Sökmotorkonsult.se

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Emarketer Amazon 3e storst

Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon klivit förbi Microsoft och är numera den tredje största annonsplattformen i USA.

Vi har tidigare skrivit om att Amazon tar fler och fler initiativ på annonsmarknaden. Nu visar en undersökning från Emarketer att Amazons annonsplattform är större än Microsofts i USA. Med sin nyvunna tredjeplats har Amazon endast annonsjättarna Google och Facebook framför sig i listan.

Emarketer spår även att Amazons del av den digitala annonsmarknaden i USA kommer öka de närmaste åren. Delvis på bekostnad av att Googles och Facebooks andel av annonskakan förväntas minska något.

Amazon i Sverige

Det står fortfarande skrivit i stjärnorna när Amazon lanserar i Sverige, samtidigt som nästan alla bedömare är helt eniga om att det kommer ske. När Amazon väl lanserar i Sverige ska det bli spännande att se hur Amazons annonsplattform tar fart i Sverige.

Sannolikt kommer det vara beroende av hur deras e-handelsplattform lyckas. Blir den en succé i Sverige kommer sannolikt Amazons annonsplattform bli en spelare att räkna med även i Sverige.

Bildkälla: Emarketer

 

Sidan är senast uppdaterad 2018-09-25

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?