Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Black Friday för marknadschefer

Black friday

Den 25:e november är det dags för Black Friday igen, USA:s största shoppingdag som blir allt större även i Sverige. Vi tar upp fem viktiga punkter som vi tycker är viktiga inför denna dag; att Black Friday är näst intill helt erbjudandestyrt, att du bör börja tidigt, skapa anpassade landningssidor, synas på flera enheter samt se till att all logistik kan flyta på utan friktion under dagen.

Du som marknadschef förbereder företaget för Black Friday genom att se till att företaget har resurser och kapacitet att utnyttja tillfället till fullo, men även genom att faktiskt klara av dagen utan några störningar i logistiken. Du har gjort en To-Do-lista men är osäker på om du missat något; oroa dig inte – nedan listar vi fem, enligt oss, viktiga punkter på vad du bör tänka på inför Black Friday

1. Black Friday styrs helt av erbjudanden

Innan du och ditt företag ger dig ut och slåss med konkurrenterna om kunderna, var noga med se över vad du har för erbjudanden och jämför om möjligt med konkurrenter. Konsumenter på Black Friday nappar endast om du har bra erbjudanden; det är ju trots allt vad denna dag handlar om. Konsumenter kommer garanterat att jämföra erbjudanden och syns du mest men har sämre erbjudanden än dina konkurrenter kommer dina investerade pengar troligtvis inte att ge lika mycket.

2. Börja tidigt

Konsumenter börjar leta efter information tidigare än vad du tror; börja därför förbereda dig men även kunderna på den kommande försäljningen. Om du inte implementerat remarketing ännu, se till att göra detta i tid för att kunna samla in besökare till en bra målgrupp som du kan annonsera mot i Google och på Facebook på självaste dagen. Någon som inte fullbordat sitt köp tidigare kommer troligtvis göra det nu när de ser att produkten säljs till ett billigare pris.Black friday Shopping

3. Skapa anpassade landningssidor

Du har funderat ut bra erbjudanden, har börjat annonsera ut dessa via exempelvis Google och Facebook och börjar nu få in trafik till din webbplats. Se nu bara till att trafiken landar på en sida som skriker ”BLACK FRIDAY!”; besökarna förväntar sig en sådan sida när de klickar på annonserna och om detta inte förmedlas tydligt nog riskerar du att de lämnar webbplatsen direkt. Om du skapar en sådan sida i tid och optimerar den för rätt sökord ökar chansen att du kommer att kunna ranka med sidan organiskt. Nu syns du på Facebook och på annonser i Google, men även i det organiska söket på Google – Perfekt!

4. Vad noga att synas på mobilen

Mer än varannan användare besöker nu via mobilen. Se därför till att synas på mobilen även om du kanske inte ser att denna trafik ger en direkt avkastning. I samband med att fler använder flera enheter (dator, mobil, surfplatta) blir köpprocessen allt mer komplex; många söker efter information på mobilen för att avsluta köpet på datorn och därför kan det vara viktigt att även betala för besökare som inte leder till konvertering med en gång.

5. Är du redo för ”rushen”?rush

Var beredd på att trafiken kommer att öka avsevärt under denna period. Öka budgeten för att inte råka få slut på budgeten och riskera att missa potentiella kunder. Konkurrensen kommer även att vara högre än vanligt; förbered dig därför på dyrare klickpriser. Se även till att du klarar av den ökade försäljningen rent logistikmässigt och glöm inte att säkerställa att webbplatsen klarar av ökningen utan att bli för segladdad eller till och med krascha. Du vill att en kunds köpupplevelse på webbplatsen ska rinna på utan hinder, varför en snabbladdad webbplats och flexibla betallösningar också är viktiga för att inte spilla trafik och intäkter.

Är detta verkligen allt du behöver tänka på? Självklart inte, det finns mer än så naturligtvis även om vi tagit upp några av vad vi tycker är de viktigare punkterna. Hör av dig till oss på Pineberry om du fortfarande känner dig osäker och behöver hjälp. Annars önskar vi dig lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner