Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Beräkna lönsamhet på internetmarknadsföring

För den som jobbat ett tag inom någon av de branscher som helt livnär sig på internet är det här en självklarhet. Inom t ex pokerns värld går det att räkna ut ganska exakt hur mycket man kommer tjäna på en insats. Åtminstone kan man alltid göra en grov uppskattning. Det finns egentligen två olika tillfällen då man kan göra en sån här beräkning, vid Sökmotoroptimering och när man startar en kampanj av typen PPC/PPA.

Räkna på lönsamhet vid Sökmotoroptimering

Det komplexaste av de båda tillfällena är vid sökmotoroptimering eftersom det är relativt komplext att uppskatta vilken position man kommer nå i SERP (Search engine result page) för en viss insats i pengar. Många SEO leverantörer tillhandahåller den tjänsten i samband med att man ansluter sig till deras SEO paket och en del gör det som enskild rapport.

I grova drag får man göra en skattning av motståndet och se vilken kvalitet de har på sina länkar för att sedan vikta dem mot sina egna inlänkar. Det är ett ganska komplext jobb men som tur är så är ofta marginalerna så mycket bättre vid sökmotoroptimering än vid annan form av internetmarknadsföring att det inte gör så mycket om man bommar lite.

Med hjälp av Googles Keyword Tool kan man få reda på hur många sökningar det sker på en viss term och eftersom man räknat ut vilken position man kommer nå kan man dessutom få reda på hur många besökare man kommer få.

Antag att man kommit fram till 3000 sökningar per månad på en term och man uppskattat att man kommer landa på position 2 på den. Då kommer ung 12% klicka på din länk vilket ger 360 besökare i månaden.

Klick på respektive position i serpen:

  1. 42%
  2. 12%
  3. 8%
  4. 6%
  5. 5%
  6. 4%
  7. 3%
  8. 3%
  9. 3%
  10. 3%

Efter det är det bara att ha koll på konverteringsgraden på sin site. Oftast konverterar siten lite olika beroende på vilket sökord det är och oftast konverterar sökningar något sämre än type-ins. Antag att det är just den här siten vi talar om (den konverterar väldigt dåligt) och då har vi en konverteringsgrad på 2,5%. Som du kanske ser så finns det knappt något sätt att konvertera här för en besökare, vi erbjuder tjänster men det är inte huvudsyftet med den här siten.

360 besökare gånger 2,5% ger 9 konverteringar per månad, i det här fallet i form av mail från besökare som vill ha kontakt för info/erbjudande angående länkar.

Här kommer det som är lite knivigt. Du måste ha fått en del sådana här kontakter för att kunna räkna på hur mycket en konvertering är värd. Varje mail av det här slaget vi får ger inte intäkter. Däremot vet vi att det är en stor andel som faktiskt gör det. Sen gäller det också att veta hur mycket en genomsnittlig kund är värd.

Antag att våra 9 konverteringar genererar 4 försäljningar (ungefär så ligger det till på den här siten 45% av kontakterna leder till försäljning). En genomsnittlig försäljning kan vara värd i trakten kring 20-25 tusen kronor. Det skulle alltså resultera i 80.000-100.000 sek i intäkter för att nå en andra position på det sökordet.

För att summera lönsamheten på optimeringen för sökordet i fråga:

3000 sökningar i månaden, beräknad position 2:a ger ung 12% av besökarantalet.

3000*12%=360 besökare i månaden

360*2.5% (konverteringsgraden) = 9 konverteringar

9*45%= ca 4 försäljningar

4*20.000 kr (värde per försäljning)=80.000 kr

Vi har alltså räknat fram det månatliga försäljningsvärdet på en andra position på sökordet i fråga. Sen är det bara att vikta mot hur mycket du måste betala för att nå positionen och hur mycket marginal du behöver.

Räkna på lönsamhet vid PPC-kampanj (Pay per click)

Skillnaden mellan att räkna på lönsamheten på PPC och Sökmotoroptimering är att eftersom du vet kostnaden per besökare behöver du bara räkna på konvertering och värde på besökaren.

Låt säga att kostnaden per klick är 4 kr för ett visst sökord eller för trafik från en viss site. Du vet att du har konverterinsgrad på 2.5% och att 45% av dessa faktiskt blir betalande kunder. Din genomsnittliga intäkt per betalande kund är 20.000 kr.

Du betalar för 360 klick vilket är 1.440 kronor. 2,5% av dessa konverterar och 45% av dem blir betalande kunder. Samma siffror som i Sökmotoroptimeringsfallet gäller, du har alltså betalatt 1.440 kr för att få trafik värd 80.000 kronor.

Värde per besökare

Man kan förstås också roa sig med att räkna ut värdet på varje besökare.

1 besökare x 2,5% x 45% x 20.000 kr = 225 kr

Efter det är det alltid lättare att bedöma om en kampanj är värt det eller inte.

Lite bakgrund till siffrorna

Den här siten har till stor del använts som exempel där det varit möjligt att applicera. Värt att tänka på är att Konverteringsgraden på den här siten är mycket låg. Procenten av besökare som kontaktar oss till betalande kunder är däremot mycket hög.

En annan sak att tänka på är att tjänsten vi säljer är stor och komplex, de allra flesta internetförsäljningarna är mycket mindre i pris än vår. Det kan se ut som om man kan få helt galen lönsamhet men det är inte riktigt fallet. När det gäller PPC så är det oftast en nära perfekt marknadsekonomi som råder. Om ett klick som i det här fallet är värt 225 kr kan man mycket väl få betala nära den summan för att få det.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner