Sökmotorkonsult.se

3 effektiva Alerts i Google Analytics

Självklart vill du vara den första att få en notis om att din sajt tappar trafik, om konverteringsgraden minskar markant eller att intäkterna minskar över tid. Inte bara för att vara den som kommer med nyheten till dina kollegor, utan också för att ha möjligheten att agera snabbt på en förändring.

Det finns möjlighet att använda fördefinierade Alerts i Google Analytics, men i det här inlägget kommer vi att fokusera på kundanpassade Alerts som du utifrån egna regler definierar. Genom att använda kundanpassade Alerts i Google Analytics kan du få ett meddelande inom 24 timmar i fall något av det scenario du har konfigurerat alerten för inträffar. I det här inlägget vill vi därför tipsa dig om 3 kundanpassade Alerts i Google Analytics.

Det fantastiska med verktyget Google Analytics är inte bara att verktyget övervakar trafiken till din sajt, utan det upptäcker också statistiskt säkerställda förändringar i trafiken som avviker från standardavvikelsen och genererar därefter automatiskt en Alert. För att minimera den manuella handpåläggningen vill vi tipsa er om att automatisera så mycket som möjligt av övervakningen ni har över trafiken till er sajt. Ännu en fördel med att automatisera den här typen av händelse, är att du inte längre riskerar att missa att se en trafikförändring i Google Analytics. Ett steg på vägen, är att använda kundanpassade Alerts i Google Analytics. Följande Alerts lämpar sig väl för e-handlare med implementerad e-handelsspårning.

Det första steget för dig för att komma igång med Alerts i Google Analytics är att identifiera vilka affärskritiska förändringar i trafiken för just er verksamhet som ni önskar ha extra noggrann övervakning på. Fundera över följande frågor:

  • Vilken typ av förändringar har en signifikant påverkan på din verksamhets omsättning?
  • Vilken typ av förändringar får du absolut inte gå miste om?
  • Vilken typ av förändring kräver snabb respons och en direkt åtgärd?

Gemensamt för samtliga alerts, som vi kommer att gå igenom, är att fundera över jämförelsefönstret du väljer att använda för respektive alert. Vi rekommenderar dig att utifrån tidigare data sätta upp procentuella förändringar som är aktuella för just din verksamhet. Det vill säga, använd en procentuell förändring vars avvikelse är utanför standardavvikelsen.

1. Intäkt minskar > 50 % jämfört med föregående år
Vid ett eventuellt intäktsfall påverkas din verksamhets omsättning direkt, därför kan en sådan förändring vara akut alarmerande och kräver åtgärd omgående. Ett scenario kan vara att e-handelsspårningen mellan sajten och Google Analytics är förlorad. Ett annat kan vara att något krånglar i kassan, vilket förhindrar besökarna från att genomföra sitt köp. Det kan också vara så att värdet på genomsnittsordern minskar. Det absolut värsta av alla möjliga scenario är att efterfrågan på just dina produkter har minskat avsevärt.

Så här skapar du alerten i Google Analytics (klicka för större bild):

Skärmavbild 2015-10-02 kl. 10.25.24

2. Konvertering minskar > 30 % jämfört med föregående år
Beroende på hur konverteringsgraden varierar vanligtvis, kan du välja att ha ett jämförelsefönster på årsbasis eller över ett antal månader. Vid en minskning av konverteringsgraden indikerar datan att sajten får fel trafik som inte konverterar av olika anledningar.

Så här skapar du alerten i Google Analytics (klicka för större bild):

konve

3. Bounce rate ökar > 20 % jämfört med föregående dag
Nyttan med den här alerten är att du kommer att få ett meddelande om bounce rate, det vill säga avvisningsfrekvensen, ökar med mer än 20 % i jämförelse med föregående dag. En sådan ökning indikerar att något kan vara tekniskt fel med den specifika landningssidan. En förhöjd bounce rate beror till största sannolikhet på att det har varit något fel (att landningssidan returnerar en så kallad 404-svarskod) eller en uppdatering som gör att koden inte är implementerad på rätt ställe. Glöm inte att notera när du gör förändringar på din sajt, förslagsvis lägga in förändringen i Google Analytics ”Kommentarer” så att du kommer ihåg vilka förändringar du själv har genomfört. I sällsynta fall kan en ökning av bounce rate bero på att landningssidans design ändras så pass drastiskt så att annonsernas sökord inte längre stämmer överens med landningssidan, vilket gör så att kundbeteendet ändras. Ett exempel på detta är om du ändrar rubriken på landningssidan.

Så här skapar du en alerten i Google Analytics (klicka för större bild):

Skärmavbild 2015-10-05 kl. 10.24.36

Vi hoppas att du får användning av ovan nämnda Alerts i Google Analytics. Det finns såklart en mängd andra alerts som är användbara för olika typer av verksamheter. Har du några frågor kring Google Analytics eller någon utav Googles andra produkter, är du varmt välkommen att kontakta oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Google indexering

Google bekräftar två indexeringsproblem

Har ni haft indexeringsproblem på Google sista veckan? Det här kan vara svaret på ert problem som Google bekräftar.

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Gratis Google Shopping snart i Sverige

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner