Sökmotorkonsult.se

Instagram-annonsering: Vad funkar?


Instagram Ads

Funderar du på att börja annonsera på Instagram? I dagens post lyfter jag några användbara tips som hjälper dig att ta de första stegen.

Instagram är en väldigt kraftfull annonsplattform för företag som vill annonsera på mobilen. Större delen av användarna på Instagram är 16-35 år vilket gör Instagram till ett effektivt verktyg för annonsörer som vill nå ut till den yngre målgruppen, dessutom har du möjlighet att med hjälp av moderföretaget Facebooks målgruppsinformation rikta dina annonser direkt mot din specifika målgrupp.

Instagram har utvecklats snabbt som annonsplattform sedan lanseringen i höstas och en nyhet är att du inte längre behöver ha ett Instagramkonto för att annonsera. I stället kan du enkelt annonsera från din Facebooksida vilket innebär att du slipper krångla med att sätta upp ett eget Instagramkonto. Du kan numera även använda en rad olika call-to-actions:

  • Ansök nu
  • Boka nu
  • Kontakta oss
  • Skänk en gåva nu
  • Ladda ner
  • Läs mer
  • Handla nu
  • Gå med
  • Se mer

 

Tips för framgångsrik annonsering


Använd kreativt annonsmaterial av hög kvalité

På Instagram funkar det inte att annonsera med en gryning bild från en Facebook-kampanj för tre år sedan utan en bra annonsbild är A och O. Men vad är en bra annonsbild? Här finns egentligen inga rätt eller fel – för vissa annonsörer funkar det bra att använda samma material som vid en annan annonsering medan andra annonsörer bör skapa specifikt material för just Instagram.
Instagrambild

 

Attrahera din målgrupp
Det är viktigt att du funderar över vad din målgrupp vill ha innan du skapar materialet. Tänk på att du tävlar om uppmärksamheten med din målgrupps vänner; deras vackra bröllopsbilder och härliga matbilder gör det svårt att sticka ut som annonsör.
Instagram Ad

 

Marknadsför ditt märke med stil
Försök att anpassa ditt annonsmaterial till kanalen. Du kan med fördel ha med loggan i annonsbilden men tänk på att göra det på ett estetiskt attraktivt sätt. Försök annars att visa ditt brand med bild och färg för att skapa igenkänning.Instagram Brand

 

Ha inte för mycket text
Använd text med tillförsikt. Facebook har sedan länge haft en regel som reglerar andelen text i annonsbilden till 20 %. De flesta annonser på Instagram fungerar bäst om man använder text sparsamt eftersom det är en plattform för vackra bilder och användaren inte är ute efter att läsa en uppsats.Instagram annonstext

 

En mobilvänlig webbsida är ett måste
Du måste göra det enkelt för användaren att konvertera. Om du till exempel vill driva trafik till din sajt är det viktigt att sajten är mobilanpassad och om du vill driva försäljning är det viktigt att det är enkelt att utföra ett köp via mobilen.

Oväntade resultat

Instagram är känt för att vara en visuell plattform och många B2B-företag ser det inte som ett bra alternativ för deras annonsering. Men med rätt annonsmaterial kan även B2B-företag attrahera leads. Börja med att testa med en mindre budget och sedan skala upp om annonseringen fungerar bra.

Vad funkar inte

Det kan vara svårt och hitta rätt match mellan målgrupp och annonsmaterial och det absolut viktigaste för att man ska lyckas på Instagram är att man förstår sin målgrupp samt försöker utforma sitt annonsmaterial därefter. Om användarna inte tycker att annonserna är relevanta är det svårt att få kampanjen att flyga.

Rapportera cross-device

Eftersom Instagram är en mobilannonsplattform är det viktigt att rapportera cross-device. Analysera hur dina kunder beter sig: ser de annonsen på en mobil först för att sedan konvertera på en desktop eller konverterar de direkt i mobilen? Här ser det olika ut beroende på annonsör och det är viktigt att du förstår hur just din målgrupp beter sig för att kunna utvärdera Instagram som annonskanal och allokera rätt budget.

Vi rekommenderar att du mäter konverteringar både i Google Analytics genom UTM-spårning samt använder Facebooks egna pixel. De mäter olika och ger dig en bättre överblick över annonseringen. Fundera även över hur konverteringarna ska attribueras och justera därefter attribueringen i respektive analysverktyg.

Redo att köra igång?

Sammanfattningsvis vill jag lyfta att Facebook är en mer kommersiell kanal där du som annonsör kan vara mer direkt i ditt säljbudskap medan Instagram är bättre på att skapa engagemang och bygga en långsiktig relation med användarna. Klicken på Instagram blir ofta färre och dyrare men också mer kvalificerade. Fundera på vad som passar bäst för ditt företag, testa dig fram och allokera budget varsamt. Om du behöver hjälp kontakta gärna oss på Pineberry eller läs mer om hur du kommer igång med Instagram-annonsering här. Är du redan en fena på Instagram-annonsering? Vi vill gärna höra dina tips nedan!

Sidan är senast uppdaterad 2017-12-18

2 kommentarer

  1. Jag skulle vilja marknadsföra en produkt, en läppbalsam som är gjord av naturella oljor. Hur mkt skulle det kosta att marknadsföra produkten och hur bor man gå till väga?

    Kommentar av Alice Ghilusca

  2. Hej Alice,

    Spännande produkt! Det är svårt och svara på den frågan utan att ha mer information. Du kan marknadsföra din produkt på Instagram med väldigt liten budget men då kan det vara svårt och nå ut till hela målgruppen. Försök och avgränsa din målgrupp så att den blir så relevant som möjligt. Jag skulle rekommendera och börja med en målgrupp som du avgränsar med intresse, kön och ålder. Även en lookalike målgrupp baserad på tidigare kunder kan funka bra.

    Lycka till!

    Kommentar av Maria Fernholm

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?