Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

E-handlarens digitala kanaler

Vi får ofta frågan om vilka digitala kanaler du bör välja som e-handlareFör att hitta rätt kanal behöver du först svara på vad du vill få ut av din annonsering. I detta inlägg går vi igenom kanalernas möjligheter och hur du kan resonera kring deras lämplighet för just din e-handel.

För att lättare förstå på vilka sätt de digitala kanalerna kan bidra till din e-handel har vi i detta inlägg valt att ta hjälp av AIDA-modellen. Med hjälp av denna modell kan du välja vilka kanaler som passar din digitala strategi.

De kanaler som mest bidrar till direkt försäljning finns i action och de mer varumärkesbyggande kanalerna finns högst upp i modellen, awareness. Vi har som genomgående exempel valt att använda en e-handlare som enbart säljer löparskor.

AIDA-modellen

aida-model-E-handlarens-digitala-kanaler

Awareness

Vill du öka kännedomen om ditt varumärke eller en produkt som är helt ny på marknaden rekommenderar vi annonsering mot en bredare publik på FacebookInstagramYouTube eller Googles display nätverk. Detta är speciellt effektivt om du vill arbeta med varumärkeskännedom och passar ofta e-handlare med en stor marknadsföringsbudget.  

Awareness är också bra för att introducera produkter som din målgrupp tidigare inte visste att de ville ha, till exempel ett par löparskor med en ergonomisk sula. Awareness bäddar också för dina kanaler längst ned i modellen då du blir top-of-mind vid sökningar på löparskor.

Interest

Känner du din målgrupp kan du undvika att annonsera alltför brett. Facebook är duktiga på att hitta relevanta personer att annonsera mot, baserat på demografi och intressen. En person som intresserar sig för löpning är troligen mer benägen att köpa löparskor än någon som inte har samma intresse. Även YouTube och Googles display nätverk börjar bli allt bättre på att erbjuda träffsäker annonsering utifrån demografi och intressen.

Ta gärna SEO till hjälp, vet du vad dina målgrupper intresserar sig av kan du optimera din e-handel med textinnehåll mot relevanta sökord som kan fånga upp de som intresserar sig för dina produkter. En sökordsanalys tar fram relevanta sökord som du vill synas på. 

Desire

När kunden befinner sig i det segment som har närmast till köp kan du ta tillfället i akt för att leda mot försäljning genom sökordsannonsering med Adwords och Bing Ads. Detta förutsatt att det finns sökningar inom ditt marknadsområde. När det finns en efterfrågan på dina produkter kan du fånga upp relevanta sökningar med annonsering på Google och Bing eller med SEO. 

Du vill undvika att annonsera på för breda sökord. För en butik som säljer löparskor är sannolikt sökordet skor för brett då inte så många av de som googlar på skor är ute efter just löparskor. På sökningen skor konkurrera du med stora e-handlare som erbjuder alla typer av skor. Ett bra sätt att hitta relevanta sökord i detta steg är att utgå från de produktkategorier du har på webbplatsen.

Action

Längst ner i modellen befinner sig kunderna mitt i köpprocessen. Kundens sökningar handlar här om produktnamn som Nike Flex 2016 RN. I detta steg är Google Shopping ofta en given kanal för e-handlare. Googles remarketing-annonsering hjälper dig att påminna dina besökare som redan visat ett intresse för dina produkter. Även Facebooks dynamiska produktannonser hjälper dig att få fler kunder att slutföra köpprocessen. Även om vi valt att placerat Facebook under awareness och interest är Facebook också bra som action-kanal

Med en bra webbplats kommer du långt både med din SEO och din sökordsannonsering. Tänk på att skapa en relevant struktur för din webbplats och ditt Adwords-konto utifrån de produkter du säljer. För att lättare nå ut till relevanta kunder i deras sökningar är en bra start är att ta hjälp av ett SEO-analysverktyg

Synergier mellan digitala kanalerna

Har du en begränsad budget handlar det ofta om att välja en kanal att börja med. När e-handeln växer och du kan använda dig av flera kanaler samtidigt skapas synergier. Med awareness-kanaler blir kunder medvetna om din e-handel, vilket gör det enklare att fånga upp köpet i action-kanalerna.

Utvärdera dina digitala kanaler

Med hjälp av ROAS (return on ad spend) kan du se hur lönsamma kanalerna är. ROAS mäter intäkten för varje spenderad annonskrona. För att ta reda på vilken ROAS-nivå som krävs behöver du ta hänsyn till vilken marginal du har på dina produkter.

Du ska utvärdera varje kanal för sig, men eftersom det finns synergier mellan kanalerna är det klokt att även utvärdera alla kanalers intäkter mot hela marknadsföringsbudgeten.

Vilka digitala kanaler annonserar du i? Kommentera gärna med dina egna erfarenheter!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Bert

Här kommer BERT – största förändringen på länge

Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på väldigt länge. Här är de viktigaste sakerna du behöver känna till om BERT. 

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner