Sökmotorkonsult.se

10 punkter som gör dig till en bättre gästbloggare

Gästbloggare

Att gästblogga är något som kan vara väldigt användbart inom sökmotoroptimering. Du får en chans att visa upp vad du kan, går för och din hemsida samtidigt som du kan få en länk eller två. Ofta är vi lite klumpiga när vi  gästbloggar tyvärr så här kommer 10 punkter som gör dig till en bättre gästbloggare:

  1. Lägg lite tid på din bloggpost. Kanske skriver du snabbt ihop grejer på din egen blogg men det duger inte om du vill få bli publicerad någon annan stans. Huvudanledningen till att tillåta gästbloggare är ju att få lite mer spännande innehåll på bloggen.
  2. Dra inte ut på tiden. Det är lätt att maila fram och tillbaka en massa gånger om vad posten ska handla om, sen ta tid på sig för att få den klar. Ju snabbare du kommer till skott desto bättre, om du kontaktar en bloggare om att få gästblogga se till att du redan har förslaget på vad posten ska handla om i första mailet.
  3. Håll dig till ämnet. Det här gäller förstås inte bara i texten. Ingen bloggare som till vardags skriver om hockey är intresserad av en bloggpost om sökmotoroptimering på sin blogg. Kontakta rätt bloggare och se till att ha rätt ämne.
  4. Kontakta inte främlingar. Jag får med jämna mellanrum förfrågningar om gästinlägg på den här bloggen och nästan alla kommer från personer jag aldrig hört talas om. Jag läser ju alla kommentarer här noggrant och svarar på alla mail jag får ändå har jag aldrig stött på personerna som vill gästblogga. Om det istället var någon jag känner igen så är chansen att bli publicerad enormt mycket större. Se till att redan vara en läsare av bloggen där du vill få en post, se till att vara en aktiv läsare.
  5. Ha kött på benen. En bloggpost från en gästbloggare behöver vara bättre underbyggd än en genomsnittlig bloggpost. Om du har möjlighet att rota fram statistik och citat som ger dig stöd har du mycket större chans att få synas.
  6. Korrekturläs. Även om bloggen i vanliga fall inte är så välstavad och välformulerad måste du vara det. Det är dåligt på så många sätt att inte ha en välskriven artikel när du gästbloggar. Även om du skriver som en gud behöver du korrekturläsa och be din mamma göra det också, alla gör missar.
  7. Länka inte för mycket i artikeln. Visst en bra länk till dig själv från artikeln kan ge dig besökare, läsare och länkjuice men håll dig på en sund nivå. Jag kan tycka att en länk som berättar vem det är som är författare räcker, ingen vill publicera saker där du länkar till din mammas webshop, dina kunder och allt möjligt.
  8. Skriv inte för kort. Bloggar har till skillnad från mycket annat utrymme för riktigt korta artiklar. När det gäller gästbloggare är det inte sant på samma sätt. Som bloggägare och läsare förväntar man sig mer av en gästbloggare. Se till att gå in på djupet på ditt ämne, då får du dessutom visa vad du kan. Bli för den sakens skull inte långrandig.
  9. Tillför något. Din bloggpost måste, trots att den håller sig till ämnet, sticka ut.  Om den är likadan som alla andra poster i bloggen finns det ju egentligen ingen anledning att ha dig som gästbloggare. Tillför ditt eget perspektiv på ämnet. Om jag till exempel skulle gästblogga på en blogg som riktar sig till frisörer skulle jag förstås skriva om SEO för frisörer.
  10. Gör det mer än en gång. Om du lyckats bra med en gästpost finns det all anledning till att återkomma senare för ännu en, dessutom går det smidigare andra gången.

Nu är det bara att rusa iväg och börja på din första gästpost. Det är lika bra att börja direkt så inte inspirationen försvinner.

Sidan är senast uppdaterad 2010-02-26

10 kommentarer

  1. Mycket bra inlägg. Du förklarar allt tydligt och bra. Tyvärr blir det allt för ofta dåliga gästbloggar av folk.
    Hoppas att folk läser detta en gång innan de gästbloggar nästa gång.

    Det kommer jag göra i alla fall!

    Kommentar av D

  2. Trevligt med en lite annorlunda bloggpost. Jag har inte ens tänkt tanken att gästblogga någonstans men jag förstår att det finns många som bygger upp sitt varumärke på det sättet.

    Kommentar av Kim

  3. D, tackar, det går ju att hänvisa folk hit om de vill gästblogga. Eller så går det faktiskt bra att kopiera den här texten på sin egen blogg så länge det finns en länk hit (så att inte min räknas som duplicate).

    Kim, ja det är faktiskt en mycket väl fungerande metod som dessutom är strikt White Hat när det gäller SEO dessutom.

    Kommentar av Magnus

  4. Jag tycker en sak saknas i denna artikeln, det är hur man hittar folk att gästblogga hos. Alltså, det räcker ju oftast inte med de du känner, de länkar ju redan?

    Man kan ju göra det bara för att göra relationen bättre såklart men det vore intressant tema för en ny blogpost om hur man når ut!

    Kommentar av Christian R

  5. Det tycker jag förtjänar en egen bloggpost, ska ta och fila på en.

    Kommentar av Magnus

  6. Läst och noterat. Ger mig tillkänna nu, så är jag inte okänd som jag senare skulle vilja gästblogga :-) Lite off topic: Som du säkert ser i loggarna så har jag ibland kört ditt verktyg för SEO-analys. Jag brukar tappa en del poäng på att jag har för få indexerade sidor och en naturlig följdfråga blir då: hur många sidor måste man ha för att slippa det avdraget?

    Kommentar av Jonas

  7. Riktigt bra skrivet! Har aldrig riktigt tänkt på det här med att gästblogga kan vara en dörr till bra reklam. Ni gör en fantastisk sida här!

    Kommentar av Jimmy

  8. Någon som har tips på bra ställen som ofta tar in gästbloggare inom ehandel och business på nätet? De jag känner till är Internetworlds loggenbloggen och kanske Loopias blogg. Någon annan?

    Kommentar av Christian

  9. Lite gammal tråd, letar också efter bra ställen som tar in gästbloggare eller bloggare som gillar att skriva om personliga presenter. Tex en bra bröllopsbloggare som gillar personliga bröllopspresenter.

    Tips mottages tacksamt.

    Kommentar av Micke

  10. Vi letar också efter bra ställen som välkomnar gästbloggar! Hoppas på att någon kan dela med sej utav detta!

    Kommentar av Linda

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?