Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Förbättrad e-handel (enhanced ecommerce) i Google analytics

förbättrad-ehandel

Google analytics har tagit ett steg till i utvecklingen av sin e-handelsspårning och tagit fram förbättrad e-handel (enhanced ecommerce). Denna utveckling gör det möjligt att få bättre insikter i kundernas köpprocess och produkternas konverteringsgrad i olika steg.

Google arbetar ständigt på att utveckla sitt analysverktyg Google Analytics. En av de största förbättringarna som skett den senaste tiden är lanseringen av funktionen förbättrade e-handel (enhanced ecommerce). Den förbättrade e-handeln är en utveckling av e-handelsspårningen som gör det möjligt att följa hela köpprocessen med klickfrekvens på produkter genom alla steg i kassan till en genomförd försäljning.

De nya funktionerna gör det möjligt att gå djupare ner i konverteringstratten och få en större förståelse för hur olika produkter presterar och vart i köpprocessen de potentiella kunderna avbryter köpprocessen. Använder man datan på rätt sätt är det ett väldigt bra verktyg för att förbättra konverteringsgraden genom att bryta ner alla steg i konverteringen.

De viktigaste slutsatserna som jag anser e-handlare kan dra av förbättrad e-handel är följande:

  • Insikt om hur produkter konverterar med hjälp av dimensionen för Produkt-ID.
  • Vart i köpprocessen e-handlaren tappar potentiella kunder med hjälp av egna köptunnlar.
  • Mer information om kundernas köpupplevelse med hjälp av nya användarsegment.

Vad jag kan se har inte någon av de svenska e-handelsplattformarna gått ut med att de har uppgraderat e-handelsspårningen med någon form av stöd för förbättrad e-handel. Det beror troligen på att en hel del av funktionerna behöver skräddarsys för varje kund för att kunna utnyttja förbättrad e-handel. Vill du gå in djupare på hur enhanced ecommerce implementeras rekommenderar vi följande källa.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner