Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Affiliate

Besökare?Affiliate är ordet för dagen, vi ska ta en närmare titt på hur man tjänar pengar som affiliate. Först behöver vi reda ut vad en affiliate egentligen är. Det är en person eller site som marknadsför någon annans tjänst eller vara och tjänar pengar på mätbara resultat. Man kan mäta resultat på lite olika sätt, de vanligaste är PPC (Pay per click) och CPA (Cost per action). PPC-varianten av affiliatmarknadsföring var till en början absolut vanligast, mycket för att det är så lätt att mäta. CPA blir däremot vanligare och vanligare, mycket för att det ger bättre incitament. En affiliate som tjänar pengar via CPA har samma mål med trafiken som den som köper tjänsten eftersom de tjänar på samma resultat. Klicket i sig är kanske egentligen inte värt något men om affiliaten får betalt för köp eller registrering av något slag så har ju alla inblandade samma mål. CPA minskar dessutom risken för bedrägerier.

Kom igång som affiliate

Allra först behöver du ha en site, många väljer att bygga siter som är väldigt nischade mot det affiliateprogram de väljer så det kan vara vettigt att först titta på var det finns möjligheter att tjäna pengar. Det finns några generella regler för vad som är avgörande för hur bra affiliateaffärerna går. Du vill hitta en nisch som har en stor efterfrågan och där transaktionerna sker online. Eventuellt skulle du kunna ta en stor nisch där det idag inte finns några bra onlinelösningar och pressa fram sådana men det blir en helt annan nivå av arbete. Om du t ex skulle satsa på att bli restaurangaffiliate, efterfrågan på nätet är stor men betalningen sker inte online. Det innebär att du skulle kunna få mycket besökare men hur säljer du dom vidare? Det skulle kunna vara en bra affärsidé men inte för en affiliate.

Det finns lite områden som är tydliga affiliatemarknader, resor, poker och casino, finans, datorer, ringsignaler, mjukvara, webhosting och några till. Det här är marknader där allt kan ske på nätet och efterfrågan är stor, de uppfyller alltså kraven för en bra affiliatemarknad. I många av dem är konkurrensen hög tyvärr, vi är inte de enda som känner till att det här är lysande marknader för affiliates. Om du är en nybörjaraffiliate skulle jag inte rekommendera att satsa på poker för du kommer inte tjäna några pengar på det. Resor kan vara vettigare för det finns en väldigt lång svans. Du kan välja ut speciella resmål med mindre konkurrens att satsa på och visserligen tjäna mindre pengar men faktiskt tjäna något.

En annan viktig sak att ha i åtanke redan från början, är att på ett eller annat sätt säljer du besökare. Du måste hitta en nisch där det är möjligt och ett sätt att få besökarna till din site. Nästan alla affiliates får sina besökare från sökmotorer och då är det sökmotoroptimering som gäller, det går visserligen att driva verksamheten med hjälp av sponsrade länkar men då måste du vara bättre på konvertering (mer om det senare) än de du säljer trafiken till, de har ju förstås inga stora problem att smälla upp lite sponsrade länkar själva. Det här är en av anledningarna till att många affiliates bevakar de större affiliateprogrammen som hökar, om det dyker upp ett nytt program med en ny produkt kastar de sig över den och bygger ett antal nischade siter. Konkurrensen är ju nämligen låg i början, när ingen investerat något vidare i att ta positioner på sökorden. Om du kan hitta en nisch som du är relativt ensam om (åtminstone på sökmotoroptimerings-fronten) där det finns ett tillräckligt stort behov och det finns affiliateprogram är lyckan gjord.

När du valt nisch och byggt en site om fenomenet behöver du börja driva trafik till den. Det görs som sagt bäst med sökmotoroptimering och det är därför affiliatebusiness är så närbesläktat med SEO. Det finns förstås andra metoder, man kan bygga en stor prisjämförelsesite och locka till sig folk med TV-reklam (många reseaffiliates gör detta och många har satsat på de på andra områden). På brittisk TV just nu pumpas det reklam om jämförelsesiter för försäkringar. Dessa är förstås affiliates och som du förstår är efterfrågan stor och man kan göra transaktionerna online. Om du är en liten aktör är TV-reklam inte att tänka på, det krävs stora investeringar för att få Brand Awareness och det var ju meningen att vi skulle tjäna pengar här, inte betala. Om du byggt din site tillräckligt nischad, låt säga att den handlar om Billiga hotell i Bukarest, så ska det inte vara särskilt svårt att ta bra positioner. Söktrafiken kanske inte är enorm men den ska åtminstone konvertera väl. Om du inte har koll på SEO så gå igenom grunderna på den här bloggen och testa med vårt onpage-verktyg så ska du snart vara där.

Nästa steg är att konvertera besökaren. När du väl har besökare på din site behöver du få dem att göra vad du vill att de ska göra. Beroende på vad du får betalt för är det olika saker men om vi fortsätter med Bukarest-hotell som exempel så vill du förstås att de ska boka hotellnätter (där du får en viss procent av värdet). När det gäller konverteringsgrad så finns det enormt mycket att tänka på men den grundläggande regeln är att testa. En enkel lösning är att split-testa, visa helt enkelt olika sidor för olika besökare. Visa en sida med en stor röd knapp för 50% av besökarna och en med en stor blå för resten. Utvärdera och se vilken knapp som gav bäst konvertering. Det finns lite andra saker som generellt sett är sanna men som inte behöver vara det för din site, jag tar upp dem ändå så kan du testa med dem först.

  • Använd textlänkar hellre än banners (använd banners som komplement).
  • Ha länkarna i din content-area inte i en egen spalt.
  • Saker uppe till vänster fungerar bättre än saker nere till höger på sidan.
  • Topplistor kan ge bra resultat.
  • Ju närmare produkten sökordet är desto bättre konverteringsgrad.
  • Skicka besökaren direkt till produkten snarare än till en startsida.
  • Ha inte för mycket möjliga val på sidan, besökare som kan klicka sig vidare på allt möjligt annat riskerar att göra just det.
  • Ju enklare desto bättre, på alla sätt, ju färre steg till betalning, ju mindre nonsens osv.

Det finns förstås en hel massa andra bra sätt att se till att besökarna beter sig som du vill och sanningen är att det skiljer sig en hel del från site till site. Du måste helt enkelt testa dig fram. Det kan vara så att din design pajar konverteringen helt och då får du testa med en ny. Det behöver inte alls vara så att en snygg sida konverterar bättre än en som är riktigt ful, jag har faktiskt sett väldigt många exempel på motsatsen.

Jag blev tillfrågad om exempel på fula siter som konverterar bra och den som hoppar fram ur minnet är wowgold.se, en site jag byggt som svar på en utmaning. Den konverterar 40% till klick och 20% till köp och ser ut som skit. Dessutom saknar den saker, titta till exempel på nummer 3 på topplistan ”site kommer snart”.

När det gäller affiliateprogram så brukar det faktiskt vara allra mest lönsamt om köparen själv har ett affiliateprogram, tyvärr så är det ganska få branscher där det här är vanligt och då får man helt enkelt vända sig till Comission Junction, Tradedoubler eller någon liknande annonsmäklare. Dessa tar förstås ut en avgift och det gör ju att det blir mindre pengar för dig och köparen att dela på.

Nu har jag gjort mitt och det är dags för dig att sätta igång. Lycka till med din affiliatesite.

2 kommentarer

  1. Jättekul läsning, jag tycker att alla artiklar på den här sidan håller väldigt hög kvalité. Jag följer både den här artikeln och dina 100 SEO-tips till min sida spikmatta24.se, återkommer med resultat :)

    /Ohgren @ bloggy.se

    Kommentar av Billy

  2. Tack ska du ha. Det ska bli kul att höra hur det går.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner