Sökmotorkonsult.se

Få ordentlig koll med Multi Channel Funnels

Google lanserade för inte så länge sen in funktion i Google Analytics som kallas Multi Channel Funnel. Det löser ett problem som många brottats med och det är vilken källa man ska tillskriva en konvertering (eller något annat för den delen). Genom att hålla ögonen på Multi Channel Funnels kan du se hur besökare kommit till din site, även om de kommit på olika sätt olika gånger.

En detalj som är lite rolig med Multi Channel Funnels är att det går att se ursprunget på direkt-trafik som annars nästan alltid är det som konverterar bäst. I och med de nya tunnlarna går det att hitta ursprunget till besökarens tidigare besök och därmed går det att tillskriva varje konvertering till rätt kanal och rätt insats.

Ta en titt på exemplet ovan, det är konvertering här på Sökmotorkonsult.se. Kanalerna är sorterade så att det tidigaste besöket är till vänster och det senaste till höger. Bland våra tio bästa Funnels, så skulle huvudparten tidigare tillskrivits till direkttrafik men en snabb sammanräkning på första besöket istället ger:

  • Direkt 212 besök
  • Organiskt 203 besök
  • Referral 415 besök
Vi ska i och för sig komma ihåg att det här bara är så långt tillbaka som de senaste 30 dagarna, om någon besökt siten innan dess så räknas det tyvärr inte med. På det här sättet får vi alltså fram en hel massa mer information om våra besökare och kan lättare dra rimliga slutsatser om vad som lönar sig eller vad som är värt att satsa på.

Sidan är senast uppdaterad 2011-12-02

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?