Sökmotorkonsult.se

Analyserar du korrekt data i Analytics?

Det är viktigt att du som användare av Google Analytics säkerställer att du samlar in och analyserar korrekt data. Om så inte är fallet riskerar du att ta viktiga beslut med ett felaktigt underlag, vilket kan få stora negativa konsekvenser som följd.

När du fått en fungerande spårning på plats så bör du även se över att den data du får in i Analytics är korrekt och tillräckligt detaljerad. Det är nödvändigt för att du som användare ska kunna dra rätt slutsatser. Vi har därför plockat ut några viktiga aspekter som kan påverka hur du ser på din data.

Länka AdWords med Analytics

Det är inte helt ovanligt att man som e-handlare missat att koppla ihop sitt AdWords-konto med Analytics. Konsekvensen av det blir att du genom Analytics inte kan spåra intäkter till enskilda kampanjer på AdWords, vilket gör att du riskerar att fatta felaktiga beslut. Här går vi igenom hur du länkar AdWords med Analytics.

Kontrollera betalningslösningarna

Det är inte helt ovanligt att vissa betalningslösningar ”snor” försäljningen från rätt kanaler. Konsekvenserna av det blir att trafik och intäkter från andra kanaler istället tillskrivs en specifik domän under källan ”refererande domäner”. Du riskerar då att undervärdera vissa kanaler som i verkligheten levererar ett bättre resultat än det som redovisas i Analytics. Här hittar du specifik information om hur du identifierar och löser problemet.


Warning: Attempt to read property "ID" on null in /www/sokmotorkonsult.se/wp-content/themes/sokmotorkonsult/parts/cta-in-content.php on line 18

Dela upp din Facebooktrafik

Många e-handlare bryr sig inte om att särredovisa trafik eller intäkter från Facebook. Det innebär att all data som visas i Analytics per automatik redovisas som ”organisk Facebooktrafik”. Du vet därmed inte vilken data som kommer från refererande, betald eller organisk trafik via Facebook. En konsekvens av det är att du inte kan vikta de olika kanalerna mot varandra vilket leder till att du riskerar att ta felaktiga beslut. Lösningen är att använda korrekt UTM taggning. Här läser du mer om UTM taggning för Facebook.

Se över externa annonseringsverktyg

Det är inte helt ovanligt att man använder sig av externa program i sin annonsering t.ex för e-postutskick. Ofta har den här typen av program integrerade lösningar för Analytics som smidigt hjälper dig med UTM taggningen. I de fall som de inte förekommer så behöver du som annonsör själv se till att UTM tagga dina kampanjer för att tala om för Analytics var dina intäkter kommer ifrån. Om det inte genomförs kommer din data istället redovisas som direkttrafik. Här läser du mer om UTM taggning.

Om du har några frågor kring Google Analytics är du välkommen att ta kontakt med oss på Pineberry!

Sidan är senast uppdaterad 2017-02-14

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.