Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Beräkna lönsamhet på internetmarknadsföring

För den som jobbat ett tag inom någon av de branscher som helt livnär sig på internet är det här en självklarhet. Inom t ex pokerns värld går det att räkna ut ganska exakt hur mycket man kommer tjäna på en insats. Åtminstone kan man alltid göra en grov uppskattning. Det finns egentligen två olika tillfällen då man kan göra en sån här beräkning, vid Sökmotoroptimering och när man startar en kampanj av typen PPC/PPA.

Räkna på lönsamhet vid Sökmotoroptimering

Det komplexaste av de båda tillfällena är vid sökmotoroptimering eftersom det är relativt komplext att uppskatta vilken position man kommer nå i SERP (Search engine result page) för en viss insats i pengar. Många SEO leverantörer tillhandahåller den tjänsten i samband med att man ansluter sig till deras SEO paket och en del gör det som enskild rapport.

I grova drag får man göra en skattning av motståndet och se vilken kvalitet de har på sina länkar för att sedan vikta dem mot sina egna inlänkar. Det är ett ganska komplext jobb men som tur är så är ofta marginalerna så mycket bättre vid sökmotoroptimering än vid annan form av internetmarknadsföring att det inte gör så mycket om man bommar lite.

Med hjälp av Googles Keyword Tool kan man få reda på hur många sökningar det sker på en viss term och eftersom man räknat ut vilken position man kommer nå kan man dessutom få reda på hur många besökare man kommer få.

Antag att man kommit fram till 3000 sökningar per månad på en term och man uppskattat att man kommer landa på position 2 på den. Då kommer ung 12% klicka på din länk vilket ger 360 besökare i månaden.

Klick på respektive position i serpen:

  1. 42%
  2. 12%
  3. 8%
  4. 6%
  5. 5%
  6. 4%
  7. 3%
  8. 3%
  9. 3%
  10. 3%

Efter det är det bara att ha koll på konverteringsgraden på sin site. Oftast konverterar siten lite olika beroende på vilket sökord det är och oftast konverterar sökningar något sämre än type-ins. Antag att det är just den här siten vi talar om (den konverterar väldigt dåligt) och då har vi en konverteringsgrad på 2,5%. Som du kanske ser så finns det knappt något sätt att konvertera här för en besökare, vi erbjuder tjänster men det är inte huvudsyftet med den här siten.

360 besökare gånger 2,5% ger 9 konverteringar per månad, i det här fallet i form av mail från besökare som vill ha kontakt för info/erbjudande angående länkar.

Här kommer det som är lite knivigt. Du måste ha fått en del sådana här kontakter för att kunna räkna på hur mycket en konvertering är värd. Varje mail av det här slaget vi får ger inte intäkter. Däremot vet vi att det är en stor andel som faktiskt gör det. Sen gäller det också att veta hur mycket en genomsnittlig kund är värd.

Antag att våra 9 konverteringar genererar 4 försäljningar (ungefär så ligger det till på den här siten 45% av kontakterna leder till försäljning). En genomsnittlig försäljning kan vara värd i trakten kring 20-25 tusen kronor. Det skulle alltså resultera i 80.000-100.000 sek i intäkter för att nå en andra position på det sökordet.

För att summera lönsamheten på optimeringen för sökordet i fråga:

3000 sökningar i månaden, beräknad position 2:a ger ung 12% av besökarantalet.

3000*12%=360 besökare i månaden

360*2.5% (konverteringsgraden) = 9 konverteringar

9*45%= ca 4 försäljningar

4*20.000 kr (värde per försäljning)=80.000 kr

Vi har alltså räknat fram det månatliga försäljningsvärdet på en andra position på sökordet i fråga. Sen är det bara att vikta mot hur mycket du måste betala för att nå positionen och hur mycket marginal du behöver.

Räkna på lönsamhet vid PPC-kampanj (Pay per click)

Skillnaden mellan att räkna på lönsamheten på PPC och Sökmotoroptimering är att eftersom du vet kostnaden per besökare behöver du bara räkna på konvertering och värde på besökaren.

Låt säga att kostnaden per klick är 4 kr för ett visst sökord eller för trafik från en viss site. Du vet att du har konverterinsgrad på 2.5% och att 45% av dessa faktiskt blir betalande kunder. Din genomsnittliga intäkt per betalande kund är 20.000 kr.

Du betalar för 360 klick vilket är 1.440 kronor. 2,5% av dessa konverterar och 45% av dem blir betalande kunder. Samma siffror som i Sökmotoroptimeringsfallet gäller, du har alltså betalatt 1.440 kr för att få trafik värd 80.000 kronor.

Värde per besökare

Man kan förstås också roa sig med att räkna ut värdet på varje besökare.

1 besökare x 2,5% x 45% x 20.000 kr = 225 kr

Efter det är det alltid lättare att bedöma om en kampanj är värt det eller inte.

Lite bakgrund till siffrorna

Den här siten har till stor del använts som exempel där det varit möjligt att applicera. Värt att tänka på är att Konverteringsgraden på den här siten är mycket låg. Procenten av besökare som kontaktar oss till betalande kunder är däremot mycket hög.

En annan sak att tänka på är att tjänsten vi säljer är stor och komplex, de allra flesta internetförsäljningarna är mycket mindre i pris än vår. Det kan se ut som om man kan få helt galen lönsamhet men det är inte riktigt fallet. När det gäller PPC så är det oftast en nära perfekt marknadsekonomi som råder. Om ett klick som i det här fallet är värt 225 kr kan man mycket väl få betala nära den summan för att få det.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner