Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

3 effektiva Alerts i Google Analytics

Självklart vill du vara den första att få en notis om att din sajt tappar trafik, om konverteringsgraden minskar markant eller att intäkterna minskar över tid. Inte bara för att vara den som kommer med nyheten till dina kollegor, utan också för att ha möjligheten att agera snabbt på en förändring.

Det finns möjlighet att använda fördefinierade Alerts i Google Analytics, men i det här inlägget kommer vi att fokusera på kundanpassade Alerts som du utifrån egna regler definierar. Genom att använda kundanpassade Alerts i Google Analytics kan du få ett meddelande inom 24 timmar i fall något av det scenario du har konfigurerat alerten för inträffar. I det här inlägget vill vi därför tipsa dig om 3 kundanpassade Alerts i Google Analytics.

Det fantastiska med verktyget Google Analytics är inte bara att verktyget övervakar trafiken till din sajt, utan det upptäcker också statistiskt säkerställda förändringar i trafiken som avviker från standardavvikelsen och genererar därefter automatiskt en Alert. För att minimera den manuella handpåläggningen vill vi tipsa er om att automatisera så mycket som möjligt av övervakningen ni har över trafiken till er sajt. Ännu en fördel med att automatisera den här typen av händelse, är att du inte längre riskerar att missa att se en trafikförändring i Google Analytics. Ett steg på vägen, är att använda kundanpassade Alerts i Google Analytics. Följande Alerts lämpar sig väl för e-handlare med implementerad e-handelsspårning.

Det första steget för dig för att komma igång med Alerts i Google Analytics är att identifiera vilka affärskritiska förändringar i trafiken för just er verksamhet som ni önskar ha extra noggrann övervakning på. Fundera över följande frågor:

  • Vilken typ av förändringar har en signifikant påverkan på din verksamhets omsättning?
  • Vilken typ av förändringar får du absolut inte gå miste om?
  • Vilken typ av förändring kräver snabb respons och en direkt åtgärd?

Gemensamt för samtliga alerts, som vi kommer att gå igenom, är att fundera över jämförelsefönstret du väljer att använda för respektive alert. Vi rekommenderar dig att utifrån tidigare data sätta upp procentuella förändringar som är aktuella för just din verksamhet. Det vill säga, använd en procentuell förändring vars avvikelse är utanför standardavvikelsen.

1. Intäkt minskar > 50 % jämfört med föregående år
Vid ett eventuellt intäktsfall påverkas din verksamhets omsättning direkt, därför kan en sådan förändring vara akut alarmerande och kräver åtgärd omgående. Ett scenario kan vara att e-handelsspårningen mellan sajten och Google Analytics är förlorad. Ett annat kan vara att något krånglar i kassan, vilket förhindrar besökarna från att genomföra sitt köp. Det kan också vara så att värdet på genomsnittsordern minskar. Det absolut värsta av alla möjliga scenario är att efterfrågan på just dina produkter har minskat avsevärt.

Så här skapar du alerten i Google Analytics (klicka för större bild):

Skärmavbild 2015-10-02 kl. 10.25.24

2. Konvertering minskar > 30 % jämfört med föregående år
Beroende på hur konverteringsgraden varierar vanligtvis, kan du välja att ha ett jämförelsefönster på årsbasis eller över ett antal månader. Vid en minskning av konverteringsgraden indikerar datan att sajten får fel trafik som inte konverterar av olika anledningar.

Så här skapar du alerten i Google Analytics (klicka för större bild):

konve

3. Bounce rate ökar > 20 % jämfört med föregående dag
Nyttan med den här alerten är att du kommer att få ett meddelande om bounce rate, det vill säga avvisningsfrekvensen, ökar med mer än 20 % i jämförelse med föregående dag. En sådan ökning indikerar att något kan vara tekniskt fel med den specifika landningssidan. En förhöjd bounce rate beror till största sannolikhet på att det har varit något fel (att landningssidan returnerar en så kallad 404-svarskod) eller en uppdatering som gör att koden inte är implementerad på rätt ställe. Glöm inte att notera när du gör förändringar på din sajt, förslagsvis lägga in förändringen i Google Analytics ”Kommentarer” så att du kommer ihåg vilka förändringar du själv har genomfört. I sällsynta fall kan en ökning av bounce rate bero på att landningssidans design ändras så pass drastiskt så att annonsernas sökord inte längre stämmer överens med landningssidan, vilket gör så att kundbeteendet ändras. Ett exempel på detta är om du ändrar rubriken på landningssidan.

Så här skapar du en alerten i Google Analytics (klicka för större bild):

Skärmavbild 2015-10-05 kl. 10.24.36

Vi hoppas att du får användning av ovan nämnda Alerts i Google Analytics. Det finns såklart en mängd andra alerts som är användbara för olika typer av verksamheter. Har du några frågor kring Google Analytics eller någon utav Googles andra produkter, är du varmt välkommen att kontakta oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner