Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Ett sätt att nå med sin musik idag är vara bra på det digitala. Idag träffar vi Elov & Beny för att utforska musikens digitala framtid.

Ända sen MySpaces dagar har artisters digitala förmågor varit minst lika viktiga som deras scenframträdanden. Medan många artister och band fokuserar på att skapa och spela in musik, är det inte ovanligt att man också behöver ha kunskap om hur man når ut med sin musik via olika digitala kanaler för att synas i bruset.

Ett verktyg som kan vara oväntat för vissa, men som kan vara avgörande för att nå ut med sin musik, är SEO och söktrender. Jag har tidigare tittat på hur artister och band kan ta kontrollen över sitt varumärke genom SEO och kikat på söktrenderna för både Eurovision och Melodifestivalen. Men hur vanligt är det egentligen att artister och band jobbar med SEO och andra söktrender? Och hur påverkar det deras musik?

Idag pratar vi med Mattias ’’Elov’’ Elovsson och Oscar ’’Beny’’ Kilenius från Melodifestivalen-aktuella Elov & Beny om hur de jobbar med digitala trender och musik, och vilka utmaningar de ser för att nå ut med sin musik. Elov & Beny har haft stora framgångar de senaste åren och deras senaste låt Cheva På Fredag var den 14:e mest spelade låten i Sverige på releasedagen.

Hur ser er strategi ut för att nå ut med er musik? Använder ni exempelvis SEO, sociala medier eller andra digitala verktyg?

Beny: Historiskt har vi vart väldigt bra på känsla, väldigt dåliga på SEO och sånt. Så vi har premierat idéen först. Om vi gör en annons så är det viktigaste inte hur den performar, så vi har tittat överdrivet mycket på att innehållet ska vara kul istället för den analytiska biten. Men nu på senare dagen har vi signat oss med Sony Music som har mer experter inom det området. Vi är inga experter på SEO, analytics och sånt, men vi behövde vara det egentligen.

Elov: Vi har jobbat mot sociala medier och försökt jobba både organiskt och med ads spend, och försöka komma på virala sätt att sprida vår musik. På exempelvis Facebook eller TikTok.

Beny: Ja, verkligen, det kan man ju säga är en röd tråd genom våra låtar och hur dom har tagit sig. Och vad som kan bli ett viralt klipp liksom.

Då kan man säga att ni fokuserar mer på interaktion och vilken respons ni får?

Beny: Ja, mer det än på analysen.

Är det viktigt att hålla sig uppdaterad kring den digitala utvecklingen för att överleva som artist idag?

Beny: Ja, det tror jag verkligen i våran genre, med våra fans! Nu har det kommit en ny app, spännande! Vad händer på den? Vad kan vara kul med den? Vi är nyfikna på trender generellt. Är man i våran ålder som kan ses som gammal i den digitala världen så skulle det vara ganska lätt att tänka så ”amen, TikTok, nej, jag använder inte det”. Genom TikTok till exempel har vi promotat våra låtar framgångsrikt. Och det är ju för att vi har varit nyfikna på trender. Så det är avgörande skulle jag säga.

Hur upplever ni att det ni gör på sociala medier påverkar era streams eller views på videos?

Elov: Det har ju väldigt stor inverkan. Vi har ju alltid den strategin att från det vi släpper en ny låt så försöker vi bygga upp ett bra momentum direkt. Med såväl innehåll som kan delas och spridas på olika håll och olika sätt, men även med annonser också. För att försöka få bra snurr på musiken på Spotify. Men det gör vi med ads på alla möjliga plattformar egentligen.

Beny: Ja! Och att nå ut mer frekvent på YouTube som vi gjorde för några år sen, men det ska vi nog börja med igen. Även om vi inte hade flera hundratusentals views på klipp men det ökade ändå streamsen på låtarna för att vi fanns nära till hands i folks medvetande tror vi, eller det är den slutsatsen som vi drog av det.

Elov: Närvaron hjälper oss.

Beny: Frekvensen är inte helt oviktig.

Så folk kommer ihåg er?

Beny: Ja, precis, att när folk säger ”välj en låt du” på förfesten, och då tänker du ”jag såg ju det där klippet med Elov & Beny” även fast man är omedveten om varför man väljer den.

Elov: Vi vill att vi ska vara top of mind.

Vad är era bästa tips till andra artister och band som vill nå ut med sin musik?

Beny: Gör inte som alla andra! Våga! Jag tycker det skulle vara skitkul att göra ett klipp som var så här eller en landningssida som är så här. Hitta en unik idé och satsa på den, och du kommer märka om din sida går skit eller om dina videoidéer går skit. Du kommer märka vart du får fäste liksom. Våga prova.

Elov: Och jag skulle säga rulla upp ärmarna och jobba lite. För det är så otroligt många som lägger ner mycket tid och energi på att göra en låt, och sen lägger man ut den en gång och sen gör man inget mer. Man måste ju jobba releasen också. Man måste berätta för alla att den finns, annars kommer ingen hitta den.

Det låter lite som SEO det där, man kan inte bara bygga en hemsida och förvänta sig att folk ska komma, man måste se till att den går att hitta och att den matchar vad folk letar efter också.

Beny & Elov: Ja, men verkligen!

Hur ser ni på framtiden för musik på webben? Är det något som ni tror kommer förändras, exempelvis med saker som AI?

Beny: Det är en spännande fråga, det går mer och mer åt det hållet. Det är snarare AI som skapar spellistorna före att man själv handplockar sin lista. Om man spolar tillbaka 5 år var det mycket vanligare att man hade sin egen spellista. Och det tror jag man kommer se ännu mer på YouTube, den kanske kommer plocka fram en musikvideo-lista som passar dig. Så det går ännu mer mot modes eller givna evenemang som typ midsommarlistor. Det är ingen super framtidsspaning men jag tror det kommer fortsätta i den takten.

Sista frågan, vad ser ni mest framemot med Mellon?

Beny: Ja, jag vet inte, det känns mest som alla pratat om hur proffsigt det är. Att det är Sveriges största TV-produktion och livespelning, så det blir väl så bra som det blir i Sverige. Så det blir väl att uppleva det. Hur är det att vara på stage och hur ljudteknikerna sköter sig.

Elov: Du menar att du tycker det ska bli kul att få jobba med proffs i varje led? Är det det du säger?

Beny: Ja! Proffs i varje led! Och spännande, för vi har rullat upp våra ärmar och vi har gjort musikvideos själva och låtar själva och promotion själva, och allting sånt. Nu kommer vi förhoppningsvis få lite mer av ett serverat bord.

Elov: Och få hjälp av sånna som är proffs i varje position. Det är kul. Det roliga ska bli för man har ju i alla år sneglat på melodifestivalen som platser där andra artister verkar. Som verkar så glamoröst och kul. Jag tycker det ska få bli kul att uppleva att vara en artist i melodifestivalen och att uppleva den resan ska bli spännande.

Stort lycka till!

Elov & Beny: Stort tack!

Avslutning

Det finns en enorm styrka i att blanda kreativitet och digital marknadsföring. Fokus på digitala trender och söktrender har stor potential att hjälpa artister och band att nå ut med sin musik, och kan vara avgörande för att lyckas. Elov & Beny är ett exempel på hur artister kan jobba med detta, och vi önskar dem ett stort ”lycka till” i Melodifestivalen 2023.