Få ordentlig koll med Multi Channel Funnels

Google lanserade för inte så länge sen in funktion i Google Analytics som kallas Multi Channel Funnel. Det löser ett problem som många brottats med och det är vilken källa man ska tillskriva en konvertering (eller något annat för den delen). Genom att hålla ögonen på Multi Channel Funnels kan du se hur besökare kommit till din site, även om de kommit på olika sätt olika gånger.

En detalj som är lite rolig med Multi Channel Funnels är att det går att se ursprunget på direkt-trafik som annars nästan alltid är det som konverterar bäst. I och med de nya tunnlarna går det att hitta ursprunget till besökarens tidigare besök och därmed går det att tillskriva varje konvertering till rätt kanal och rätt insats.

Ta en titt på exemplet ovan, det är konvertering här på Sökmotorkonsult.se. Kanalerna är sorterade så att det tidigaste besöket är till vänster och det senaste till höger. Bland våra tio bästa Funnels, så skulle huvudparten tidigare tillskrivits till direkttrafik men en snabb sammanräkning på första besöket istället ger:

  • Direkt 212 besök
  • Organiskt 203 besök
  • Referral 415 besök
Vi ska i och för sig komma ihåg att det här bara är så långt tillbaka som de senaste 30 dagarna, om någon besökt siten innan dess så räknas det tyvärr inte med. På det här sättet får vi alltså fram en hel massa mer information om våra besökare och kan lättare dra rimliga slutsatser om vad som lönar sig eller vad som är värt att satsa på.