Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Analytics i Androidmobilen – vi testar

För många som jobbar med sökmotoroptimering är Google Analytics ett av de viktigaste verktygen och kan enkelt bli minst sagt beroendeframkallande. Med alla nya former av datorlika mobiler går det såklart att hålla koll på Google Analytics via mobilen också. Vi har precis testat två olika appar och en widget för Android.

Att hålla koll på ens sajts statistik via Google Analytics är kul, viktigt och ofta beroendeframkallande. Med den stora floran av datorlika mobiler går det enkelt att hålla koll på Google Analytics även när man inte sitter vid en dator. Även om det såklart har sina begränsningar jämfört med att köra Google Analytics via en vanlig dator.

Det finns ett antal appar för Google Analytics som man kan använda sig av. Vi har testat två stycken plus en widget. Alla för Android och testerna har gjorts på en Google Nexus One-mobil.

Android-appar för Google Analytics

Rent allmänt kan man säga att apparna har en klart begränsad funktionalitet jämfört med webbversionen av Google Analytics. Det går inte att göra några djuplodande analyser. Men om syftet är att stilla sin statistikabstinens när man är på resande fot så gör båda två vi testat jobbet mer än väl.

  • DroidAnalytics

Pris: 0,99 €

Det är vår favorit och de två testat och det är denna som vi visar en skärmdump från ovan. Utseendemässigt känner man direkt igen sig vilket vi tycker är en stor fördel. Det går enkelt att se trafik från utvalda tidsperioder och lika enkelt ser man trafik enbart från sökmotorer.

Att det är en betal-app tycker vi inte direkt är avskräckande då priset ligger under 10 kr. Det är det mer än väl värt. Det enda vi noterade som känns lite konstigt är att enligt loggfilen så har appen inte uppdaterats sedan i slutet av 2009.

  • mAnalytics

Pris: gratis (finns även i en betalversion som kostar 0,99 €)

I gratisversion som vi testade är denna tydligt enklare än DroidAnalytics. Framförallt när det utseendet. Denna app känns lite mer som ”Text-tv” i förhållande till DroidAnalytics.

Fördelen med att appen är gratis är att det snabbt och enkelt går att testa om man överhuvudtaget har behovet att komma åt Google Analytics via mobilen.

Android-widget för Google Analytics

  • Analytics Widget

Pris: gratis

Då detta är en widget som ligger på till exempel din startskärm i telefonen är funktionaliteten extremt förenklad. Den visar en endaste siffra i widgeten. Du kan välja mellan att antingen visa antalet besök eller sidvisningar till din sajt för innevarande dag. Genom att klicka på widgeten så uppdateras siffran.

Vi tycker det är en ganska schysst och rolig sak att ha på sin startskärm. Ett litet aber är att genom att se den dagliga siffran så blir det lite svårt att  jämföra med andra dagar om man inte har stenkoll på hur mycket trafik man brukar ha vid ett visst klockslag på dagen.

Vi skulle nog hellre föredra att kunna se gårdagens siffra. Då skulle man enkelt kunna se hur många besök ens sajt hade dagen innan samtidigt som man stänger av alarmet på telefonen när man vaknar på morgonen.

5 kommentarer

  1. Intressant, har faktiskt inte testat någon app än men de jag läst om har verkat väldigt basic.

    Kommentar av

    Sebastian

  2. Jo, apparna är relativt basic. Det går inte att göra någon vidare analys direkt i mobilen, men om syftet är att kolla gårdagens statistik på väg till kontoret så fungerar de mer än tillräckligt.

    Kommentar av Michael

  3. Jag har nu även testat ”analytics pro” till iphone och är grymt imponerad!
    Snabb och mycket bra och tydliga vyer!
    Rekommenderas starkt

    Kommentar av

    Sofie

  4. Hade en gratis app till analytics på min iPhone. Den var faktiskt riktigt dålig, så jag bestämde mig för att köpa en istället och det visade sig att den var ännu sämre. Apparna som jag använde mig utav kunde bara visa antal besök samt trafikkällor.

    Kommentar av

    Theodor

  5. Spännande. Måste testas!

    Kommentar av

    Erik

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner