Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Förbättrad e-handel (enhanced ecommerce) i Google analytics

förbättrad-ehandel

Google analytics har tagit ett steg till i utvecklingen av sin e-handelsspårning och tagit fram förbättrad e-handel (enhanced ecommerce). Denna utveckling gör det möjligt att få bättre insikter i kundernas köpprocess och produkternas konverteringsgrad i olika steg.

Google arbetar ständigt på att utveckla sitt analysverktyg Google Analytics. En av de största förbättringarna som skett den senaste tiden är lanseringen av funktionen förbättrade e-handel (enhanced ecommerce). Den förbättrade e-handeln är en utveckling av e-handelsspårningen som gör det möjligt att följa hela köpprocessen med klickfrekvens på produkter genom alla steg i kassan till en genomförd försäljning.

De nya funktionerna gör det möjligt att gå djupare ner i konverteringstratten och få en större förståelse för hur olika produkter presterar och vart i köpprocessen de potentiella kunderna avbryter köpprocessen. Använder man datan på rätt sätt är det ett väldigt bra verktyg för att förbättra konverteringsgraden genom att bryta ner alla steg i konverteringen.

De viktigaste slutsatserna som jag anser e-handlare kan dra av förbättrad e-handel är följande:

  • Insikt om hur produkter konverterar med hjälp av dimensionen för Produkt-ID.
  • Vart i köpprocessen e-handlaren tappar potentiella kunder med hjälp av egna köptunnlar.
  • Mer information om kundernas köpupplevelse med hjälp av nya användarsegment.

Vad jag kan se har inte någon av de svenska e-handelsplattformarna gått ut med att de har uppgraderat e-handelsspårningen med någon form av stöd för förbättrad e-handel. Det beror troligen på att en hel del av funktionerna behöver skräddarsys för varje kund för att kunna utnyttja förbättrad e-handel. Vill du gå in djupare på hur enhanced ecommerce implementeras rekommenderar vi följande källa.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Ads Skillshop Jean-Philipe Wahlgren

Certifiera dig i Google Skillshop

Academy for Ads heter sedan i höstas Skillshop och Googles koncept för certifieringar inom Google Ads har ändrat mer än bara namn. Här kommer en genomgång av det nya systemet och några tips för att klara proven. Google har i […]

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Intern konkurrens SEO

Intern konkurrens kan försämra din SEO

Intern konkurrens på din sajt kan påverka rankingen negativt. Här beskriver vi hur du hittar sidor som kan konkurrera mot varandra och hur du går tillväga för att lösa problematiken.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner