Sökmotorkonsult.se

Skapa en företagsprofil på Instagram

Nya Instagram Business verktyg

Instagram är en annonskanal som blir allt större och större. Det har kommit många olika nyheter och förbättringar sedan lanseringen förra året. Vi börjar närma oss ett år med annonsering på Instagram och idag tänkte vi lyfta de senaste nyheterna.

Vi har fått höra många gånger att funktionerna för företag på Instagram varit begränsade. Detta är något som blivit bättre med tiden genom nya funktioner som t.ex. företagsprofiler. Med företagsprofiler har du möjlighet att addera kontaktuppgifter som email och telefonummer. Du har även möjlighet att lägga till ditt företags adress för att med ett knapptryck få vägbeskrivningar direkt i mobilen. Allt detta är något som tillhör det nya ”Instagram Business Tools”. Vi har kikat lite närmare på detta och kommer guida dig igenom processen för att omvandla din vanliga profil till en företagsprofil.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi har heldagsutbildningar i Facebook annonsering!


Boka nu!

Skapa en företagsprofil

För att skapa en företagsprofil på Instagram behöver du en företagssida på Facebook samt en personlig profil på Instagram. Du skapar kontot lättast genom att använda appen Instagram för din smartphone (i denna guide kommer vi gå igenom hur det ser ut på en iPhone).

1. Börja med att logga in i appen, väl inne klickar du på din profil nere i högra hörnet. Längst upp till höger på skärmen kommer du se ett kugghjul, klicka på den.

Instagram business profile

2. Klicka sedan på ”Växla till företagsprofil” och koppla ditt Instagram-konto genom att klicka på ”Fortsätt som xxxxx”.

instagram business profilekoppla instagram business

3. Välj sedan vilken företagssida på Facebook som du vill koppla samman med din nya företagsprofil. Om du har angett ditt företags adress, email och telefonummer på din Facebooksida så hämtas denna information automatiskt (du kan givetvis redigera den om så önskas).

koppla instagram företagsprofilinstagram företagsprofil

4. Klart! Nu kan dina besökare komma i kontakt med ert företag på ett väldigt smidigt sätt. Du kommer även få tillgång till Instagram Insights vilket är ett verktyg för att få mer information om dina följare, vilka inlägg som presterat bäst, antalet klick till din webbplats och mycket mer.

instagram företagsprofilinstagram företagsprofil kontakt knappinstagram företagsprofil kontakt knappinstagram företagsprofil insikter

Med dessa nya funktioner så kommer det bli betydligt enklare och bättre att jobba med Instagram som en marknadsföringskanal. Där du nu har fler möjligheter att konvertera dina besökare på Instagram. Vill du veta mer on Instagram-annonsering? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Sidan är senast uppdaterad 2018-10-10

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?