Sökmotorkonsult.se

Förbättrad e-handel (enhanced ecommerce) i Google analytics

förbättrad-ehandel

Google analytics har tagit ett steg till i utvecklingen av sin e-handelsspårning och tagit fram förbättrad e-handel (enhanced ecommerce). Denna utveckling gör det möjligt att få bättre insikter i kundernas köpprocess och produkternas konverteringsgrad i olika steg.

Google arbetar ständigt på att utveckla sitt analysverktyg Google Analytics. En av de största förbättringarna som skett den senaste tiden är lanseringen av funktionen förbättrade e-handel (enhanced ecommerce). Den förbättrade e-handeln är en utveckling av e-handelsspårningen som gör det möjligt att följa hela köpprocessen med klickfrekvens på produkter genom alla steg i kassan till en genomförd försäljning.

De nya funktionerna gör det möjligt att gå djupare ner i konverteringstratten och få en större förståelse för hur olika produkter presterar och vart i köpprocessen de potentiella kunderna avbryter köpprocessen. Använder man datan på rätt sätt är det ett väldigt bra verktyg för att förbättra konverteringsgraden genom att bryta ner alla steg i konverteringen.

De viktigaste slutsatserna som jag anser e-handlare kan dra av förbättrad e-handel är följande:

  • Insikt om hur produkter konverterar med hjälp av dimensionen för Produkt-ID.
  • Vart i köpprocessen e-handlaren tappar potentiella kunder med hjälp av egna köptunnlar.
  • Mer information om kundernas köpupplevelse med hjälp av nya användarsegment.

Vad jag kan se har inte någon av de svenska e-handelsplattformarna gått ut med att de har uppgraderat e-handelsspårningen med någon form av stöd för förbättrad e-handel. Det beror troligen på att en hel del av funktionerna behöver skräddarsys för varje kund för att kunna utnyttja förbättrad e-handel. Vill du gå in djupare på hur enhanced ecommerce implementeras rekommenderar vi följande källa.

Sidan är senast uppdaterad 2014-09-24

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.