Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Instagram Ads – Börja annonsera på Instagram

Lanseringen för Instagram-annonsering har nu äntligen kommit till Sverige och gör det möjligt för svenska företag, stora som små, att nå ut till de 2,5 miljoner svenska Instagram-användarna. Så hur gör man annonseringen lönsam på Instagram och hur når man ut till rätt målgrupp?

Instagram är en perfekt kanal för företag som vill förmedla en känsla och bygga en historia via inspirerande bilder och videor. I ett tidigare inlägg förklarar vi de olika annonsformaten för Instagram och vi tänkte i detta inlägg fokusera på målgrupper. För till skillnad från Google AdWords riktar du med Instagram in dig på målgrupper istället för sökord. Du kan välja en bredare eller smalare målgrupp beroende på vad syftet med annonseringen är, det enda måstet med Instagram-annonsering är att du måste ha en aktiv Instagramsida och Facebooksida.

Annonsera mot en snäv målgrupp:

För att nå besökare som med stor sannolikhet kommer att genomföra en viss åtgärd på din webbplats rekommenderas en snävare och mer definierad målgrupp. Har företaget en tydlig målgrupp kommer annonserna sannolikt att prestera bättre om annonserna motsvarar denna målgrupp. Då har du även möjlighet att utforma annonserna så att bild och text får en mer personlig touch.

Annonsera mot en bred målgrupp:

En större, mer allmän målgrupp kan vara intressant för att bygga varumärkeskännedom kring ditt företag. Om du är osäker på företagets målgrupp kan detta lokalisera vilka typer av människor som är intresserad av din tjänst eller produkt, för att vidare kunna bygga snävare målgrupper.

Instagram målgrupper

Olika inriktningsalternativ:

När du ska skapa en kampanj presenteras du för ett brett utbud av olika målgruppsanpassade inriktningar. Dessa alternativ är för att kontrollera vilka människor som ser dina annonser. Bland annat kan du välja:

  • Demografi: Här väljer du plats, ålder, kön och språk.
  • Intressen: Här väljer du specifika intresseområden som är viktiga för din målgrupp och dessa bestäms av vad människor är kopplade till på Facebook, via sidor de har gillat eller visat intresse för.
  • Beteenden: Här väljer du personer baserat på exempelvis resbeteende, enhetsanvändning och även återkommande säsongsevenemang som exempelvis Eurovision song contest eller Fotbolls-VM.

Exempel:

Ett företag säljer babykläder online. Annonsören har i det här fallet valt att rikta sina annonser mot kvinnor i åldrarna 20-40 som är föräldrar, bosatta i Sverige och är intresserade av barnkläder och babyshower.

För att inte riskera att gå för snävt bör du hålla ett öga på annonsernas potentiella räckvidd. Vi rekommenderar att den sträcker sig till minst 20 000 användare, detta för att disponera ett lågt frekvenstak, att försäkra sig om att samma annonser inte visas för många gånger till samma användare.

Anpassad målgrupp/Custom audiences:

Du har också möjlighet att skräddarsy din målgrupp genom att ladda upp din kunddatabas med e-postadresser eller telefonnummer på minst 20 personer som har en Facebookprofil. Likaså kan du bygga din målgrupp utifrån de som besöker din webbplats eller använder din mobilapp och du kan även utesluta inriktningar från dina nuvarande kunder, exempelvis om du kör en kampanj för att vinna nya kunder.

Lookalike-målgrupp:

Du kan också rikta in dina annonser till en så kallad lookalike-målgrupp. Detta är ett sätt att nå nya personer som sannolikt är intresserad av ditt företag eftersom de liknar dina befintliga kunder.

Vi på Pineberry kan hjälpa dig att nå den målgrupp som passar just din verksamhet, kontakta oss för att veta mer om att annonsera på Instagram!

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner