Sökmotorkonsult.se

Analyserar du korrekt data i Analytics?

Det är viktigt att du som användare av Google Analytics säkerställer att du samlar in och analyserar korrekt data. Om så inte är fallet riskerar du att ta viktiga beslut med ett felaktigt underlag, vilket kan få stora negativa konsekvenser som följd.

När du fått en fungerande spårning på plats så bör du även se över att den data du får in i Analytics är korrekt och tillräckligt detaljerad. Det är nödvändigt för att du som användare ska kunna dra rätt slutsatser. Vi har därför plockat ut några viktiga aspekter som kan påverka hur du ser på din data.

Länka AdWords med Analytics

Det är inte helt ovanligt att man som e-handlare missat att koppla ihop sitt AdWords-konto med Analytics. Konsekvensen av det blir att du genom Analytics inte kan spåra intäkter till enskilda kampanjer på AdWords, vilket gör att du riskerar att fatta felaktiga beslut. Här går vi igenom hur du länkar AdWords med Analytics.

Kontrollera betalningslösningarna

Det är inte helt ovanligt att vissa betalningslösningar ”snor” försäljningen från rätt kanaler. Konsekvenserna av det blir att trafik och intäkter från andra kanaler istället tillskrivs en specifik domän under källan ”refererande domäner”. Du riskerar då att undervärdera vissa kanaler som i verkligheten levererar ett bättre resultat än det som redovisas i Analytics. Här hittar du specifik information om hur du identifierar och löser problemet.


Warning: Attempt to read property "ID" on null in /www/sokmotorkonsult.se/wp-content/themes/sokmotorkonsult/parts/cta-in-content.php on line 18

Dela upp din Facebooktrafik

Många e-handlare bryr sig inte om att särredovisa trafik eller intäkter från Facebook. Det innebär att all data som visas i Analytics per automatik redovisas som ”organisk Facebooktrafik”. Du vet därmed inte vilken data som kommer från refererande, betald eller organisk trafik via Facebook. En konsekvens av det är att du inte kan vikta de olika kanalerna mot varandra vilket leder till att du riskerar att ta felaktiga beslut. Lösningen är att använda korrekt UTM taggning. Här läser du mer om UTM taggning för Facebook.

Se över externa annonseringsverktyg

Det är inte helt ovanligt att man använder sig av externa program i sin annonsering t.ex för e-postutskick. Ofta har den här typen av program integrerade lösningar för Analytics som smidigt hjälper dig med UTM taggningen. I de fall som de inte förekommer så behöver du som annonsör själv se till att UTM tagga dina kampanjer för att tala om för Analytics var dina intäkter kommer ifrån. Om det inte genomförs kommer din data istället redovisas som direkttrafik. Här läser du mer om UTM taggning.

Om du har några frågor kring Google Analytics är du välkommen att ta kontakt med oss på Pineberry!

Sidan är senast uppdaterad 2017-02-14

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.