Sökmotorkonsult.se

Sveriges bästa webbyrå 2012

PrispallPå Pineberry gillar vi två saker: sökmotoroptimering, och att sticka ut hakan. Därför utser vi även i år, helt efter eget huvud, Sveriges bästa webbyrå. Eftersom vi är vi lägger vi fokus på SEO. Det spelar ingen roll hur snygg och tekniskt avancerad sajten som ni får är, om den inte är synlig i sökmotorerna.

Senast vi gjorde en liknande genomgång var för två år sedan. Då nöjde vi oss med att se hur höga poäng respektive webbyrås sajt fick i vårt SEO-verktyg, på sökordet webbyrå. I år har vi gått ett steg längre. Det mest intressanta för en presumtiv kund är ju trots allt hur väl webbyrån levererar till sina kunder. Om byråns egen sajt rankar högt eller inte är mindre viktigt.
Samtidigt kommer man inte ifrån att en webbyrå som inte kan bygga en sökmotoroptimerad sajt åt sig själva väcker vissa tvivel: kommer de att kunna leverera till kunden. Sökmotoroptimering är, som Magnus skrev för två år sedan, ”som att borsta tänderna innan kundmötet”.

Därför har vi i år gått till väga på följande sätt:

  1. Vi har googlat ordet webbyrå. Nio av de tio första träffarna är svenska webbyråer, men Wikipedia-artikeln i ämnet kommer på nionde plats. (På tolfte plats kommer Magnus artikel från 2010.)
  2. De tio webbyråer som kommit högst har vi testat i verktyget, för ordet webbyrå.
  3. För att bedöma hur bra SEO-lösningarna byråerna har levererat till sina kunder har vi valt ut en kund för varje byrå, valt ett sökord som har känts relevant, och testat kundens sajt och detta sökord i verktyget.
  4. Poängen som webbyrån och kunden har fått har adderats, och blivit byråns totalpoäng.

Genom att räkna på detta sätt har vi fått följande utfall. Klicka på byråns, eller på kundens namn, för att komma till rapporterna för respektive sajt.

Sveriges bästa webbyråer 2012

10. Teamweb 103 poäng.
Kund: Skogstuna. Sökord: snickare.

9. Meramedia 124 poäng.
Kund: Overclockers. Sökord: datorer.

8. Noc 125 poäng.
Kund: Hilleberg. Sökord: tält.

7. Happiness 135 poäng.
Kund: Skandiamäklarna. Sökord: mäklare.

6. Grebban 150 poäng.
Kund: Möbeldesign i Tibro. Sökord: möbler.

5. Traffic Light 163 poäng.
Kund: Netcompetence. Sökord: kompetensutveckling.

4. Webkonsult 165 poäng.
Kund: Goodnet. Sökord: webshop.

3. 203 Creative 176 poäng.
Kund: Hittarecept.se. Sökord: recept.
Det är nu det blir riktigt spännande. Både byråns och kundens sajt får mycket höga poäng, även om en sajt som hittarecept.se får en hel del gratis tack vare sitt namn och sin URL. Med valet av namn och URL för sitt företag får dock byrån själva inte riktigt lika mycket gratis, men de kompenserar för detta på annat sätt. Det räcker till en pallplats, men pga den hårda konkurrensen blir det en hedervärd bronsmedalj åt Produktion203.

2. Webbdo 177 poäng.
Kund: Bantningstips.net. Sökord: bantningstips.
Webbdo har en mycket välbyggd sajt, vars största problem är att sökordet inte ingår i URL:en. När det gäller den kund vi har valt att titta på finns det en del brister, framför allt i fråga om mängden innehåll. Å andra sidan har även denna sajt vissa fördelar genom sitt namn och sin URL.

1. Vektorgrafik 180 poäng.
Kund: Bengtsson & Bengtsson. Sökord: rörmokare.
95 poäng av 100 möjliga är mycket, mycket bra, och bevisar att Vektorgrafik är en webbyrå som kan SEO. Kundens sajt är också mycket bra, även om betyget dras ned av vissa faktorer som webbyrån borde kunna påverka. Till nästa år gäller det att både Vektorgrafik och Bengtsson & Bengtsson, jobbar ännu hårdare för att behålla sina positioner (B&B ligger just nu tvåa på google.se, på sökordet ”rörmokare Stockholm”). Detta år räcker det dock, med blott tre poängs marginal, till en förstaplats. Bra jobbat, Vektorgrafik. Att kundens sajt är snygg är naturligtvis också ett plus, även om det inte är vad som bedöms här.

Vinnaren får nöja sig med äran, men i det här fallet är det inte någon liten sak, vill vi hävda.

Sidan är senast uppdaterad 2012-06-11

9 kommentarer

  1. Bra jobbat Olle, bra arrtikel!

  2. Tack!

    Kommentar av Olle

  3. Hej på er! Det här var en rolig överraskning och en fin utmärkelse! Vi tackar och bockar! Hoppas inte folk tror att det är vi på bilden bara (vi kan skicka över en riktig om ni vill).
    /Fredrik

    Kommentar av Fredrik Colling

  4. Klockrent bildval!

    Kommentar av Kristoffer

  5. Bra lista, bra artikel och stort tack för en hedrande tredjeplats! Alltid kul när ens hårda arbete uppmärksammas (även om vi självklart alltid strävar efter att vara etta).

    Då vi nyligen bytte namn på byrån till det lite mer kreativt klingande 203 Creative får ni gärna ändra det i artikeln.

    / Dieter (Det är jag som står i den gröna uniformen på bilden, Björn fick äran att ta emot själva pokalen)

  6. Tackar för andra platsen :) bantingstips.net var några år sen. Hade det varit en annan webbplats som vi gjort idag hade poängen blivit högre ;)

    Kommentar av Pierre

  7. Ni behöver kolla verktyget. Jag har kollat en del sidor sista dagarna och det är inte ovanligt med feldiagnoser som att sökordet saknas både i titlar, rubriker och i text trots att det finns där. Märker att det har större tillförlitlighet för wordpress-sajter men så fort det är joomla eller drupal verkar det bli en hög felmarginal.

    Kommentar av Håkan Persson

  8. Håkan: vi ska kolla det. Kan du ge ett exempel på en sajt som verktyget har felbedömt?

    Kommentar av Olle

  9. Grattis till segraren! Som extra bonus tycker jag dessutom att Vektorgrafiks sajt var den allra snyggaste på listan.

    Kommentar av Björn Edvinsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?