Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Tjäna pengar i framkant

Genom att följa med i vad som händer generellt på nätet kan man faktiskt ganska snabbt tjäna rätt mycket pengar som affiliate. Det öppnas nya marknader med jämna mellanrum och det betyder ofta att konkurrensen är mycket låg i sökmotorerna, om du lyckas vara den som först satsar på en ny nisch kan du lätt ta en förstaplas på alla viktiga sökord och vara den som driver all trafik till de nya aktörerna.

Snabb som en snigel

Det är ganska många som bevakar nya affiliateprogram, även i Sverige, så det är inte helt lätt att vara allra först men när en marknad är ung har man i alla fall stora möjligheter särskilt om man är väl förberedd. Ett bra exempel är smslån, en marknad som för några år sedan inte fanns alls och som lämpar sig väldigt bra för affiliatemarknadsföring. Man kan tycka vad man vill om smslån men det har inneburit en hel del pengar till en hel del affiliates, konkurrensen på smslån och andra relevanta termer var mer eller mindre obefintlig när de första företagen började göra reklam. Naturligtvis vänder sig de som sett reklamen men inte kommer ihåg numret till Google och de siter som fanns på sida ett i sökresultatet gjorde sig en hacka.

fotbollspelareHur kan man då se till att vara med i matchen när ny mark bryts? Det vanligaste sättet brukar vara att helt enkelt hänga med på tradedoubler, comission junction och liknande. När det dyker upp ett affiliateprogram i ett nytt segment bygger man snabbt en site och länkar upp den. Ett annat lite mer komplicerat sätt är att faktiskt försöka förutspå vad som kommer hända i framtiden och på det sättet redan ha en väl sökmotoroptimerad site när det händer, t ex kan man sikta på framtida event som man vet kommer vara populära, t ex inom sport. Vi vet ju alla att OS kommer vara en populär händelse och det kommer finnas betting-bolag och liknande som kommer att tillhandahålla odds.

Ett bra exempel på hur man kan gå till väga är min branschkollega Anders site om Fotbolls-VM 2010. Han har sedan ett bra tag positionerat sig inför VM-anstormningen bland Googles sökare. Det är inte första gången han gör det heller utan han har jobbat med en hel del andra event tidigare, det är ju inte så svårt att gissa vad han kommer satsa på framöver, vi vet ju vilka tävlingar som kommer.

5 kommentarer

  1. Tack för omnämnandet Magnus! Sånt uppskattar jag :)
    Ja, vm-sajten blev indexerad redan i början av 2008, så lagom till kvalet så rankade jag redan på viktiga nyckelord.

    Inte alltid lätt att förutspå vad som kommer att få genomslag, men den som inte spelar kan inte heller vinna (eller byt ut till annan floskel om ni föredrar).

    Kommentar av Anders

  2. Det finns som sagt en massa sätt som man kan tjäna pengar på när det kommer till internet, men som det skrev på bloggen så kanske affiliatemarknadsföring är ett av det bästa sätten. Jag har personligen tjänat en massa pengar på detta.

    Kommentar av

    Johan W.

  3. Jag blev tvungen att editera bort en länk ur Johans kommentar då jag upplever att den inte tillförde något (var till en reklamsida för att tjäna pengar på nätet genom att köpa en guide).

    Kommentar av Magnus

  4. Bra artikel. Är ju som sagt inte alltid lätt att gissa vad som kommer men har man en handfull olika kommer säkert någon att träffa rätt. Risken är bara att man glömmer bort dem, då det är lättare att skriva om sådant som är aktuellt.

    Kommentar av

    Sven Jakob

  5. Inkomsten, du har helt rätt. Jag är ett ganska stort fan av att satsa brett. Det gäller alla typer av internetsatsningar faktiskt. Om jag harde 100 miljoner i riskkapital skulle jag nog satsa på 10000 små siter snarare än att bränna det på en stor onlineshop med sportkläder.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner