Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotorkonsult.se är CC

Creative Commons

På nätet finns det hundratusentals tjänster som indexerar och återpublicerar innehåll. De senaste dagarna har det pågått en debatt inom SEO-branschen om skrapat innehåll och den här bloggen har nämnts på ett antal ställen. Inte för att vi kopierar in innehåll här utan för att det är en populär blogg att kopiera. Många har förvånats över att jag inte blir arg.

Det finns en förväntning att vi som står bakom ska resa oss upp och fördöma kopierandet av våra artiklar men jag har mycket svårt att göra det. Jag tycker verkligen inte att det gör något, däremot uppskattar jag om du länkar tillbaka till orginalposten. Därför har alla artiklar på Sökmotorkonsult.se numer en Creative Commons-licens. Kopiera och använd men uppge källa.

12 kommentarer

  1. :-) Bra!
    Det där är ett mycket konstruktivt bidrag.
    Om fler följer i spåren är jag övertygad om att det bidrar till ännu större klarhet i gränsdragningarna. Dvs, vems material får jag använda, till vad hur, mycket osv.

    Fler upphovsmän blir tydliga.

    Kommentar av lassegw

  2. Är praxis att uppge sin källa? Det tillhör god etik. Kan dock vara lätt att glömma, men då får man rätta till det i efterhand. Skulle aldrig någonsin kopiera nåt från denna eminenta sida utan att uppge källan. :)

    Kommentar av Anders

  3. Lasse, det har varit ung samma tidigare med men ny är det tydligare, finns en gammal post någonstans.

    Anders, låter bra det :)

  4. Roligt att du valde alternativet att CC-licensera dina poster istället för att hota med stämning osv. Antar att du har så start site att dina poster rankar bättre än de som kopierar från dig så förlusten för dig i trafik är minimal.

    Kommentar av Henrik

  5. Härligt Magnus, Bra artikel och visst ska man länka tillbaka, det är ju ltie det som är iden med Internet. Likväl att stå för det man skriver ska man stå för det man drar nytta av…

    Kommentar av Michael Persson

  6. Håller med, tycker normalt inte heller det är något problem att folk återanvänder materialet.

    Men ibland kan det vara lite irriterande när de a) inte nämner något om skribent eller företag överhuvudtaget i texten och byter ut ens logo mot deras egen..

    Kommentar av Markus Jalmerot

  7. Jag har ju varit förbannad över det kopierandet som ett seo företag i braschen har gjort till sin ”grej”…men jag kan absolut se och förstå hur du tänker i denna frågan nu.

    Bra!

    Petter

    Kommentar av Petter

  8. Mycket bra det ska jag också göra. Webben och det sätt den används gör att upphovsrätten i sin nuvarande form bryts ideligen men CC är ett bra sätt att komma ifrån det. Håller med att det är en fördel att texter sprids så länge länk och ursprung visas.

    Kommentar av Susy

  9. […] delar inte min uppfattning. Sökmotorkonsult har inget emot att texterna kopieras. En skillnad mellan mina inlägg på olika bloggar är att jag […]

    Pingback av | Blogsfär.com

  10. Ett problem är att få länkar tillbaka. Ett annat problem är att starka bloggar kopierar texter och hamnar före i SERPEN. Inte så mycket att göra något åt men det känns inte roligt när man lagt timmar på en artikel som någon annan kopierar rakt av, utan att länka.

    Kommentar av Fredrik Lundahl

  11. Anledningen till att jag blev förbannad för det stulna var för att jag sålt texten till ett annat företag – något som gav texten ett helt annat värde. Jag menar, ett företag hade ju faktiskt betalat flera tusen för en artikel som en skrapare bara tog rakt av utan att betala för. Orättvist för företaget som från första början köpa texten av mig.

    Kommentar av Albin Stööp

  12. Problemet är väl ofta att de som kör väldigt fult inte bryr sig om att länka till originalet. Om det vore så väl hade problemet inte varit lika stort.
    Men ett jättebra inlägg i övrigt, och givetvis har du rätt i sak. Dock har ju inte alla lika stora bloggar som din, som det redan påpekats. För mindre bloggar och sajter är det mer problematiskt.

    Kommentar av Seotjejen

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner