Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

98% av Sveriges e-handlare använder Google Analytics

Google Analytics Statistik

Vikten av att spåra sina besökare är något som allt fler kommer till insikt med. Därför har vi valt att undersöka hur många svenska e-handlare som spårar sina besökare och resultatet visar att hela 98 procent av e-handlarna vi tittat på faktiskt samlar in denna typ av data genom Google Analytics.

Under det senaste halvåret har tv-bolagen betalat tillbaka miljonbelopp till sina annonsörer då tittarsiffrorna på traditionell tv fortsätter att sjunka. Allt fler annonsörer investerar därför i digitala medier eftersom det är både billigare och enklare att spåra de marknadsinsatser som leder till försäljning.

Med detta sagt ska det inte glömmas att det faktiskt inte bara är de stora aktörerna som kan dra nytta av att spåra sina besökare – även mindre e-handlare har nytta av att veta vilka kanaler och produkter som presterar bäst för att på så vis få ut maximalt av sin annonseringsbudget.

Hur många spårar sina besökare?

Vi har låtit undersöka totalt 787 e-handlare som är certifierade av Tryggehandel.se (för att begränsa urvalet) och det vi har tittat efter är huruvida de använder sig av spårningsverktyget Google Analytics. Det bör nämnas att detta inte är det enda verktyg som finns för ändamålet, men då Google Analytics är det överlägset största mätverktyget som används idag har vi valt att enbart basera undersökningen på detta.

Av det totala antalet sajter vi tittat på är det hela 98 procent, vilket är 769 sajter, som faktiskt använder sig av Google Analytics för att spåra sina besökare. Men frågan kvarstår, hur många utnyttjar datan de samlar in?

Varför använda spårningsverktyg?

Genom att installera Google Analytics på din sajt får du svar på var ifrån dina besökare kommer och som e-handlare kan du med hjälp av verktyget få ut mer än statistik genom att installera Google Analytics e-handelsspårning. Det är först när du skickar in produktdata i mätverktyget som det börjar går att göra bedömningar gällande lönsamheten svart på vitt. Bland annat ser du genom detta verktyg vilka produkter du tjänar mest pengar på att sälja och vartifrån besökarna som köpt dessa kommit.

Att installera Google Analytics är enkelt, men att sätta upp e-handelsspårning är en mer tekniskt krävande process, speciellt om man sitter på en egen plattform. Därför har flera större e-handelsleverantörer färdigbyggda datalager, som det kallas, då man bestämmer vilka värden som skall skickas in spårningsverktyget, vilket gör det enkelt för dig att bara koppla på e-handelsspårning.

Även om hela 98% av Sveriges E-handlare spårar sina besökare genom Google Analytics så är frågan hur många som faktiskt utnyttjar den datan för att fatta bättre beslut när det kommer till marknadsföringsbudgeten. Vad tror du? Använder du dig av datan?

Behöver ni hjälp att synas på nätet eller spåra besökare kan ni alltid vända er till oss på Pineberry.

3 kommentarer

  1. Vore intressant att veta hur många av e-handlarna som anlitar extern hjälp med sökmotoroptimeringen :)

    Kommentar av Adam

  2. Vore intressant att veta hur många av e-handlarna som anlitar extern hjälp med sökmotoroptimeringen :) *korrigerat länk

    Kommentar av Adam

  3. 98%.. intressant, så stor andel trodde jag faktiskt inte. Men som du säger så är det en bra fråga om hur många av dessa 98% som verkligen förstår och utnyttjar informationen som ges.

    Kommentar av Gustav

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner