Hierarki & Struktur

En av de viktiga bitarna man måste göra rätt från början när man startar en ny site är att se till att få den strukturen rätt. Det här kan bli ganska komplicerat men du tjänar så mycket på att göra rätt från början att det är bäst att vara noggrann.

När vi pratar om hierarki och struktur på en webbplats så handlar det om hur man kan navigera sig på den. Det handlar ofta om kategorisidor, hur många klick det är till det innehåll man vill hitta och så vidare. Ur ett användarperspektiv är det här ett stort område men vi ska bara snudda vid användaren något, vi ska i första hand se det ur ett SEO-perspektiv.

Det som är det eleganta är att Google har funderat en hel massa på vad som är bra för användare och det gör att de båda aspekterna inte behöver bråka med varandra (särskilt mycket). Om du bygger på ett sätt som är bra för användaren kommer det med stor sannolikhet vara bra för sökmotorer. Det du behöver göra är att sätta en plan för din struktur. Det jag brukar vilja påpeka allra först är att varje sida måste ha ett existensberättigande, den måste tillföra något och det kan skapa en del krux om man har mycket innehåll, jag ska förklara varför.

Enorma strukturer

Om du liksom jag tillverkade din första site i gymnasiet under ledning av en datalärare (som en lite parentes har jag alltid funderat över varför de kallades datalärare, datorlärare vore mkt rimligare). Min datalärare sa åt mig att det var viktigt att ta höjd för mycket utrymme, det här var en effekt av att man byggde saker i HTML och det var svårt att ändra navigeringen i efterhand. Jag byggde förstås en site om mig själv, mina intressen, hobbies, bekanta, om musik, slalom, min pryo-plats osv. Den började med en startsida som länkade till ett antal kategorisidor som i sin tur länkade till ett antal underkategorisidor som i sin tur länkade till undersidor som i sin tur länkade till innehållet. Jag hade byggt en site med utrymme för flera hundra miljoner artiklar.

Det kan ju låta vettigt att ta höjd men problemet är att man skapar en massa behov av klickande hos besökaren. Det är ju egentligen artikeln/produkten man vill komma åt och alla kategorisidor och underkategorisidor är ju något man bara vill passera. Missförstå mig inte, en kategorisida där man kan sortera produkterna efter pris t ex är förstås något som uppskattas av användaren men det är just att den måste fylla en funktion. Det måste finnas en anledning till att sidan finns, det ska inte bara vara att skapa utrymme.

Tänk så här

Google eller en besökare kommer in på startsidan på siten. De är båda ute efter att hitta en viss produkt i din shop eller artikel i din guide. Hur komplicerat är det att hitta den? Ett sorts drömscenario är att oavsett vilken sida man kommer till så kan man snabbt hitta det man är ute efter, att alla (viktiga) sidor går att hitta från landningssidan. Tyvärr är det ju sällan optimalt eftersom en site ofta har lite för mycket artiklar eller produkter för att det ska vara rimligt att ha en enda stor navigering. En siffra som brukar nämnas är maximalt 100 länkar på en sida, det är ingen statisk siffra längre men ändå ett bra riktvärde.

Väg dina kategorisidor på guldvåg, ha tillräckligt många för att det ska bli en smart indelning och ha inte så många att det blir för stort. Jag har idag 9 huvudkategorier på Sökmotorkonsult.se och en ska faktiskt bort, det finns ungefär 600 artiklar av olika slag som ska passa in i dessa 9. Det finns också några andra spår som till exempel SEO-skolan som är mer hierarkisk än övriga delar på siten, ta en titt på den.

Länka relevant

En viktig aspekt att ta upp är att se till att det länkas mellan relevanta sidor. Google fungerar i det här precis som en besökare. Du har landat på en sida om Neontetror (du vet akvariefisken) på en site, läst artikeln och gillat den. Nu är du intresserad av mer om akvariefiskar. Om det finns genvägar till andra sidor på ämnet, kanske andra populära arter eller om Neontetrors fortplantning så är du mer benägen att gå vidare via den länken än att gå tillbaka till sitens startsida eller än värre sitemap för att leta rätt på mer information.

Att länka mellan relevanta artiklar och produkter är ett sätt att få en väldigt relevant länkstruktur på siten. Titta gärna på Amazon som i mina ögon är ett underverk när det gäller relevanta internlänkar. Amazon är enorm med hur mycket undersidor som helst och ändå lyckas de genom sitt geniala system länkar relevant mellan dessa. Titta på sidan om The Long Tail av Chris Anderson. Nu är det visserligen totalt sett ganska mycket länkar på sidan och Amazon klarar av att bära det pga sin stora styrka men det vi ska titta på är hur de länkar till relevanta produkter. En bit ner på sidan hittar du ”What Do Customers Ultimately Buy After Viewing This Item?”

Amazon har med sin användardata automatiskt skapat länkar till produkter som är intressanta för dig. De vet att om du är någorlunda statistiskt normal så kommer du gilla det som länkarna pekar till. Såna här länkar älskar Google.

Fördjupning

Ett bra riktvärde är en så platt webbplats som möjligt men det är inte alltid sant. Följande är lite av överkurs men jag vill ändå nämna det. Det har pratats mycket de senaste två åren om Pagerank Sculpting och vi ska titta bara en aning på det. Det finns ganska många modeller för Pagerank Sculpting men det finns lite grundprinciper, om man har koll på dem så kommer det att fungera. Det hela bygger på att varje sida på siten har en viss mängd kraft att fördela.

Om vi utgår från att en specifik sida bara har en viss mängd juice att skicka i länkar så vill du inte slösa bort den juicen på irrelevanta länkar eftersom de ändå nedvärderas av Google, du vill istället fokusera all kraft på de länkar som är relevanta. Det optimala här är alltså att skapa en navigering som i alla lägen bara länkar till de mest relevanta sidorna och det är verkligen inget lätt jobb.

En väg framåt som jag tycker är extra intressant är att använda sig av besökardata på ett lite simplare sätt än vad Amazon gör. Om du börjar med en stor navigering som kan nå nästan allt men som du kan ändra på varje enskild sida så att den passar bäst för den sidan. Sen mäter du vilka länkar som faktiskt klickas på för varje enskild sida. När du har tillräckligt mycket data börjar du ta bort länkar som får för få klick. Det är ofta ett lättare håll att gå än att börja med få länkar och lägga till det som saknas även om det går att få ut besökardata även för det (t ex genom att mäta vad för sökningar som görs i sitens interna sökmotor, vilka sidor de börjar på och vilka sidor de slutar på).

Det här var del tre i vår guide för dig som startar ny webbplats, nästa steg är Tänk Länk.