Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Detta har du missat i sommar

Det händer en hel del saker trots att det är sommar. För dig som tagit välförtjänt sommarsemester sammanfattar vi i denna artikel det viktigaste som hänt under sommaren inom SEO, SEM och Facebook.

Jag hoppas du haft en fantastik sommar! Det har hänt en hel del saker kring både Google och Facebook under sommaren och i detta inlägg sammanfattar vi några av de viktigaste nyheterna. Perfekt för dig som i sommar haft möjlighet njuta av lata dagar i hängmattan.

Vi har delat upp sommarnyheterna i SEO, SEM, Facebook och med Amazon som en liten bonus på slutet.

SEO

  • Den SEO-nyhet som det skrivits mest om under sommaren rör Googles uppdatering som började släppas ut den 1:e augusti. Uppdatering har av vissa fått namnet Google Medic Update och både Marie Heynes och Barry Schwartz har skrivit läsvärda artiklar om vilken typ av sajter som påverkats av denna förändring av algortimen. Vill du veta mer om denna uppdatering så lyssna gärna på nästa avsnitt av Sökpodden (släpps 23:e augusti)!
  • Kort innan uppdateringen ovan började rullas ut, uppdaterade Google även sina Quality Rater Guidelines. En del bedömare kopplar delvis ihop dessa två uppdateringar.
  • Ytterligare en sommaruppdatering är Google Speed Update. Denna uppdatering hade Google informerat om på förhand och 9:e juli såg den dagens ljus för första gången.
  • Andra nyheter är att Google Search Console har blivit med en URL inspection tool och att Google tagit bort möjligheten att publikt anmäla en sida för indexering till Google.
  • Under sommaren har Google fortsatt att flytta sajter till ”mobile first” även om det är långt kvar tills de är klara med att flytta alla sajter.
  • Huvudpersonerna i sommarens ”SEO-beef” på Twitter var John Mueller, Michael King och Rand Fishkin. Här och här kan ni läsa olika åsikter om vad som hände.

SEM

  • Sommaren största nyhet när det gäller AdWords måste vara att namnet AdWords försvunnit. Numera heter det Google Ads.
  • Google har sagt att de ska fasa ut det gamla gränssnittet tills årsskiftet. I juli fick de första annonsörerna beskedet att det gamla gränssnittet var ett minne blott.
  • Inte lika dramatiska nyheter är att Google löser några efterlängtade problem med Google Shopping och att Pay for conversions för display-nätverket har börjat rullas ut i Sverige.
  • Två nyheter kring Google som varken är SEO eller SEM men som vi ändå tycker är värda att nämna är att Chrome börjat märka ut sajter utan SSL som osäkra och att EU gav Google en rekordbot för Android.

Facebook

Amazon

  • Amazon planerar att expandera Sponsored products (deras ”motsvarighet” till Google Shopping) utanför Amazons egna plattformar.
  • En undersökning visar att e-handel via Amazons röststyrningstjänst Alexa än så länge är en flopp. Vi använder i dag främst röstsök till att fråga om väder eller att sätt igång musik.

Har jag missat någon viktig sommarnyhet? Kommentera i så fall gärna nedan!

En kommentar

  1. Stort tack Michael,
    Det är förvånansvärt hur mycket man missar efter några veckors semester…
    Nu är jag åtminstone någorlunda uppdaterad kring vad som hänt i det digitala landskapet.

    Göran

    Kommentar av

    Göran

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner