Skapa en företagsprofil på Instagram

Nya Instagram Business verktyg

Instagram är en annonskanal som blir allt större och större. Det har kommit många olika nyheter och förbättringar sedan lanseringen förra året. Vi börjar närma oss ett år med annonsering på Instagram och idag tänkte vi lyfta de senaste nyheterna.

Vi har fått höra många gånger att funktionerna för företag på Instagram varit begränsade. Detta är något som blivit bättre med tiden genom nya funktioner som t.ex. företagsprofiler. Med företagsprofiler har du möjlighet att addera kontaktuppgifter som email och telefonummer. Du har även möjlighet att lägga till ditt företags adress för att med ett knapptryck få vägbeskrivningar direkt i mobilen. Allt detta är något som tillhör det nya ”Instagram Business Tools”. Vi har kikat lite närmare på detta och kommer guida dig igenom processen för att omvandla din vanliga profil till en företagsprofil.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi har heldagsutbildningar i Facebook annonsering!


Boka nu!

Skapa en företagsprofil

För att skapa en företagsprofil på Instagram behöver du en företagssida på Facebook samt en personlig profil på Instagram. Du skapar kontot lättast genom att använda appen Instagram för din smartphone (i denna guide kommer vi gå igenom hur det ser ut på en iPhone).

1. Börja med att logga in i appen, väl inne klickar du på din profil nere i högra hörnet. Längst upp till höger på skärmen kommer du se ett kugghjul, klicka på den.

Instagram business profile

2. Klicka sedan på ”Växla till företagsprofil” och koppla ditt Instagram-konto genom att klicka på ”Fortsätt som xxxxx”.

instagram business profilekoppla instagram business

3. Välj sedan vilken företagssida på Facebook som du vill koppla samman med din nya företagsprofil. Om du har angett ditt företags adress, email och telefonummer på din Facebooksida så hämtas denna information automatiskt (du kan givetvis redigera den om så önskas).

koppla instagram företagsprofilinstagram företagsprofil

4. Klart! Nu kan dina besökare komma i kontakt med ert företag på ett väldigt smidigt sätt. Du kommer även få tillgång till Instagram Insights vilket är ett verktyg för att få mer information om dina följare, vilka inlägg som presterat bäst, antalet klick till din webbplats och mycket mer.

instagram företagsprofilinstagram företagsprofil kontakt knappinstagram företagsprofil kontakt knappinstagram företagsprofil insikter

Med dessa nya funktioner så kommer det bli betydligt enklare och bättre att jobba med Instagram som en marknadsföringskanal. Där du nu har fler möjligheter att konvertera dina besökare på Instagram. Vill du veta mer on Instagram-annonsering? Kontakta oss så hjälper vi dig!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.