Sökmotorkonsult.se

Sökmotorkonsult.se är CC

Creative Commons

På nätet finns det hundratusentals tjänster som indexerar och återpublicerar innehåll. De senaste dagarna har det pågått en debatt inom SEO-branschen om skrapat innehåll och den här bloggen har nämnts på ett antal ställen. Inte för att vi kopierar in innehåll här utan för att det är en populär blogg att kopiera. Många har förvånats över att jag inte blir arg.

Det finns en förväntning att vi som står bakom ska resa oss upp och fördöma kopierandet av våra artiklar men jag har mycket svårt att göra det. Jag tycker verkligen inte att det gör något, däremot uppskattar jag om du länkar tillbaka till orginalposten. Därför har alla artiklar på Sökmotorkonsult.se numer en Creative Commons-licens. Kopiera och använd men uppge källa.

Sidan är senast uppdaterad 2011-07-11

12 kommentarer

  1. :-) Bra!
    Det där är ett mycket konstruktivt bidrag.
    Om fler följer i spåren är jag övertygad om att det bidrar till ännu större klarhet i gränsdragningarna. Dvs, vems material får jag använda, till vad hur, mycket osv.

    Fler upphovsmän blir tydliga.

    Kommentar av lassegw

  2. Är praxis att uppge sin källa? Det tillhör god etik. Kan dock vara lätt att glömma, men då får man rätta till det i efterhand. Skulle aldrig någonsin kopiera nåt från denna eminenta sida utan att uppge källan. :)

    Kommentar av Anders

  3. Lasse, det har varit ung samma tidigare med men ny är det tydligare, finns en gammal post någonstans.

    Anders, låter bra det :)

  4. Roligt att du valde alternativet att CC-licensera dina poster istället för att hota med stämning osv. Antar att du har så start site att dina poster rankar bättre än de som kopierar från dig så förlusten för dig i trafik är minimal.

    Kommentar av Henrik

  5. Härligt Magnus, Bra artikel och visst ska man länka tillbaka, det är ju ltie det som är iden med Internet. Likväl att stå för det man skriver ska man stå för det man drar nytta av…

    Kommentar av Michael Persson

  6. Håller med, tycker normalt inte heller det är något problem att folk återanvänder materialet.

    Men ibland kan det vara lite irriterande när de a) inte nämner något om skribent eller företag överhuvudtaget i texten och byter ut ens logo mot deras egen..

    Kommentar av Markus Jalmerot

  7. Jag har ju varit förbannad över det kopierandet som ett seo företag i braschen har gjort till sin ”grej”…men jag kan absolut se och förstå hur du tänker i denna frågan nu.

    Bra!

    Petter

    Kommentar av Petter

  8. Mycket bra det ska jag också göra. Webben och det sätt den används gör att upphovsrätten i sin nuvarande form bryts ideligen men CC är ett bra sätt att komma ifrån det. Håller med att det är en fördel att texter sprids så länge länk och ursprung visas.

    Kommentar av Susy

  9. […] delar inte min uppfattning. Sökmotorkonsult har inget emot att texterna kopieras. En skillnad mellan mina inlägg på olika bloggar är att jag […]

    Pingback av | Blogsfär.com

  10. Ett problem är att få länkar tillbaka. Ett annat problem är att starka bloggar kopierar texter och hamnar före i SERPEN. Inte så mycket att göra något åt men det känns inte roligt när man lagt timmar på en artikel som någon annan kopierar rakt av, utan att länka.

    Kommentar av Fredrik Lundahl

  11. Anledningen till att jag blev förbannad för det stulna var för att jag sålt texten till ett annat företag – något som gav texten ett helt annat värde. Jag menar, ett företag hade ju faktiskt betalat flera tusen för en artikel som en skrapare bara tog rakt av utan att betala för. Orättvist för företaget som från första början köpa texten av mig.

    Kommentar av Albin Stööp

  12. Problemet är väl ofta att de som kör väldigt fult inte bryr sig om att länka till originalet. Om det vore så väl hade problemet inte varit lika stort.
    Men ett jättebra inlägg i övrigt, och givetvis har du rätt i sak. Dock har ju inte alla lika stora bloggar som din, som det redan påpekats. För mindre bloggar och sajter är det mer problematiskt.

    Kommentar av Seotjejen

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!