Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Tjäna pengar i framkant

Genom att följa med i vad som händer generellt på nätet kan man faktiskt ganska snabbt tjäna rätt mycket pengar som affiliate. Det öppnas nya marknader med jämna mellanrum och det betyder ofta att konkurrensen är mycket låg i sökmotorerna, om du lyckas vara den som först satsar på en ny nisch kan du lätt ta en förstaplas på alla viktiga sökord och vara den som driver all trafik till de nya aktörerna.

Snabb som en snigel

Det är ganska många som bevakar nya affiliateprogram, även i Sverige, så det är inte helt lätt att vara allra först men när en marknad är ung har man i alla fall stora möjligheter särskilt om man är väl förberedd. Ett bra exempel är smslån, en marknad som för några år sedan inte fanns alls och som lämpar sig väldigt bra för affiliatemarknadsföring. Man kan tycka vad man vill om smslån men det har inneburit en hel del pengar till en hel del affiliates, konkurrensen på smslån och andra relevanta termer var mer eller mindre obefintlig när de första företagen började göra reklam. Naturligtvis vänder sig de som sett reklamen men inte kommer ihåg numret till Google och de siter som fanns på sida ett i sökresultatet gjorde sig en hacka.

fotbollspelareHur kan man då se till att vara med i matchen när ny mark bryts? Det vanligaste sättet brukar vara att helt enkelt hänga med på tradedoubler, comission junction och liknande. När det dyker upp ett affiliateprogram i ett nytt segment bygger man snabbt en site och länkar upp den. Ett annat lite mer komplicerat sätt är att faktiskt försöka förutspå vad som kommer hända i framtiden och på det sättet redan ha en väl sökmotoroptimerad site när det händer, t ex kan man sikta på framtida event som man vet kommer vara populära, t ex inom sport. Vi vet ju alla att OS kommer vara en populär händelse och det kommer finnas betting-bolag och liknande som kommer att tillhandahålla odds.

Ett bra exempel på hur man kan gå till väga är min branschkollega Anders site om Fotbolls-VM 2010. Han har sedan ett bra tag positionerat sig inför VM-anstormningen bland Googles sökare. Det är inte första gången han gör det heller utan han har jobbat med en hel del andra event tidigare, det är ju inte så svårt att gissa vad han kommer satsa på framöver, vi vet ju vilka tävlingar som kommer.

5 kommentarer

  1. Tack för omnämnandet Magnus! Sånt uppskattar jag :)
    Ja, vm-sajten blev indexerad redan i början av 2008, så lagom till kvalet så rankade jag redan på viktiga nyckelord.

    Inte alltid lätt att förutspå vad som kommer att få genomslag, men den som inte spelar kan inte heller vinna (eller byt ut till annan floskel om ni föredrar).

    Kommentar av Anders

  2. Det finns som sagt en massa sätt som man kan tjäna pengar på när det kommer till internet, men som det skrev på bloggen så kanske affiliatemarknadsföring är ett av det bästa sätten. Jag har personligen tjänat en massa pengar på detta.

    Kommentar av Johan W.

  3. Jag blev tvungen att editera bort en länk ur Johans kommentar då jag upplever att den inte tillförde något (var till en reklamsida för att tjäna pengar på nätet genom att köpa en guide).

    Kommentar av Magnus

  4. Bra artikel. Är ju som sagt inte alltid lätt att gissa vad som kommer men har man en handfull olika kommer säkert någon att träffa rätt. Risken är bara att man glömmer bort dem, då det är lättare att skriva om sådant som är aktuellt.

    Kommentar av Sven Jakob

  5. Inkomsten, du har helt rätt. Jag är ett ganska stort fan av att satsa brett. Det gäller alla typer av internetsatsningar faktiskt. Om jag harde 100 miljoner i riskkapital skulle jag nog satsa på 10000 små siter snarare än att bränna det på en stor onlineshop med sportkläder.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner