Sökmotorkonsult.se

98% av Sveriges e-handlare använder Google Analytics

Google Analytics Statistik

Vikten av att spåra sina besökare är något som allt fler kommer till insikt med. Därför har vi valt att undersöka hur många svenska e-handlare som spårar sina besökare och resultatet visar att hela 98 procent av e-handlarna vi tittat på faktiskt samlar in denna typ av data genom Google Analytics.

Under det senaste halvåret har tv-bolagen betalat tillbaka miljonbelopp till sina annonsörer då tittarsiffrorna på traditionell tv fortsätter att sjunka. Allt fler annonsörer investerar därför i digitala medier eftersom det är både billigare och enklare att spåra de marknadsinsatser som leder till försäljning.

Med detta sagt ska det inte glömmas att det faktiskt inte bara är de stora aktörerna som kan dra nytta av att spåra sina besökare – även mindre e-handlare har nytta av att veta vilka kanaler och produkter som presterar bäst för att på så vis få ut maximalt av sin annonseringsbudget.

Hur många spårar sina besökare?

Vi har låtit undersöka totalt 787 e-handlare som är certifierade av Tryggehandel.se (för att begränsa urvalet) och det vi har tittat efter är huruvida de använder sig av spårningsverktyget Google Analytics. Det bör nämnas att detta inte är det enda verktyg som finns för ändamålet, men då Google Analytics är det överlägset största mätverktyget som används idag har vi valt att enbart basera undersökningen på detta.

Av det totala antalet sajter vi tittat på är det hela 98 procent, vilket är 769 sajter, som faktiskt använder sig av Google Analytics för att spåra sina besökare. Men frågan kvarstår, hur många utnyttjar datan de samlar in?

Varför använda spårningsverktyg?

Genom att installera Google Analytics på din sajt får du svar på var ifrån dina besökare kommer och som e-handlare kan du med hjälp av verktyget få ut mer än statistik genom att installera Google Analytics e-handelsspårning. Det är först när du skickar in produktdata i mätverktyget som det börjar går att göra bedömningar gällande lönsamheten svart på vitt. Bland annat ser du genom detta verktyg vilka produkter du tjänar mest pengar på att sälja och vartifrån besökarna som köpt dessa kommit.

Att installera Google Analytics är enkelt, men att sätta upp e-handelsspårning är en mer tekniskt krävande process, speciellt om man sitter på en egen plattform. Därför har flera större e-handelsleverantörer färdigbyggda datalager, som det kallas, då man bestämmer vilka värden som skall skickas in spårningsverktyget, vilket gör det enkelt för dig att bara koppla på e-handelsspårning.

Även om hela 98% av Sveriges E-handlare spårar sina besökare genom Google Analytics så är frågan hur många som faktiskt utnyttjar den datan för att fatta bättre beslut när det kommer till marknadsföringsbudgeten. Vad tror du? Använder du dig av datan?

Behöver ni hjälp att synas på nätet eller spåra besökare kan ni alltid vända er till oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2015-07-21

3 kommentarer

  1. Vore intressant att veta hur många av e-handlarna som anlitar extern hjälp med sökmotoroptimeringen :)

    Kommentar av Adam

  2. Vore intressant att veta hur många av e-handlarna som anlitar extern hjälp med sökmotoroptimeringen :) *korrigerat länk

    Kommentar av Adam

  3. 98%.. intressant, så stor andel trodde jag faktiskt inte. Men som du säger så är det en bra fråga om hur många av dessa 98% som verkligen förstår och utnyttjar informationen som ges.

    Kommentar av Gustav

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?