Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Instagram-annonsering: Vad funkar?


Instagram Ads

Funderar du på att börja annonsera på Instagram? I dagens post lyfter jag några användbara tips som hjälper dig att ta de första stegen.

Instagram är en väldigt kraftfull annonsplattform för företag som vill annonsera på mobilen. Större delen av användarna på Instagram är 16-35 år vilket gör Instagram till ett effektivt verktyg för annonsörer som vill nå ut till den yngre målgruppen, dessutom har du möjlighet att med hjälp av moderföretaget Facebooks målgruppsinformation rikta dina annonser direkt mot din specifika målgrupp.

Instagram har utvecklats snabbt som annonsplattform sedan lanseringen i höstas och en nyhet är att du inte längre behöver ha ett Instagramkonto för att annonsera. I stället kan du enkelt annonsera från din Facebooksida vilket innebär att du slipper krångla med att sätta upp ett eget Instagramkonto. Du kan numera även använda en rad olika call-to-actions:

  • Ansök nu
  • Boka nu
  • Kontakta oss
  • Skänk en gåva nu
  • Ladda ner
  • Läs mer
  • Handla nu
  • Gå med
  • Se mer

 

Tips för framgångsrik annonsering


Använd kreativt annonsmaterial av hög kvalité

På Instagram funkar det inte att annonsera med en gryning bild från en Facebook-kampanj för tre år sedan utan en bra annonsbild är A och O. Men vad är en bra annonsbild? Här finns egentligen inga rätt eller fel – för vissa annonsörer funkar det bra att använda samma material som vid en annan annonsering medan andra annonsörer bör skapa specifikt material för just Instagram.
Instagrambild

 

Attrahera din målgrupp
Det är viktigt att du funderar över vad din målgrupp vill ha innan du skapar materialet. Tänk på att du tävlar om uppmärksamheten med din målgrupps vänner; deras vackra bröllopsbilder och härliga matbilder gör det svårt att sticka ut som annonsör.
Instagram Ad

 

Marknadsför ditt märke med stil
Försök att anpassa ditt annonsmaterial till kanalen. Du kan med fördel ha med loggan i annonsbilden men tänk på att göra det på ett estetiskt attraktivt sätt. Försök annars att visa ditt brand med bild och färg för att skapa igenkänning.Instagram Brand

 

Ha inte för mycket text
Använd text med tillförsikt. Facebook har sedan länge haft en regel som reglerar andelen text i annonsbilden till 20 %. De flesta annonser på Instagram fungerar bäst om man använder text sparsamt eftersom det är en plattform för vackra bilder och användaren inte är ute efter att läsa en uppsats.Instagram annonstext

 

En mobilvänlig webbsida är ett måste
Du måste göra det enkelt för användaren att konvertera. Om du till exempel vill driva trafik till din sajt är det viktigt att sajten är mobilanpassad och om du vill driva försäljning är det viktigt att det är enkelt att utföra ett köp via mobilen.

Oväntade resultat

Instagram är känt för att vara en visuell plattform och många B2B-företag ser det inte som ett bra alternativ för deras annonsering. Men med rätt annonsmaterial kan även B2B-företag attrahera leads. Börja med att testa med en mindre budget och sedan skala upp om annonseringen fungerar bra.

Vad funkar inte

Det kan vara svårt och hitta rätt match mellan målgrupp och annonsmaterial och det absolut viktigaste för att man ska lyckas på Instagram är att man förstår sin målgrupp samt försöker utforma sitt annonsmaterial därefter. Om användarna inte tycker att annonserna är relevanta är det svårt att få kampanjen att flyga.

Rapportera cross-device

Eftersom Instagram är en mobilannonsplattform är det viktigt att rapportera cross-device. Analysera hur dina kunder beter sig: ser de annonsen på en mobil först för att sedan konvertera på en desktop eller konverterar de direkt i mobilen? Här ser det olika ut beroende på annonsör och det är viktigt att du förstår hur just din målgrupp beter sig för att kunna utvärdera Instagram som annonskanal och allokera rätt budget.

Vi rekommenderar att du mäter konverteringar både i Google Analytics genom UTM-spårning samt använder Facebooks egna pixel. De mäter olika och ger dig en bättre överblick över annonseringen. Fundera även över hur konverteringarna ska attribueras och justera därefter attribueringen i respektive analysverktyg.

Redo att köra igång?

Sammanfattningsvis vill jag lyfta att Facebook är en mer kommersiell kanal där du som annonsör kan vara mer direkt i ditt säljbudskap medan Instagram är bättre på att skapa engagemang och bygga en långsiktig relation med användarna. Klicken på Instagram blir ofta färre och dyrare men också mer kvalificerade. Fundera på vad som passar bäst för ditt företag, testa dig fram och allokera budget varsamt. Om du behöver hjälp kontakta gärna oss på Pineberry eller läs mer om hur du kommer igång med Instagram-annonsering här. Är du redan en fena på Instagram-annonsering? Vi vill gärna höra dina tips nedan!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner