Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Förbättrad e-handel (enhanced ecommerce) i Google analytics

förbättrad-ehandel

Google analytics har tagit ett steg till i utvecklingen av sin e-handelsspårning och tagit fram förbättrad e-handel (enhanced ecommerce). Denna utveckling gör det möjligt att få bättre insikter i kundernas köpprocess och produkternas konverteringsgrad i olika steg.

Google arbetar ständigt på att utveckla sitt analysverktyg Google Analytics. En av de största förbättringarna som skett den senaste tiden är lanseringen av funktionen förbättrade e-handel (enhanced ecommerce). Den förbättrade e-handeln är en utveckling av e-handelsspårningen som gör det möjligt att följa hela köpprocessen med klickfrekvens på produkter genom alla steg i kassan till en genomförd försäljning.

De nya funktionerna gör det möjligt att gå djupare ner i konverteringstratten och få en större förståelse för hur olika produkter presterar och vart i köpprocessen de potentiella kunderna avbryter köpprocessen. Använder man datan på rätt sätt är det ett väldigt bra verktyg för att förbättra konverteringsgraden genom att bryta ner alla steg i konverteringen.

De viktigaste slutsatserna som jag anser e-handlare kan dra av förbättrad e-handel är följande:

  • Insikt om hur produkter konverterar med hjälp av dimensionen för Produkt-ID.
  • Vart i köpprocessen e-handlaren tappar potentiella kunder med hjälp av egna köptunnlar.
  • Mer information om kundernas köpupplevelse med hjälp av nya användarsegment.

Vad jag kan se har inte någon av de svenska e-handelsplattformarna gått ut med att de har uppgraderat e-handelsspårningen med någon form av stöd för förbättrad e-handel. Det beror troligen på att en hel del av funktionerna behöver skräddarsys för varje kund för att kunna utnyttja förbättrad e-handel. Vill du gå in djupare på hur enhanced ecommerce implementeras rekommenderar vi följande källa.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Butik med öppet-skylt

Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att […]

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

#55 Sistrix

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I denna novemberutgåva är ämnena Sistrix, Google Shoppings tillväxt samt Cookiegeddeon. Du lyssnar väl?

Mobillåda - en mobil tas upp ur en låda

Mobillåda – En låda som löser alla dina problem?

Man tar problemet och köper sedan en låda att lägga problemet i, gärna med problemets namn på lådan. Voila! En mobillåda. Klart. Men man gör inget åt det som egentligen är problemet.

Japanese Keyword Hack – Hur du löser det

Har du blivit drabbad av Japanese Keyword Hack? Här är en guide hur du snabbt kan återta positionerna och få bort alla hackade URL:er från Googles index.

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner