Sökmotorkonsult.se

SEO + Branding = Sant

När man pratar om internetmarknadsföring brukar man dela upp i två olika delar, det som anses ge direkta kunder (som ligger närmare sälj kanske) och det som ses som branding (som väl kan ses ligga mer i linje med traditionell marknadsföring).  Eftersom det varit viss lägerbildning här så kan det bli ganska hetsiga diskussioner men jag skulle vilja passa på att skjuta in tanken om SEO som branding.

En god vän till mig som varit en av grundpelarna i att bygga upp några av nätets absolut mest lönsamma företag har sagt att ”All internetmarknadsföring som misslyckas är det som kallas branding”.

Att bygga upp ett varumärke är en dyr process, det är väldigt svårt att göra det utan stora insatser av kapital, särskilt om man vill göra det internationellt. Det spelar ingen större roll om man går via TV, Print eller Internet, man måste satsa hårt direkt från början. Det går inte att göra lite marknadsföring och hoppas på några resultat, antingen kör man eller så struntar man i det. Om man vill bygga ett företag som är internationellt känt räcker det nästan aldrig med bara en kanal heller, ju fler kanaler desto bättre. Här kommer SEO för branding in.

SEO, likt affiliatemarknadsföring eller andra internetsatsningar brukar i första hand ses som ett medel att få nya kunder direkt. Det råder väl ingen tvekan om att det är så det fungerar men det finns spill over effekter som inte bara kan mätas i bannervisningar. Om vi tittar på ett tydligt exempel, nästan alltid om man har första positionen på ett sökord så får man inte bara mer trafik än på övriga, man får bättre konverteringsgrad också. En av anledningarna till detta är att gemene man litar mer på siten som ligger etta, detta för att man litar på Google.

Vi har vant oss vid att Google visar de bästa resultaten, jämför med innan Google då man fick leta igenom flera sidor för att hitta det man var ute efter. Numer är nästan alltid det första resultatet rätt och ungefär 40% klickar faktiskt på det. Vi har så stort förtoende för Google att vi litar på att siten som ligger etta är den bästa. Om man frågar mina gamla släktingar vilka siter som visas först när man söker på Billiga Resor så svarar de antingen att det är de företag som har billigast resor eller de företag som är störst.

Om din site syns överallt i alla möjliga sökresultat som är relevanta kommer vi lära oss att lita på det som skrivs på den. Låt mig ta ett globalt exempel, Wikipedia. Wikipedia har mer eller mindre inte gjort någon traditionell marknadsföring alls. Det enda som gjorts är att synas på söktermer (i tid och otid).  Nog är väl Wikipedia ett brand man känner till och har ett förtroende för?

Sidan är senast uppdaterad 2009-10-07

3 kommentarer

  1. Håller inte alls med om att varumärkesbyggande måste vara en dyr process. Finns säkert över hundra saker vanliga personer kan göra för att göra sitt varumärke känt och att synas mycket med sitt varumärke i sin nisch. Det är ett intressant ämne.

    Skrev förresten lite om det i början av 2006:
    http://www.jimwestergren.com/forums-branding-and-public-relations/

    Kommentar av Jim Westergren

  2. Jo till en viss grad har du rätt men det är då bara ett brand inom en liten nisch. Visst finns det sådana som slagit hos den breda massan utan en marknadssatsning men det är mer slump än strategi.

    Jag tycker att vi kan använda dig som exempel, du är helt klart välkänd inom SEO-branschen och har lyckats bra med ditt varumärkesbyggande men inte stoppar väl folk dig på gatan? Om Microsoft, Louis Vuitton eller Börje Salming kommer gående så blir ju dom stoppade (om Microsoft faktiskt var någon som kunde gå på gatan iaf).

    Jag tycker att det är en stor skillnad på att bli välkänd inom ett segment av specialister och att sitta på ett varumärke som Saab. Det behöver inte vara lönsammare med det senare förstås och det tycket jag mitt exempel belyser.

    Kommentar av Magnus

  3. Visst har du rätt, det är stor skillnad mot en nisch och den breda massan. Fast det viktigaste är ju att ens varumärke er känt i den nisch man är verksam i och på vilket sätt.

    Precis som du säger gynnar SEO branding på ett väldigt bra sätt.

    PS: Har faktiskt blivit stoppad 3 gånger på gatan av okända. ;)

    Kommentar av Jim Westergren

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?