Sökmotorkonsult.se

Instagram Ads – Börja annonsera på Instagram

Lanseringen för Instagram-annonsering har nu äntligen kommit till Sverige och gör det möjligt för svenska företag, stora som små, att nå ut till de 2,5 miljoner svenska Instagram-användarna. Så hur gör man annonseringen lönsam på Instagram och hur når man ut till rätt målgrupp?

Instagram är en perfekt kanal för företag som vill förmedla en känsla och bygga en historia via inspirerande bilder och videor. I ett tidigare inlägg förklarar vi de olika annonsformaten för Instagram och vi tänkte i detta inlägg fokusera på målgrupper. För till skillnad från Google AdWords riktar du med Instagram in dig på målgrupper istället för sökord. Du kan välja en bredare eller smalare målgrupp beroende på vad syftet med annonseringen är, det enda måstet med Instagram-annonsering är att du måste ha en aktiv Instagramsida och Facebooksida.

Annonsera mot en snäv målgrupp:

För att nå besökare som med stor sannolikhet kommer att genomföra en viss åtgärd på din webbplats rekommenderas en snävare och mer definierad målgrupp. Har företaget en tydlig målgrupp kommer annonserna sannolikt att prestera bättre om annonserna motsvarar denna målgrupp. Då har du även möjlighet att utforma annonserna så att bild och text får en mer personlig touch.

Annonsera mot en bred målgrupp:

En större, mer allmän målgrupp kan vara intressant för att bygga varumärkeskännedom kring ditt företag. Om du är osäker på företagets målgrupp kan detta lokalisera vilka typer av människor som är intresserad av din tjänst eller produkt, för att vidare kunna bygga snävare målgrupper.

Instagram målgrupper

Olika inriktningsalternativ:

När du ska skapa en kampanj presenteras du för ett brett utbud av olika målgruppsanpassade inriktningar. Dessa alternativ är för att kontrollera vilka människor som ser dina annonser. Bland annat kan du välja:

  • Demografi: Här väljer du plats, ålder, kön och språk.
  • Intressen: Här väljer du specifika intresseområden som är viktiga för din målgrupp och dessa bestäms av vad människor är kopplade till på Facebook, via sidor de har gillat eller visat intresse för.
  • Beteenden: Här väljer du personer baserat på exempelvis resbeteende, enhetsanvändning och även återkommande säsongsevenemang som exempelvis Eurovision song contest eller Fotbolls-VM.

Exempel:

Ett företag säljer babykläder online. Annonsören har i det här fallet valt att rikta sina annonser mot kvinnor i åldrarna 20-40 som är föräldrar, bosatta i Sverige och är intresserade av barnkläder och babyshower.

För att inte riskera att gå för snävt bör du hålla ett öga på annonsernas potentiella räckvidd. Vi rekommenderar att den sträcker sig till minst 20 000 användare, detta för att disponera ett lågt frekvenstak, att försäkra sig om att samma annonser inte visas för många gånger till samma användare.

Anpassad målgrupp/Custom audiences:

Du har också möjlighet att skräddarsy din målgrupp genom att ladda upp din kunddatabas med e-postadresser eller telefonnummer på minst 20 personer som har en Facebookprofil. Likaså kan du bygga din målgrupp utifrån de som besöker din webbplats eller använder din mobilapp och du kan även utesluta inriktningar från dina nuvarande kunder, exempelvis om du kör en kampanj för att vinna nya kunder.

Lookalike-målgrupp:

Du kan också rikta in dina annonser till en så kallad lookalike-målgrupp. Detta är ett sätt att nå nya personer som sannolikt är intresserad av ditt företag eftersom de liknar dina befintliga kunder.

Vi på Pineberry kan hjälpa dig att nå den målgrupp som passar just din verksamhet, kontakta oss för att veta mer om att annonsera på Instagram!

Sidan är senast uppdaterad 2015-09-30

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?