Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Analyserar du korrekt data i Analytics?

Det är viktigt att du som användare av Google Analytics säkerställer att du samlar in och analyserar korrekt data. Om så inte är fallet riskerar du att ta viktiga beslut med ett felaktigt underlag, vilket kan få stora negativa konsekvenser som följd.

När du fått en fungerande spårning på plats så bör du även se över att den data du får in i Analytics är korrekt och tillräckligt detaljerad. Det är nödvändigt för att du som användare ska kunna dra rätt slutsatser. Vi har därför plockat ut några viktiga aspekter som kan påverka hur du ser på din data.

Länka AdWords med Analytics

Det är inte helt ovanligt att man som e-handlare missat att koppla ihop sitt AdWords-konto med Analytics. Konsekvensen av det blir att du genom Analytics inte kan spåra intäkter till enskilda kampanjer på AdWords, vilket gör att du riskerar att fatta felaktiga beslut. Här går vi igenom hur du länkar AdWords med Analytics.

Kontrollera betalningslösningarna

Det är inte helt ovanligt att vissa betalningslösningar ”snor” försäljningen från rätt kanaler. Konsekvenserna av det blir att trafik och intäkter från andra kanaler istället tillskrivs en specifik domän under källan ”refererande domäner”. Du riskerar då att undervärdera vissa kanaler som i verkligheten levererar ett bättre resultat än det som redovisas i Analytics. Här hittar du specifik information om hur du identifierar och löser problemet.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi håller heldagsutbildningar i Google Analytics!


Boka nu!

Dela upp din Facebooktrafik

Många e-handlare bryr sig inte om att särredovisa trafik eller intäkter från Facebook. Det innebär att all data som visas i Analytics per automatik redovisas som ”organisk Facebooktrafik”. Du vet därmed inte vilken data som kommer från refererande, betald eller organisk trafik via Facebook. En konsekvens av det är att du inte kan vikta de olika kanalerna mot varandra vilket leder till att du riskerar att ta felaktiga beslut. Lösningen är att använda korrekt UTM taggning. Här läser du mer om UTM taggning för Facebook.

Se över externa annonseringsverktyg

Det är inte helt ovanligt att man använder sig av externa program i sin annonsering t.ex för e-postutskick. Ofta har den här typen av program integrerade lösningar för Analytics som smidigt hjälper dig med UTM taggningen. I de fall som de inte förekommer så behöver du som annonsör själv se till att UTM tagga dina kampanjer för att tala om för Analytics var dina intäkter kommer ifrån. Om det inte genomförs kommer din data istället redovisas som direkttrafik. Här läser du mer om UTM taggning.

Om du har några frågor kring Google Analytics är du välkommen att ta kontakt med oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Butik med öppet-skylt

Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att […]

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

#55 Sistrix

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I denna novemberutgåva är ämnena Sistrix, Google Shoppings tillväxt samt Cookiegeddeon. Du lyssnar väl?

Mobillåda - en mobil tas upp ur en låda

Mobillåda – En låda som löser alla dina problem?

Man tar problemet och köper sedan en låda att lägga problemet i, gärna med problemets namn på lådan. Voila! En mobillåda. Klart. Men man gör inget åt det som egentligen är problemet.

Japanese Keyword Hack – Hur du löser det

Har du blivit drabbad av Japanese Keyword Hack? Här är en guide hur du snabbt kan återta positionerna och få bort alla hackade URL:er från Googles index.

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner