Sökmotorkonsult.se

Få ordentlig koll med Multi Channel Funnels

Google lanserade för inte så länge sen in funktion i Google Analytics som kallas Multi Channel Funnel. Det löser ett problem som många brottats med och det är vilken källa man ska tillskriva en konvertering (eller något annat för den delen). Genom att hålla ögonen på Multi Channel Funnels kan du se hur besökare kommit till din site, även om de kommit på olika sätt olika gånger.

En detalj som är lite rolig med Multi Channel Funnels är att det går att se ursprunget på direkt-trafik som annars nästan alltid är det som konverterar bäst. I och med de nya tunnlarna går det att hitta ursprunget till besökarens tidigare besök och därmed går det att tillskriva varje konvertering till rätt kanal och rätt insats.

Ta en titt på exemplet ovan, det är konvertering här på Sökmotorkonsult.se. Kanalerna är sorterade så att det tidigaste besöket är till vänster och det senaste till höger. Bland våra tio bästa Funnels, så skulle huvudparten tidigare tillskrivits till direkttrafik men en snabb sammanräkning på första besöket istället ger:

  • Direkt 212 besök
  • Organiskt 203 besök
  • Referral 415 besök
Vi ska i och för sig komma ihåg att det här bara är så långt tillbaka som de senaste 30 dagarna, om någon besökt siten innan dess så räknas det tyvärr inte med. På det här sättet får vi alltså fram en hel massa mer information om våra besökare och kan lättare dra rimliga slutsatser om vad som lönar sig eller vad som är värt att satsa på.

Sidan är senast uppdaterad 2011-12-02

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?