Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO + Branding = Sant

När man pratar om internetmarknadsföring brukar man dela upp i två olika delar, det som anses ge direkta kunder (som ligger närmare sälj kanske) och det som ses som branding (som väl kan ses ligga mer i linje med traditionell marknadsföring).  Eftersom det varit viss lägerbildning här så kan det bli ganska hetsiga diskussioner men jag skulle vilja passa på att skjuta in tanken om SEO som branding.

En god vän till mig som varit en av grundpelarna i att bygga upp några av nätets absolut mest lönsamma företag har sagt att ”All internetmarknadsföring som misslyckas är det som kallas branding”.

Att bygga upp ett varumärke är en dyr process, det är väldigt svårt att göra det utan stora insatser av kapital, särskilt om man vill göra det internationellt. Det spelar ingen större roll om man går via TV, Print eller Internet, man måste satsa hårt direkt från början. Det går inte att göra lite marknadsföring och hoppas på några resultat, antingen kör man eller så struntar man i det. Om man vill bygga ett företag som är internationellt känt räcker det nästan aldrig med bara en kanal heller, ju fler kanaler desto bättre. Här kommer SEO för branding in.

SEO, likt affiliatemarknadsföring eller andra internetsatsningar brukar i första hand ses som ett medel att få nya kunder direkt. Det råder väl ingen tvekan om att det är så det fungerar men det finns spill over effekter som inte bara kan mätas i bannervisningar. Om vi tittar på ett tydligt exempel, nästan alltid om man har första positionen på ett sökord så får man inte bara mer trafik än på övriga, man får bättre konverteringsgrad också. En av anledningarna till detta är att gemene man litar mer på siten som ligger etta, detta för att man litar på Google.

Vi har vant oss vid att Google visar de bästa resultaten, jämför med innan Google då man fick leta igenom flera sidor för att hitta det man var ute efter. Numer är nästan alltid det första resultatet rätt och ungefär 40% klickar faktiskt på det. Vi har så stort förtoende för Google att vi litar på att siten som ligger etta är den bästa. Om man frågar mina gamla släktingar vilka siter som visas först när man söker på Billiga Resor så svarar de antingen att det är de företag som har billigast resor eller de företag som är störst.

Om din site syns överallt i alla möjliga sökresultat som är relevanta kommer vi lära oss att lita på det som skrivs på den. Låt mig ta ett globalt exempel, Wikipedia. Wikipedia har mer eller mindre inte gjort någon traditionell marknadsföring alls. Det enda som gjorts är att synas på söktermer (i tid och otid).  Nog är väl Wikipedia ett brand man känner till och har ett förtroende för?

3 kommentarer

  1. Håller inte alls med om att varumärkesbyggande måste vara en dyr process. Finns säkert över hundra saker vanliga personer kan göra för att göra sitt varumärke känt och att synas mycket med sitt varumärke i sin nisch. Det är ett intressant ämne.

    Skrev förresten lite om det i början av 2006:
    http://www.jimwestergren.com/forums-branding-and-public-relations/

    Kommentar av Jim Westergren

  2. Jo till en viss grad har du rätt men det är då bara ett brand inom en liten nisch. Visst finns det sådana som slagit hos den breda massan utan en marknadssatsning men det är mer slump än strategi.

    Jag tycker att vi kan använda dig som exempel, du är helt klart välkänd inom SEO-branschen och har lyckats bra med ditt varumärkesbyggande men inte stoppar väl folk dig på gatan? Om Microsoft, Louis Vuitton eller Börje Salming kommer gående så blir ju dom stoppade (om Microsoft faktiskt var någon som kunde gå på gatan iaf).

    Jag tycker att det är en stor skillnad på att bli välkänd inom ett segment av specialister och att sitta på ett varumärke som Saab. Det behöver inte vara lönsammare med det senare förstås och det tycket jag mitt exempel belyser.

    Kommentar av Magnus

  3. Visst har du rätt, det är stor skillnad mot en nisch och den breda massan. Fast det viktigaste är ju att ens varumärke er känt i den nisch man är verksam i och på vilket sätt.

    Precis som du säger gynnar SEO branding på ett väldigt bra sätt.

    PS: Har faktiskt blivit stoppad 3 gånger på gatan av okända. ;)

    Kommentar av Jim Westergren

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner