Sökmotorkonsult.se

Använda Stumbleupon för trafik

Att använda stumbleupon för trafik kan vara en metod att göra sin site känd i starten. Om man ska ha några långsiktiga fördelar från sitt arbete behöver innehållet däremot vara riktigt bra. Problemet med en besökare från Stumbelupon är att det är en väldigt dålig besökare. Han eller hon kommer inte klicka på någon reklam eller stanna på din site särskilt länge. Besökaren kommer inte heller köpa något eller skriva upp sig i något nyhetsbrev. De är nämligen i snitt inte intresserade av din produkt, de är bara ute efter en minuts lättsam underhållning. Om du däremot kan erbjuda just det, kanske en seriestrip som är ovanligt rolig eller ett lustigt litet flashspel kan du faktiskt få bra med både trafik och inlänkar. Stumbleupon-besökaren är nämligen ganska villig att ge tummen upp för något som verkar bra och då kommer du få mer trafik och vips har du en god spiral. Det som krävs är att du får de där första besökarna via stumbleupon för att någon ska ha en chans att ge tummen upp.

Hur kommer man igång med stumbleupon?

För att kunna få med din site överhuvudtaget behöver du ett stumleupon-konto. Det är lätt fixat på stumbleupon.com, registrera dig och ladda ner toolbaren.

När du laddat ner toolbaren är det bara att gå till din site i browsern och ge tummen upp. Du kommer då få en dialogruta som ber om en beskrivning och taggning av siten. Tänk på att det är smart att sätta taggar som du faktiskt kan få trafik på, humor och software är exempel på taggar som kan generera en del trafik.

I teorin räcker det här, du kommer få kanske tio besökare bara på det och om de ger tummen upp kommer det börja droppa in trafik. Det är ganska otroligt att det skulle hända så du vill ge din site ett litet försprång.

Hitta andra som gör samma sak, till exempel kan man hitta dom på Digitalpoints forum. Byt stumbles. Du ger tummen upp till någon av deras siter och de gör samma för dig. På en eftermiddag kan du byta till dig en 30-40 bra stumbles vilket faktiskt kan ge en del trafik. Bra att tänka på här är att om de recenserar siten och sätter taggar så kommer det att ge mer effekt.

Ju starkare stumbleupon-profil man har desto mer resultat kommer man få. Starkare profil får man genom att ha mycket vänner och mycket stumbles. Både att adda folk som vänner och att se till att folk addar dig är positivt. Du kan utbyta sådant på samma sätt. Det finns dessutom några mer eller mindre automatiserade tjänster för det här. Stumbleswap.com är ett exempel på en lättanvänd bra tjänst.

Om du har något bra att visa upp (behöver vara på engelska, de andra språken ger inget resultat) så kan du faktiskt få en del inlänkar härifrån.

Sidan är senast uppdaterad 2008-11-05

4 kommentarer

  1. Ungdesign är på gång att bli stumbleupon medlem. Återkommer när vi vet hur det gick.
    Mvh

    Kommentar av Ungdesign.se

  2. Finfint, ser fram emot att få höra om resultaten.

    Kommentar av Magnus

  3. Stumbleupon är säkerligen bra för att boosta trafik.
    Dock ska man passa sig. Jag fick ofrivilligt 36 GB trafik på några få timmar pga något nöt som sannolikt highlightat min sajt.

    Kul när man har en viss quota vad gäller bandbredd.

    Kommentar av CG

  4. Ja, det enda jag kan säga där är att om man har något som kan slå så ska man akta sig för de billigaste hostingalternativen.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.