Länkbete – Link Bait

En av de mer komplexa formerna av Internetmarknadsföring och Sökmotoroptimering är så kallade Länkbeten eller Link Baits. Det är av många också det som räknas som elegantast och det absolut mest etiska formen av sökmotoroptimering. Om sanningen ska fra så är det någonstans mitt emellan viral marknadsföring och sökmotoroptimering. Eftersom det är så pass komplext som det är (det är svårt att ge generella riktlinjer) hade jag tänkt beskriva ett av mina mer lyckade projekt.

Viral marknadsföring och länkar

Tankafritt.nu är en kassa för fildelare, man betalar 140kr och som medlem får man alla eventuella böter i samband med fildelning betalda av kassan. Vi förstod så fort vi kom på idén att den hade stora virala möjligheter, det gällde i första hand att få en start för att sedan få den att sprida sig automatiskt.

Hur vi tänkte

Det första vi bestämde oss för var att siten inte skulle se för professionell ut. Folk verkar ha tendensen att hellre sprida sådant som känns som en vanlig person har gjort. Man tipsar hellre om en site som inte känns allt för utstuderad. vi arbetade hårt med logotype och layout för att skapa en site som både kändes hemmafixad och som ända skulle ha bra konverteringsgrad. Dessa båda begrepp måste viktas mot varandra i många fall och vi brottades länge med det.

Det andra steget var ett namn som är lätt att stava och ändå inte känns för banalt. Vi antog att en fullskalig branding inte var möjlig varför vi valde ett namn som skulle kunna ge en förståelse för vad siten handlade om. Min åsikt är att vi träffade ganska rätt, namnet er både en antydan om sitens innehåll och känns ändå som ett namn.

Själva idén är rolig, det finns en viss antydan till galenskap, men vi kom fram till att den inte var tillräckligt rolig. Vi ville ha något riktigt skoj som dessutom var uppseendeväckande. Efter mycket brottande, det var det här som var allra svårast i processen kom vi fram till att om/när någon blev dömd skulle denne förutom att få sina böter betalda också få en t-shirt med texten ”Jag blev dömd för fildelning och allt jag fick var en sketen t-shirt”. Sloganen är tilltalande för att den är rolig, är en twist på något vi känner igen och dessutom rejält uppkäftig.

Sen började tipsandet. För att få den första starten gick mycket ut på att tipsa nyckelpersoner. Det finns bloggar och tidningar som har mycket stort inflytande på nätet och det stora genombrottet för Tankafritt.nu var en artikel i Aftonbladet. Efter det tog det sådan fart att 90% av arbetet var att svara på pressens frågor. Efter ungefär en vecka var uppmärksamheten sådan att det fanns mer än 20.000 träffar på Google på en sökning på Tankafritt, en term som för en vecka sedan inte funnits. Den enskilt största källan till trafik var Digg där Tankafritt.nu hamnade 1:a.

Efter en månad kunde Googles webmaster tools visa upp över 7.000 inlänkar från siter över hela världen. Allt från Wikipedia (som inte hade nofollow-tag på den tiden) till Harvard-jurister som bloggade om olämpligheten i en sådan här kassa. Det som jag personligen är gladast över är en artikel jag fick mailad från Financial Times (på tyska, jag förstod mycket lite), tyvärr publicerades den bara i pappersformat och innehöll således ingen länk.

För att förstärka den sociala känslan hade ett forum installerats på Tankafritt.nu och det fick genast ett stort medlemsantal som postade som galna. Efter någon månad fick tyvärr forumet stryka på foten eftersom det hade en störande effekt på själva produkten.

Som fortsättning gjordes ytterligare pressreleaser och en del debattartiklar men efter det initiala uppmärksamhetskaoset tedde sig de inlänkar som dök upp som futtiga.

En kommentar på "Länkbete – Link Bait"

  1. Pingback: Hur äckligt får ett länkbete vara? | Sökmotorkonsult

Kommentarsfältet är stängt.