Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Analyserar du korrekt data i Analytics?

Det är viktigt att du som användare av Google Analytics säkerställer att du samlar in och analyserar korrekt data. Om så inte är fallet riskerar du att ta viktiga beslut med ett felaktigt underlag, vilket kan få stora negativa konsekvenser som följd.

När du fått en fungerande spårning på plats så bör du även se över att den data du får in i Analytics är korrekt och tillräckligt detaljerad. Det är nödvändigt för att du som användare ska kunna dra rätt slutsatser. Vi har därför plockat ut några viktiga aspekter som kan påverka hur du ser på din data.

Länka AdWords med Analytics

Det är inte helt ovanligt att man som e-handlare missat att koppla ihop sitt AdWords-konto med Analytics. Konsekvensen av det blir att du genom Analytics inte kan spåra intäkter till enskilda kampanjer på AdWords, vilket gör att du riskerar att fatta felaktiga beslut. Här går vi igenom hur du länkar AdWords med Analytics.

Kontrollera betalningslösningarna

Det är inte helt ovanligt att vissa betalningslösningar ”snor” försäljningen från rätt kanaler. Konsekvenserna av det blir att trafik och intäkter från andra kanaler istället tillskrivs en specifik domän under källan ”refererande domäner”. Du riskerar då att undervärdera vissa kanaler som i verkligheten levererar ett bättre resultat än det som redovisas i Analytics. Här hittar du specifik information om hur du identifierar och löser problemet.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi håller heldagsutbildningar i Google Analytics!


Boka nu!

Dela upp din Facebooktrafik

Många e-handlare bryr sig inte om att särredovisa trafik eller intäkter från Facebook. Det innebär att all data som visas i Analytics per automatik redovisas som ”organisk Facebooktrafik”. Du vet därmed inte vilken data som kommer från refererande, betald eller organisk trafik via Facebook. En konsekvens av det är att du inte kan vikta de olika kanalerna mot varandra vilket leder till att du riskerar att ta felaktiga beslut. Lösningen är att använda korrekt UTM taggning. Här läser du mer om UTM taggning för Facebook.

Se över externa annonseringsverktyg

Det är inte helt ovanligt att man använder sig av externa program i sin annonsering t.ex för e-postutskick. Ofta har den här typen av program integrerade lösningar för Analytics som smidigt hjälper dig med UTM taggningen. I de fall som de inte förekommer så behöver du som annonsör själv se till att UTM tagga dina kampanjer för att tala om för Analytics var dina intäkter kommer ifrån. Om det inte genomförs kommer din data istället redovisas som direkttrafik. Här läser du mer om UTM taggning.

Om du har några frågor kring Google Analytics är du välkommen att ta kontakt med oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner