Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Analytics i Androidmobilen – vi testar

För många som jobbar med sökmotoroptimering är Google Analytics ett av de viktigaste verktygen och kan enkelt bli minst sagt beroendeframkallande. Med alla nya former av datorlika mobiler går det såklart att hålla koll på Google Analytics via mobilen också. Vi har precis testat två olika appar och en widget för Android.

Att hålla koll på ens sajts statistik via Google Analytics är kul, viktigt och ofta beroendeframkallande. Med den stora floran av datorlika mobiler går det enkelt att hålla koll på Google Analytics även när man inte sitter vid en dator. Även om det såklart har sina begränsningar jämfört med att köra Google Analytics via en vanlig dator.

Det finns ett antal appar för Google Analytics som man kan använda sig av. Vi har testat två stycken plus en widget. Alla för Android och testerna har gjorts på en Google Nexus One-mobil.

Android-appar för Google Analytics

Rent allmänt kan man säga att apparna har en klart begränsad funktionalitet jämfört med webbversionen av Google Analytics. Det går inte att göra några djuplodande analyser. Men om syftet är att stilla sin statistikabstinens när man är på resande fot så gör båda två vi testat jobbet mer än väl.

  • DroidAnalytics

Pris: 0,99 €

Det är vår favorit och de två testat och det är denna som vi visar en skärmdump från ovan. Utseendemässigt känner man direkt igen sig vilket vi tycker är en stor fördel. Det går enkelt att se trafik från utvalda tidsperioder och lika enkelt ser man trafik enbart från sökmotorer.

Att det är en betal-app tycker vi inte direkt är avskräckande då priset ligger under 10 kr. Det är det mer än väl värt. Det enda vi noterade som känns lite konstigt är att enligt loggfilen så har appen inte uppdaterats sedan i slutet av 2009.

Pris: gratis (finns även i en betalversion som kostar 0,99 €)

I gratisversion som vi testade är denna tydligt enklare än DroidAnalytics. Framförallt när det utseendet. Denna app känns lite mer som ”Text-tv” i förhållande till DroidAnalytics.

Fördelen med att appen är gratis är att det snabbt och enkelt går att testa om man överhuvudtaget har behovet att komma åt Google Analytics via mobilen.

Android-widget för Google Analytics

  • Analytics Widget

Pris: gratis

Då detta är en widget som ligger på till exempel din startskärm i telefonen är funktionaliteten extremt förenklad. Den visar en endaste siffra i widgeten. Du kan välja mellan att antingen visa antalet besök eller sidvisningar till din sajt för innevarande dag. Genom att klicka på widgeten så uppdateras siffran.

Vi tycker det är en ganska schysst och rolig sak att ha på sin startskärm. Ett litet aber är att genom att se den dagliga siffran så blir det lite svårt att  jämföra med andra dagar om man inte har stenkoll på hur mycket trafik man brukar ha vid ett visst klockslag på dagen.

Vi skulle nog hellre föredra att kunna se gårdagens siffra. Då skulle man enkelt kunna se hur många besök ens sajt hade dagen innan samtidigt som man stänger av alarmet på telefonen när man vaknar på morgonen.

5 kommentarer

  1. Intressant, har faktiskt inte testat någon app än men de jag läst om har verkat väldigt basic.

    Kommentar av

    Sebastian

  2. Jo, apparna är relativt basic. Det går inte att göra någon vidare analys direkt i mobilen, men om syftet är att kolla gårdagens statistik på väg till kontoret så fungerar de mer än tillräckligt.

    Kommentar av Michael

  3. Jag har nu även testat ”analytics pro” till iphone och är grymt imponerad!
    Snabb och mycket bra och tydliga vyer!
    Rekommenderas starkt

    Kommentar av

    Sofie

  4. Hade en gratis app till analytics på min iPhone. Den var faktiskt riktigt dålig, så jag bestämde mig för att köpa en istället och det visade sig att den var ännu sämre. Apparna som jag använde mig utav kunde bara visa antal besök samt trafikkällor.

    Kommentar av

    Theodor

  5. Spännande. Måste testas!

    Kommentar av

    Erik

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner