Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Förbättrad e-handel (enhanced ecommerce) i Google analytics

förbättrad-ehandel

Google analytics har tagit ett steg till i utvecklingen av sin e-handelsspårning och tagit fram förbättrad e-handel (enhanced ecommerce). Denna utveckling gör det möjligt att få bättre insikter i kundernas köpprocess och produkternas konverteringsgrad i olika steg.

Google arbetar ständigt på att utveckla sitt analysverktyg Google Analytics. En av de största förbättringarna som skett den senaste tiden är lanseringen av funktionen förbättrade e-handel (enhanced ecommerce). Den förbättrade e-handeln är en utveckling av e-handelsspårningen som gör det möjligt att följa hela köpprocessen med klickfrekvens på produkter genom alla steg i kassan till en genomförd försäljning.

De nya funktionerna gör det möjligt att gå djupare ner i konverteringstratten och få en större förståelse för hur olika produkter presterar och vart i köpprocessen de potentiella kunderna avbryter köpprocessen. Använder man datan på rätt sätt är det ett väldigt bra verktyg för att förbättra konverteringsgraden genom att bryta ner alla steg i konverteringen.

De viktigaste slutsatserna som jag anser e-handlare kan dra av förbättrad e-handel är följande:

  • Insikt om hur produkter konverterar med hjälp av dimensionen för Produkt-ID.
  • Vart i köpprocessen e-handlaren tappar potentiella kunder med hjälp av egna köptunnlar.
  • Mer information om kundernas köpupplevelse med hjälp av nya användarsegment.

Vad jag kan se har inte någon av de svenska e-handelsplattformarna gått ut med att de har uppgraderat e-handelsspårningen med någon form av stöd för förbättrad e-handel. Det beror troligen på att en hel del av funktionerna behöver skräddarsys för varje kund för att kunna utnyttja förbättrad e-handel. Vill du gå in djupare på hur enhanced ecommerce implementeras rekommenderar vi följande källa.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner