Sökmotorkonsult.se

Sökmotorkonsults målsättning

målbild

Under helgen har jag försökt strukturera målsättningen för den här bloggen. Att arbeta med en tydlig målsättning gör att bloggen (förhoppningsvis) blir mer stringent och bättre för dig som läser.

Så här ser resultatet ut, det blev tre punkter och det kan mycket väl komma att uppdateras i framtiden:

  1. Alla förtjänar att förstå sökmotoroptimering
    Sökmotoroptimering har under ett antal år varit väldigt lätt för att de flesta siter inte haft de positioner de förtjänar av tekniska skäl. Dåligt byggda CMS och direkt felaktigt utförd SEO har gjort att siter som haft mycket mindre att erbjuda tagit oförtjänt bra positioner. Situationen håller på att förändras och Sökmotorkonsult vill utgöra en del i det. I en värld där alla som kan dra nytta av sökmotortrafik känner till grunderna i sökmotoroptimering är sökresultaten bättre, informationssökning lättare och fördelningen schysstare.
  2. Sökmotorkonsult är social
    Bloggen är inte en enmansshow, öppen dialog är målsättningen och det som driver oss alla framåt. Dialogen är bra både för den ökade kunskapen och för bloggens egna framsteg. Alla frågor besvaras, alla synpunkter respekteras.
  3. Allt som publiceras är underbyggt
    Ännu en blogg som publicerar gissningar om SEO är inte intressant, materialet på Sökmotorkonsult är alltid underbyggt av studier och erfarenheter. Med en kunskapsbaserad syn och en mottaglighet för kritik blir informationen bättre.

Idag lever bloggen naturligtvis inte tillfullo upp till målsättningarna, men strävan finns där redan även om det tidigare inte varit formulerat. Vad är målsättningen med din hemsida?

Sidan är senast uppdaterad 2022-05-25

2 kommentarer

  1. Det låter fint, 3:an är du iaf i princip ensam om.

    Måste bara fråga, har du inget vinstsyfte i detta?

    Kommentar av Per

  2. Joda det finns ett visst vinstsyfte men det är inte ett huvudmål på något sätt. Visst får vi lite leads via bloggen men det är ganska lite. Sanningen är att det är bra för mig ju mer folk kan om SEO. Det betyder att branschen växer, marknaden blir större osv. Dessutom är det ju kul att vara en av dom som driver det framåt och till en liten del kan jag tycka att den här bloggen gör det.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?