Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

Analyserar du korrekt data i Analytics?

Det är viktigt att du som användare av Google Analytics säkerställer att du samlar in och analyserar korrekt data. Om så inte är fallet riskerar du att ta viktiga beslut med ett felaktigt underlag, vilket kan få stora negativa konsekvenser som följd.

När du fått en fungerande spårning på plats så bör du även se över att den data du får in i Analytics är korrekt och tillräckligt detaljerad. Det är nödvändigt för att du som användare ska kunna dra rätt slutsatser. Vi har därför plockat ut några viktiga aspekter som kan påverka hur du ser på din data.

Länka AdWords med Analytics

Det är inte helt ovanligt att man som e-handlare missat att koppla ihop sitt AdWords-konto med Analytics. Konsekvensen av det blir att du genom Analytics inte kan spåra intäkter till enskilda kampanjer på AdWords, vilket gör att du riskerar att fatta felaktiga beslut. Här går vi igenom hur du länkar AdWords med Analytics.

Kontrollera betalningslösningarna

Det är inte helt ovanligt att vissa betalningslösningar ”snor” försäljningen från rätt kanaler. Konsekvenserna av det blir att trafik och intäkter från andra kanaler istället tillskrivs en specifik domän under källan ”refererande domäner”. Du riskerar då att undervärdera vissa kanaler som i verkligheten levererar ett bättre resultat än det som redovisas i Analytics. Här hittar du specifik information om hur du identifierar och löser problemet.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi håller heldagsutbildningar i Google Analytics


Boka nu!

Dela upp din Facebooktrafik

Många e-handlare bryr sig inte om att särredovisa trafik eller intäkter från Facebook. Det innebär att all data som visas i Analytics per automatik redovisas som ”organisk Facebooktrafik”. Du vet därmed inte vilken data som kommer från refererande, betald eller organisk trafik via Facebook. En konsekvens av det är att du inte kan vikta de olika kanalerna mot varandra vilket leder till att du riskerar att ta felaktiga beslut. Lösningen är att använda korrekt UTM taggning. Här läser du mer om UTM taggning för Facebook.

Se över externa annonseringsverktyg

Det är inte helt ovanligt att man använder sig av externa program i sin annonsering t.ex för e-postutskick. Ofta har den här typen av program integrerade lösningar för Analytics som smidigt hjälper dig med UTM taggningen. I de fall som de inte förekommer så behöver du som annonsör själv se till att UTM tagga dina kampanjer för att tala om för Analytics var dina intäkter kommer ifrån. Om det inte genomförs kommer din data istället redovisas som direkttrafik. Här läser du mer om UTM taggning.

Om du har några frågor kring Google Analytics är du välkommen att ta kontakt med oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner