Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Skapa en företagsprofil på Instagram

Nya Instagram Business verktyg

Instagram är en annonskanal som blir allt större och större. Det har kommit många olika nyheter och förbättringar sedan lanseringen förra året. Vi börjar närma oss ett år med annonsering på Instagram och idag tänkte vi lyfta de senaste nyheterna.

Vi har fått höra många gånger att funktionerna för företag på Instagram varit begränsade. Detta är något som blivit bättre med tiden genom nya funktioner som t.ex. företagsprofiler. Med företagsprofiler har du möjlighet att addera kontaktuppgifter som email och telefonummer. Du har även möjlighet att lägga till ditt företags adress för att med ett knapptryck få vägbeskrivningar direkt i mobilen. Allt detta är något som tillhör det nya ”Instagram Business Tools”. Vi har kikat lite närmare på detta och kommer guida dig igenom processen för att omvandla din vanliga profil till en företagsprofil.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi har heldagsutbildningar i Facebook annonsering!


Boka nu!

Skapa en företagsprofil

För att skapa en företagsprofil på Instagram behöver du en företagssida på Facebook samt en personlig profil på Instagram. Du skapar kontot lättast genom att använda appen Instagram för din smartphone (i denna guide kommer vi gå igenom hur det ser ut på en iPhone).

1. Börja med att logga in i appen, väl inne klickar du på din profil nere i högra hörnet. Längst upp till höger på skärmen kommer du se ett kugghjul, klicka på den.

Instagram business profile

2. Klicka sedan på ”Växla till företagsprofil” och koppla ditt Instagram-konto genom att klicka på ”Fortsätt som xxxxx”.

instagram business profilekoppla instagram business

3. Välj sedan vilken företagssida på Facebook som du vill koppla samman med din nya företagsprofil. Om du har angett ditt företags adress, email och telefonummer på din Facebooksida så hämtas denna information automatiskt (du kan givetvis redigera den om så önskas).

koppla instagram företagsprofilinstagram företagsprofil

4. Klart! Nu kan dina besökare komma i kontakt med ert företag på ett väldigt smidigt sätt. Du kommer även få tillgång till Instagram Insights vilket är ett verktyg för att få mer information om dina följare, vilka inlägg som presterat bäst, antalet klick till din webbplats och mycket mer.

instagram företagsprofilinstagram företagsprofil kontakt knappinstagram företagsprofil kontakt knappinstagram företagsprofil insikter

Med dessa nya funktioner så kommer det bli betydligt enklare och bättre att jobba med Instagram som en marknadsföringskanal. Där du nu har fler möjligheter att konvertera dina besökare på Instagram. Vill du veta mer on Instagram-annonsering? Kontakta oss så hjälper vi dig!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner