Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Emarketer Amazon 3e storst

Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon klivit förbi Microsoft och är numera den tredje största annonsplattformen i USA.

Vi har tidigare skrivit om att Amazon tar fler och fler initiativ på annonsmarknaden. Nu visar en undersökning från Emarketer att Amazons annonsplattform är större än Microsofts i USA. Med sin nyvunna tredjeplats har Amazon endast annonsjättarna Google och Facebook framför sig i listan.

Emarketer spår även att Amazons del av den digitala annonsmarknaden i USA kommer öka de närmaste åren. Delvis på bekostnad av att Googles och Facebooks andel av annonskakan förväntas minska något.

Amazon i Sverige

Det står fortfarande skrivit i stjärnorna när Amazon lanserar i Sverige, samtidigt som nästan alla bedömare är helt eniga om att det kommer ske. När Amazon väl lanserar i Sverige ska det bli spännande att se hur Amazons annonsplattform tar fart i Sverige.

Sannolikt kommer det vara beroende av hur deras e-handelsplattform lyckas. Blir den en succé i Sverige kommer sannolikt Amazons annonsplattform bli en spelare att räkna med även i Sverige.

Bildkälla: Emarketer

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner