop men mitt förslag är att börja med Paypal, med ett kan du för en liten procent på alla köp acceptera både paypal-betalningar och kortbetalningar. Det är väldigt smidigt och går fort att sätta upp.

Steg 3 Sökmotoroptimering

Jag ska inte gå in i detalj på sökmotoroptimeringen eftersom det redan finns massor i den här bloggen. Ta istället en till på min artikel Sökmotoroptimering på två timmar. Med ett inte allt för konkurrensutsatt sökord borde du kunna nå ok resultat bara genom att gå igenom de stegen. På ett tuffare sökord blir det lite mer jobb. När du är klar med sökmotoroptimeringen är det bara att luta sig tillbaka och vänta på pengarna.

Som du ser skiljer det sig inte särskilt mycket från MFA (Made for Ads), små siter som bara försöker få folk att klicka på annonser. Skillnaden är att du faktiskt har en produkt att sälja vilket gör det till lite trevligare SEO. Det innebär också att du tar bort ett led ur kedjan och kan tjäna mer pengar, det ligger ingen affiliate mellan kunden och säljaren som i det här fallet är du.

Sidan är senast uppdaterad 2022-02-09

3 kommentarer

  1. Bra post! Tack för all fin information:9

    Petter Hedman

  2. Såg att det var ett gammalt inslag, men måste kolla om det fortfarande är aktuellt. I så fall bra tips.

    Kommentar av wahlamn

  3. Jodå, det är fortfarande en framkomlig väg, börjar bli mer och mer av det på svenska marknaden faktiskt.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?