Sökmotorkonsult.se

Att bygga värde i SEO

Real Estate - Grekland

Att SEO ger ett långsiktigt värde till den som gör det åt sig själv eller köper in tjänsten borde inte råda någon tvekan om. Även de billigaste tjänsterna kommer ge avkastning under en lång tid. En intressantare fråga, tycker jag, är hur du som SEO bygger långsiktigt värde åt dig själv.

Först tänkte jag ta upp fenomenet ”passiv inkomst” för det finns få saker jag tycker lika illa om. I mina ögon är det i princip bara MLM-företag (Multi Level Marketing) som lockar med tanken att man ska tjäna pengar utan att jobba. Att sälja kedjebrev är inte en långsiktigt hållbar modell, inte ens inom sök där allt verkar kunna bli lönsamt. Om du inte håller med mig så fundera en sekund över följande tanke:

Du har byggt upp ditt MLM-imperium och tjänar 50.000 kr per mån utan att lyfta ett finger från din hängmatta i Costa Del Sol. Det fungerar perfekt och du har kommit precis dit du vill komma med din MLM-satsning. Efter 5 år av lyxliv på stranden med parasolldrinkar så gör Google en uppdatering och dina siter åker ur index. Vad gör du då? Du hade uppnått dina mål och det gav dig 5 år men inte ens att nå sina mål inom MLM är bra, helt plötsligt står du nämligen där utan en aning om vad som hänt med SEO de senaste 5 åren för du valde att vara passiv.

Men du behöver bygga en modell som skalar

Å andra sidan kommer du aldrig komma någon vidare vart om du bygger efter en modell där du måste skjuta mer arbete för att tjäna mer pengar. Att vara konsult kan vara väldigt lönsamt men bara upp till en viss gräns, det finns bara ett visst antal timmar det går att jobba per månad.

Det är dessutom svårt att bygga upp en konsultlåda med långsiktigt värde, om kunderna försvinner är alla intäkter borta. Svaret är att du måste bygga något som skalar. Jag är själv med i två verksamheter inom SEO, dels Pineberry som du förstås känner till dels mitt eget lilla projekt. De här båda har två helt olika modeller för att bygga långsiktigt värde och jag tänkte berätta om min syn på saken.

Så bygger jag värde

Du känner säkert till Pinberry och då vet du också att det finns en hel del inneboende värden i företaget. Ett av branschens allra starkaste varumärken är ett exempel på värde i Pineberry. Min andra lilla verksamhet däremot är av naturliga skäl mindre känd, vi tar därför en närmare titt där.

Jag fokuserar på att äga. Så enkelt är svaret och ägandet gäller så mycket som möjligt i mitt segment. Istället för att sälja tjänster till företag som Pineberry gör så vill jag i den här verksamheten också vara företaget som köper tjänsten. De kronor vi drar in förvandlas i så stor mån som möjligt till ägande, ägandet av siter, produkter, kontakter eller vad det nu kan vara. Vi investerar i sådant som har ett värde även om förutsättningarna förändras.

Virtual Estate

Ett sätt att se på det här kallas Virtual Estate och det är en idé jag verkligen gillar. Idén går ut på att varje site eller sida eller länk på nätet är en liten bit land. På samma sätt som klädbutiken på stans enda gågata tjänar pengar för att de ligger just där (location, location, location om du minns från skolan) så finns det ett inneboende värde i platser på Internet.

Du förstår såklart att en site som Cars.com, Sports.com eller varför inte Tradera.com har ett värde även utan Google. En site som den här, Sökmotorkonsult.se har det också. Även om SEO helt skulle försvinna imorgon så kan jag ändå skriva en post som hamnar i några hundra människors RSS-läsare, som hamnar i Google News, som visas för alla de som besöker sidan eller vår Facebooksida. Vi har med Sökmotorkonsult.se mutat in ett område på en av de finare gatorna i det svenska SEO-distriktet.

Det är det som min andra verksamhet arbetar med, vi köper upp land och bygger byggnader, inte ute i friska luften utan på Internet.

Sidan är senast uppdaterad 2012-08-26

9 kommentarer

  1. Istället för bygga kan man använda ordet erövra:)

  2. MLM? hmmm, nu är ju inte MLM beroende av ”siter” som åker ur index, dock en del av marknadsföring, men inte hela ”marknadsföringen” ;-)

    Och, du glömmer det viktigaste inom MLM … ”dupliceringen”, att ”varje affiliate” (ja, det är egentligen vad det handlar om) du tar in, kommer ju också att marknadsföra och ”göra jobbet” och som även du då kommer få ta del av. Därför MLM är en av FÅ saker som verkligen genererar en äkta passiv inkomst, i jämförelse med ”traditionell affiliate” som hela tiden måste ”ragga nya sales” :-P

    Håller dock med dig, med Virtual Estate (eller som jag kallar det, Virtual Real Estate), fast det är egentligen inte något nytt, det har hängt med ”lääänge”, men få har förstått innebörden av det hela :-)

    Kommentar av Patrik Berggren

  3. Du kommer inte kunna övertala mig om att MLM är något bra Patrik.

  4. Hahaha! Vilket härlgit svar Magnus Bråth! Jag tror att jag ska börja använda det direkt själv.

    Kommentar av Malin

  5. Magnus, det är helt OK! Var inget försök till ”att övertala” utan mer för att ”rätta till” sakfel …

    (och det är inte grejjen, blir aldrig bra om man måste ”övertyga” någon till något, oavsett vad det gäller)

    Kommentar av Patrik Berggren

  6. Väldigt intressant läsning, frågan jag ställer mig son nybörjare är hur man ska värdera en webbsida som man är intresserad av att köpa? Finns ju väldigt många faktorer som spelar in.

    Kommentar av Erik Westergård

  7. Ja, att värdera en site är svårt. Jag brukar nog snarast se det som vilket företag som helst och där är jag ganska enkel. Om det inte finns något alldeles särskilt som jag behöver så är det P/E för mig som gäller.

  8. I grund och botten handlar det om att bygga varumärke, eller tolkar jag dig fel där Magnus? Misstänker tex att relativt få sökte på Flickr innan de byggde sitt brand, men där har vi ju ett exempel på virtual real estate som började med en liten tomt i ett kärr bakom en industribyggnad men med hjälp av marknadsföring, branding och förstås en bra tjänst som skapade värde, har tagit sig till fina gatan.

    Kommentar av Jonas

  9. Ja, t ex varumärke men också lite annat. Om jag får ge kanske ett litet oväntat exempel så en väldigt bra infrastruktur kanske kan vara ett exempel till.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.