Sökmotorkonsult.se

79 RT och 92 Shares – Cloud Flood.

Jag har gjort en liten utvärdering av verktyget Cloud Flood och jag är övertygad om att det är information som du kommer ha nytta av. Funktionen på Cloud Flood är mycket enkel, du kan avkräva dina besökare en Tweet eller Share på Facebook mot att de får till exempel en nedladdningslänk.De resultat jag sett av att använda det bara i liten skala är långt över förväntan.

Att implementera Cloud Flood var väldigt enkelt, jag testade själv på en liten post om landningssidor. Det jag gjorde var helt enkelt att dela ut en checklista över de SEO-punkter man alltid behöver tänka på när man skapar en ny sida på sin site. Alla besökare fick ladda ner den i utbyte mot en tweet eller att de delade den på Facebook. Resultaten lät inte vänta på sig. Fram till idag har det kommit 79 tweets och 92 shares på Facebook. Totalt har det genererat 1074 besök på sidan och det fortsätter trilla in även nu.

Antalet shares/tweets är det definitivt inget fel på, bara en eller två poster på den här bloggen har fått fler. Besöken är också de bra men det har kommit lite blandade kommentarer. Det som huvudsakligen sagts är att man inte vill rekommendera något innan man fått se vad det faktiskt är. Av det har jag dragit slutsatsen att det är viktigt att vara extremt tydlig med vad man får när man klickat. Snarare än en guide kanske det ska vara något som inte går att misstolka, en gratis hamburgare eller en rabattkod, kanske?

En annan åsikt som lyfts är att personen hellre delar något denne tycker är bra och att med Cloud Flood känns det tvingande, varför han eller hon då låter bli att göra det trots att innehåller då inte blir tillgängligt. Jag kan förstå känslan men tycker att siffrorna talar sitt tydliga språk. Om det var så att du skulle få fler tweets utan så skulle det förstås vara det bästa men det är nog en ganska smal chans.

Sammanfattningsvis vill jag säga att det gick väldigt lätt att komma igång. Resultatet blev över förväntan men att man måste vara lite mer finkänslig i när man använder sig av tjänsten än vad jag var i mitt lilla test. Stort tack för all feedback.

Sidan är senast uppdaterad 2011-03-04

16 kommentarer

  1. Du glömmer ta upp att man dels tvingar användare att vara medlemmar på antingen Twitter eller Facebook. För många är det en självklarhet men det finns en uppsjö människor som inte är det.

    Men det är ett intressant resultat och kan säkert vara lämpligt på många sidor, men man bör väga fördelarna mot nackdelarna.

    Kommentar av Fredrik Eriksson

  2. Jag funderade faktiskt på att ta upp att man kan använda det som ett alternativ till betallösningar – du kommer åt innehållet antingen genom att betala eller Twittra/Dela.

    Kommentar av Magnus

  3. Det var minst sagt imponerande siffror. Hur många besökare har en vanlig bloggpost här?

    Kommentar av Erik

  4. Snajdigt! Tack för artikeln men ffa för tipset om Cloud Flood:)

    Kommentar av Mattias

  5. Det är helt klart en intressant tjänst, men det finns som sagt en del tveksamheter. Att RT’a (tipsa) om något man ännu inte hunnit tagit del av själv känns sådär… Alla fall för mig.

    Kommentar av Kim

  6. Skulle du hellre betala?

    Kommentar av Magnus

  7. Ja vid fall där man kanske kan betala med sms eller något annan simpel betallösning så kanske det passar sig bra.

    Annars kan man ju alltid be dem retweeta/gilla något annat för att ta del av något nytt ;)

    Kommentar av Fredrik Eriksson

  8. Det var en ganska intressant lösning, om man t ex skulle dela en länk till startsidan på bloggen, skulle det vara funkis?

    Kommentar av Magnus

  9. Att tex dela länk till startsidan lät som intressant idé.

    Kommentar av Kim

  10. Jag var själv en av dem som läste bloggsposten men twittrade/gillade aldrig den för att få se listan. Detta trots att det inte finns mycket som intresserar mig mer än just landningssidor. Anledningen att jag inte klickade var att jag tycker det ser så b ut att tracka på sina bekanta saker som har likheter med kedjebrev. Är lite som att skylta med att man har blivit lurad och dessutom stör sina bekanta med det…

    Kommentar av David

  11. Jag gillar också CloudFlood men tycker att det finns en viktig sak som man bör tänka på – speciellt om man funderar på att använda det som alternativ betallösning.
    1. Statusmeddelandet i ”delningen” kan ändras hur som.
    1. Användaren kan dela det bara för stunden varpå man, efter man laddat ner/tagit del av materialet, tar bort sin statusrad/delning.

    Men som sagt, tycker det är ett bra alternativ.

    Kommentar av Robert Andersson

  12. Mycket intressant, ännu bättre vore om det gick att avkräva tips till sina facebookvänner. tipsa 3 personer om det här och få tillgång till nedladdningen.

    Kommentar av Daniel Andersson

  13. Jag har jobbat på att bygga en liknande funktion tidigare för artiklar om webdesign. Tanken är att artikeln som så är fullständig men om man vill ladda ner källkoden så får man klicka på like-knappen först.

    Kommentar av Vidar

  14. Tyvärr stödjer inte tjänsten att man har åäö i det inlägget som skall göras på Facebook eller Twitter :( Men annars verkar det riktigt grymt!

    Kommentar av Lukas Brisman

  15. Varje dag lär man sig nåt nytt :)

    Kommentar av Raymond

  16. […] inte så länge sen gjorde jag ett test på den här bloggen med Cloud Flood, ett verktyg för att kräva Tweets som betalning. Ofta måste man, som alltid, vara […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?