Sökmotorkonsult.se

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

techjättarna

Ett lagförslag i USA hotar att ändra spelplanen för Google och övriga techjättar. Blir American Innovation and Choice Online Act verklighet kommer tjänster som exempelvis Google Flights och YouTube inte få ha lika framträdande roll i sökresultatet som idag.

Det är inte bara i EU som myndigheterna jagar techjättarna för att de anser att bolagen utnyttjar sin ställning på ett konkurrenshämmande sätt. I USA förbereds just nu en ny lag som går under namnet American Innovation and Choice Online Act.

Om lagen blir verklighet kommer den förbjuda techjättarna att favorisera sina egna tjänster. Exempelvis skulle detta kunna innebära att:

  • Google inte får ge Google Flights en så framträdande roll i sökresultaten och inte heller låta YouTube helt dominera videoresultaten.
  • Amazon inte längre får favorisera sina egna varumärken framför produkter från sina sina tredjepartssäljare (merchants).
  • Apple tvingas tillåta att appar får använda sina egna betalningslösningar.

Osäkert om lagen går igenom

Det är osäkert om lagen går igenom. Men den har ett relativt stort stöd och den är dessutom en ”bipartisan bill”, dvs det är både demokrater och republikaner som står bakom förslaget.

Vad jag kan läsa mig till anser bedömare att det är ”nu eller aldrig” som lagförslaget ska gå igenom. Förslag behöver gå igenom innan kongressens sommaruppehåll i augusti då det därefter kommer vara fullt fokus på mellanårsvalen.

Åsikterna går isär

När man läser hur folk tänker kring lagförslaget går åsikterna som väntat isär. I ena hörnan finns de som anser att precis som att en ICA-handlare får placera sina egna produkter på de bästa platserna i sin butik borde techjättarna få bestämma över hur deras produkter och tjänster fungerar.

Den andra ringhörnans svar på detta argumentet är att skillnaden mellan techjättarna och företag som ICA är att du som konsument kan välja att handla i en annan matvarubutik än ICA, men du kan inte välja bort företag som Google, Apple och Amazon då de har en monopolistisk ställning på marknaden.

Det pågår givitvis ett intensivt lobbyarbete från techjättarnas sida och från politiskt håll finns det personer som vill bromsa förslaget.

Ändrar förutsättningarna för söket

Om lagen blir verklighet kan vi nog förvänta oss betydande förändringar i sökresultaten – i alla fall i USA. Googles olika egna produkter kommer inte kunna ha en lika framträdande roll som i dag. På ett sätt kan man se det som att det blir en tillbakagång till hur sökresultatet var uppbyggt för 10-15 år sedan.

För de flesta sajtägare och företag skulle detta sannolikt vara en positiv utveckling och leda till ännu större möjligheter att generera trafik och kunder från Google.

Det kan alltså bli så att Google och de andra techjättarna vaknar upp till en rejält annorlunda spelplan efter sommaren. Det ska bli spännande att följa hur det hela utspelar sig.

Hur tänker du kring lagförslaget? Kommentera gärna nedan.

 

Sidan är senast uppdaterad 2022-06-20

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?