Tjäna pengar i framkant

Genom att följa med i vad som händer generellt på nätet kan man faktiskt ganska snabbt tjäna rätt mycket pengar som affiliate. Det öppnas nya marknader med jämna mellanrum och det betyder ofta att konkurrensen är mycket låg i sökmotorerna, om du lyckas vara den som först satsar på en ny nisch kan du lätt ta en förstaplas på alla viktiga sökord och vara den som driver all trafik till de nya aktörerna.

Snabb som en snigel

Det är ganska många som bevakar nya affiliateprogram, även i Sverige, så det är inte helt lätt att vara allra först men när en marknad är ung har man i alla fall stora möjligheter särskilt om man är väl förberedd. Ett bra exempel är smslån, en marknad som för några år sedan inte fanns alls och som lämpar sig väldigt bra för affiliatemarknadsföring. Man kan tycka vad man vill om smslån men det har inneburit en hel del pengar till en hel del affiliates, konkurrensen på smslån och andra relevanta termer var mer eller mindre obefintlig när de första företagen började göra reklam. Naturligtvis vänder sig de som sett reklamen men inte kommer ihåg numret till Google och de siter som fanns på sida ett i sökresultatet gjorde sig en hacka.

fotbollspelareHur kan man då se till att vara med i matchen när ny mark bryts? Det vanligaste sättet brukar vara att helt enkelt hänga med på tradedoubler, comission junction och liknande. När det dyker upp ett affiliateprogram i ett nytt segment bygger man snabbt en site och länkar upp den. Ett annat lite mer komplicerat sätt är att faktiskt försöka förutspå vad som kommer hända i framtiden och på det sättet redan ha en väl sökmotoroptimerad site när det händer, t ex kan man sikta på framtida event som man vet kommer vara populära, t ex inom sport. Vi vet ju alla att OS kommer vara en populär händelse och det kommer finnas betting-bolag och liknande som kommer att tillhandahålla odds.

Ett bra exempel på hur man kan gå till väga är min branschkollega Anders site om Fotbolls-VM 2010. Han har sedan ett bra tag positionerat sig inför VM-anstormningen bland Googles sökare. Det är inte första gången han gör det heller utan han har jobbat med en hel del andra event tidigare, det är ju inte så svårt att gissa vad han kommer satsa på framöver, vi vet ju vilka tävlingar som kommer.

5 kommentarer

  1. Tack för omnämnandet Magnus! Sånt uppskattar jag :)
    Ja, vm-sajten blev indexerad redan i början av 2008, så lagom till kvalet så rankade jag redan på viktiga nyckelord.

    Inte alltid lätt att förutspå vad som kommer att få genomslag, men den som inte spelar kan inte heller vinna (eller byt ut till annan floskel om ni föredrar).

    Kommentar av Anders

  2. Det finns som sagt en massa sätt som man kan tjäna pengar på när det kommer till internet, men som det skrev på bloggen så kanske affiliatemarknadsföring är ett av det bästa sätten. Jag har personligen tjänat en massa pengar på detta.

    Kommentar av Johan W.

  3. Jag blev tvungen att editera bort en länk ur Johans kommentar då jag upplever att den inte tillförde något (var till en reklamsida för att tjäna pengar på nätet genom att köpa en guide).

    Kommentar av Magnus

  4. Bra artikel. Är ju som sagt inte alltid lätt att gissa vad som kommer men har man en handfull olika kommer säkert någon att träffa rätt. Risken är bara att man glömmer bort dem, då det är lättare att skriva om sådant som är aktuellt.

    Kommentar av Sven Jakob

  5. Inkomsten, du har helt rätt. Jag är ett ganska stort fan av att satsa brett. Det gäller alla typer av internetsatsningar faktiskt. Om jag harde 100 miljoner i riskkapital skulle jag nog satsa på 10000 små siter snarare än att bränna det på en stor onlineshop med sportkläder.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Björn Bydén i Sökpodden avsnitt 68

#68 Lärdomar av coronaåret

Nytt år, nya möjligheter. Då var vi äntligen tillbaka med ett nytt avsnitt av Sökpodden. I #68 pratar vi om lärdomar av coronaåret, menyer och SEO & sist men inte minst hur Facebook Ads påverkas av iOS 14-uppdateringen.

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?