Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering för intranät

Motor

Det här låter kanske konstigt för en sökmotoroptimerare men sökmotoroptimering för Intranät är faktiskt väldigt vettigt. Jag hade själv inte tänkt på det förrän en läsare tog upp ämnet. Naturligtvis finns det mycket att göra i sökmotoroptimeringsväg även på Intranätet.

Det som skiljer sig från mycket annan sökmotoroptimering är förstås målsättningen. Här är det allra viktigaste att användaren hittar den bästa informationen så snabbt som möjligt. Nu kanske du reagerar om du tycker att du är en väldigt renhårig sökmotoroptimerare och menar att man även vid annan sökmotoroptimering vill att det bästa resultatet ska nå sökaren. Det kan man få tro om man vill men inte skulle du väl lägga ner en massa tid på att konkurrentens mycket bättre artikel skulle komma före dig?

Målsättningen är alltså en annan men i mångt och mycket är arbetsmetoden den samma. Det här beror förstås till stor del vad man arbetar med för sökmotor men grundprinciperna är de samma. Det går ut på att göra det självklart för sökmotorn vad varje artikel handlar om, på samma sätt som man gör vid en vanlig sökmotoroptimering. Sätt rätt rubriker, titlar etc. En del sökmotorer man kan använda sig av går ju att trixa lite med själv också, man kan vikta saker hit och dit, tagga dokument till vissa ämnen osv. Jag upplever att det endast är i undantagsfall det fungerar.

Om jag väljer själv så väljer jag ändå Google som sökmotor även för mina interna grejer för att sökmotorn helt enkelt är bättre. Google är bättre på att förstå vad det är jag är ute efter än andra sökmotorer (det är ju därför vi alla använder Google varje dag). Dessutom kräver taggandet och märkandet väldigt mycket av den som lägger till dokument, bilder, presentationer eller vad det nu kan vara. Ett väl fungerande och sökmotoroptimerat intranät gör att man slipper det och att man kommer få bättre resultat än när någon som inte är särskilt insatt i hur sökningar görs försöker gissa i förväg vad folk kommer söka efter.

4 punkter som förbättrar sökresultaten på intranät

  1. Se till att det sätts bra titlar på saker, det är inte så svårt och det fungerar väldigt bra. Titeln ska rimligtvis fungera som en bra rubrik och det är förstås lätt att glömma när man ju inte ser den så lätt i browsern. Nästan alla sökmotorer bryr sig om titeln mycket och många visar den i sökresultatet. Genom att ha rätt titel kan man ju dessutom se till att personen som sökt kan hoppa över just den sidan i resultatet om det var irrelevant.
  2. Sätt bra rubriker, det finns ingen anledning att köra tabloidrubriker, beskriv istället vad som finns i dokumentet. Precis som med titeln kan en bra rubriksättning öka chanserna att rätt sida visas i rätt sökresultat. Dessutom gör en bra rubrik att sökaren spenderar mindre tid på en artikel som visade sig vara fel.
  3. Tagga bilder, sätt namn på personer etc i alt tagg. Alla sökmotorer klarar inte det här men det går ju snabbt att kolla om det funkar för dig. Det här är ju ett enkelt sätt att sortera bilder och eftersom vi kan räkna med att det inte finns några Black-hats på Intranätet slipper vi många av de problem som Google brottas med för bildsök.
  4. För statistik över de sökningar som görs så kan du manuellt fixa de sökresultat som är väldigt vanliga och som inte ger tillfredsställande resultat. Du ska rimligtvis föra statistik över: De vanligaste sökningarna, Artiklar som får väldigt hög bouncerate, Artiklar som får väldigt låg bouncerate och de sökresultat som inte leder till att sökaren går till en av träffarna.

5 kommentarer

  1. Hej,

    Jag arbetar just nu i ett Intranät-projekt för ett stort företag och har nyligen lärt mig ”nya” perspektiv på sök. Mycket är sig likt sök på Google, exempelvis är det väldigt viktigt meta data och att man bör ha standard för hur dessa skall se ut eftersom det svåra med ett Intranätsök är relevans och kvalitén på SERP:en.

    Grattis till nomineringen förresten!

    Mvh
    Magnus Äng

    Kommentar av Magnus Äng

  2. Jag kan tänka mig att det många gånger landar i att man helt enkelt måste lära upp alla som har tillgång till att ladda upp eller fylla på med material på ett eller annat sätt. Oerhört svårt i en stor organisation att få alla att sätta bra och rimliga keywords (det känns ändå som det lilla jobbet i sammanhanget).

    Kommentar av Magnus

  3. Sökmotoroptimering för intranät – fler utmaningar…

    Sökoptimering är inte bara en fråga för externa sajter. Också intranät kräver engagerade redaktörer som vill bli hittade…….

  4. Tack för en intressant artikel. Jag tror vi är många där ute som brottas med en sökmotorn på våra intranät. Min uppfattning är att man är betydligt mer kritisk till sökresultatet på sitt intranät än mot resultatsidan vid sökning på ex google. Man förväntar sig helt enkelt att det man söker på intranätet ska finnas :-) Kan också tillägga att rensning av gammalt innehåll på intranätet ofta är ganska eftersatt vilket kan resultera i ”fel” sökresultat för medarbetaren.

    //Robert

    Kommentar av Robert Zetterlind

  5. Ofta kan man nog ställa högre krav på den men vi har ju ofta också fördelen att det är lättare att tweaka. Å andra sidan så är det ju sällan sökmotorer är så hejiga som Google även om de är specialbyggda för ändamålet. T ex använder jag nästan alltid Google om jag vill hitta något på en site även om de har en egen sökmotor.

    Många andra än jag gör så också, ta en titt på kommentarerna på posten om Wikipedia: http://www.sokmotorkonsult.se/soekmotoroptimering/wikipedia-ar-skit

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner