Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Instagram Ads – Börja annonsera på Instagram

Lanseringen för Instagram-annonsering har nu äntligen kommit till Sverige och gör det möjligt för svenska företag, stora som små, att nå ut till de 2,5 miljoner svenska Instagram-användarna. Så hur gör man annonseringen lönsam på Instagram och hur når man ut till rätt målgrupp?

Instagram är en perfekt kanal för företag som vill förmedla en känsla och bygga en historia via inspirerande bilder och videor. I ett tidigare inlägg förklarar vi de olika annonsformaten för Instagram och vi tänkte i detta inlägg fokusera på målgrupper. För till skillnad från Google AdWords riktar du med Instagram in dig på målgrupper istället för sökord. Du kan välja en bredare eller smalare målgrupp beroende på vad syftet med annonseringen är, det enda måstet med Instagram-annonsering är att du måste ha en aktiv Instagramsida och Facebooksida.

Annonsera mot en snäv målgrupp:

För att nå besökare som med stor sannolikhet kommer att genomföra en viss åtgärd på din webbplats rekommenderas en snävare och mer definierad målgrupp. Har företaget en tydlig målgrupp kommer annonserna sannolikt att prestera bättre om annonserna motsvarar denna målgrupp. Då har du även möjlighet att utforma annonserna så att bild och text får en mer personlig touch.

Annonsera mot en bred målgrupp:

En större, mer allmän målgrupp kan vara intressant för att bygga varumärkeskännedom kring ditt företag. Om du är osäker på företagets målgrupp kan detta lokalisera vilka typer av människor som är intresserad av din tjänst eller produkt, för att vidare kunna bygga snävare målgrupper.

Instagram målgrupper

Olika inriktningsalternativ:

När du ska skapa en kampanj presenteras du för ett brett utbud av olika målgruppsanpassade inriktningar. Dessa alternativ är för att kontrollera vilka människor som ser dina annonser. Bland annat kan du välja:

  • Demografi: Här väljer du plats, ålder, kön och språk.
  • Intressen: Här väljer du specifika intresseområden som är viktiga för din målgrupp och dessa bestäms av vad människor är kopplade till på Facebook, via sidor de har gillat eller visat intresse för.
  • Beteenden: Här väljer du personer baserat på exempelvis resbeteende, enhetsanvändning och även återkommande säsongsevenemang som exempelvis Eurovision song contest eller Fotbolls-VM.

Exempel:

Ett företag säljer babykläder online. Annonsören har i det här fallet valt att rikta sina annonser mot kvinnor i åldrarna 20-40 som är föräldrar, bosatta i Sverige och är intresserade av barnkläder och babyshower.

För att inte riskera att gå för snävt bör du hålla ett öga på annonsernas potentiella räckvidd. Vi rekommenderar att den sträcker sig till minst 20 000 användare, detta för att disponera ett lågt frekvenstak, att försäkra sig om att samma annonser inte visas för många gånger till samma användare.

Anpassad målgrupp/Custom audiences:

Du har också möjlighet att skräddarsy din målgrupp genom att ladda upp din kunddatabas med e-postadresser eller telefonnummer på minst 20 personer som har en Facebookprofil. Likaså kan du bygga din målgrupp utifrån de som besöker din webbplats eller använder din mobilapp och du kan även utesluta inriktningar från dina nuvarande kunder, exempelvis om du kör en kampanj för att vinna nya kunder.

Lookalike-målgrupp:

Du kan också rikta in dina annonser till en så kallad lookalike-målgrupp. Detta är ett sätt att nå nya personer som sannolikt är intresserad av ditt företag eftersom de liknar dina befintliga kunder.

Vi på Pineberry kan hjälpa dig att nå den målgrupp som passar just din verksamhet, kontakta oss för att veta mer om att annonsera på Instagram!

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner