Sökmotorkonsult.se

Black Friday för marknadschefer

Black friday

Den 25:e november är det dags för Black Friday igen, USA:s största shoppingdag som blir allt större även i Sverige. Vi tar upp fem viktiga punkter som vi tycker är viktiga inför denna dag; att Black Friday är näst intill helt erbjudandestyrt, att du bör börja tidigt, skapa anpassade landningssidor, synas på flera enheter samt se till att all logistik kan flyta på utan friktion under dagen.

Du som marknadschef förbereder företaget för Black Friday genom att se till att företaget har resurser och kapacitet att utnyttja tillfället till fullo, men även genom att faktiskt klara av dagen utan några störningar i logistiken. Du har gjort en To-Do-lista men är osäker på om du missat något; oroa dig inte – nedan listar vi fem, enligt oss, viktiga punkter på vad du bör tänka på inför Black Friday

1. Black Friday styrs helt av erbjudanden

Innan du och ditt företag ger dig ut och slåss med konkurrenterna om kunderna, var noga med se över vad du har för erbjudanden och jämför om möjligt med konkurrenter. Konsumenter på Black Friday nappar endast om du har bra erbjudanden; det är ju trots allt vad denna dag handlar om. Konsumenter kommer garanterat att jämföra erbjudanden och syns du mest men har sämre erbjudanden än dina konkurrenter kommer dina investerade pengar troligtvis inte att ge lika mycket.

2. Börja tidigt

Konsumenter börjar leta efter information tidigare än vad du tror; börja därför förbereda dig men även kunderna på den kommande försäljningen. Om du inte implementerat remarketing ännu, se till att göra detta i tid för att kunna samla in besökare till en bra målgrupp som du kan annonsera mot i Google och på Facebook på självaste dagen. Någon som inte fullbordat sitt köp tidigare kommer troligtvis göra det nu när de ser att produkten säljs till ett billigare pris.Black friday Shopping

3. Skapa anpassade landningssidor

Du har funderat ut bra erbjudanden, har börjat annonsera ut dessa via exempelvis Google och Facebook och börjar nu få in trafik till din webbplats. Se nu bara till att trafiken landar på en sida som skriker ”BLACK FRIDAY!”; besökarna förväntar sig en sådan sida när de klickar på annonserna och om detta inte förmedlas tydligt nog riskerar du att de lämnar webbplatsen direkt. Om du skapar en sådan sida i tid och optimerar den för rätt sökord ökar chansen att du kommer att kunna ranka med sidan organiskt. Nu syns du på Facebook och på annonser i Google, men även i det organiska söket på Google – Perfekt!

4. Vad noga att synas på mobilen

Mer än varannan användare besöker nu via mobilen. Se därför till att synas på mobilen även om du kanske inte ser att denna trafik ger en direkt avkastning. I samband med att fler använder flera enheter (dator, mobil, surfplatta) blir köpprocessen allt mer komplex; många söker efter information på mobilen för att avsluta köpet på datorn och därför kan det vara viktigt att även betala för besökare som inte leder till konvertering med en gång.

5. Är du redo för ”rushen”?rush

Var beredd på att trafiken kommer att öka avsevärt under denna period. Öka budgeten för att inte råka få slut på budgeten och riskera att missa potentiella kunder. Konkurrensen kommer även att vara högre än vanligt; förbered dig därför på dyrare klickpriser. Se även till att du klarar av den ökade försäljningen rent logistikmässigt och glöm inte att säkerställa att webbplatsen klarar av ökningen utan att bli för segladdad eller till och med krascha. Du vill att en kunds köpupplevelse på webbplatsen ska rinna på utan hinder, varför en snabbladdad webbplats och flexibla betallösningar också är viktiga för att inte spilla trafik och intäkter.

Är detta verkligen allt du behöver tänka på? Självklart inte, det finns mer än så naturligtvis även om vi tagit upp några av vad vi tycker är de viktigare punkterna. Hör av dig till oss på Pineberry om du fortfarande känner dig osäker och behöver hjälp. Annars önskar vi dig lycka till!

Sidan är senast uppdaterad 2016-11-21

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?