Sökmotorkonsult.se

Google Analytics i Androidmobilen – vi testar

För många som jobbar med sökmotoroptimering är Google Analytics ett av de viktigaste verktygen och kan enkelt bli minst sagt beroendeframkallande. Med alla nya former av datorlika mobiler går det såklart att hålla koll på Google Analytics via mobilen också. Vi har precis testat två olika appar och en widget för Android.

Att hålla koll på ens sajts statistik via Google Analytics är kul, viktigt och ofta beroendeframkallande. Med den stora floran av datorlika mobiler går det enkelt att hålla koll på Google Analytics även när man inte sitter vid en dator. Även om det såklart har sina begränsningar jämfört med att köra Google Analytics via en vanlig dator.

Det finns ett antal appar för Google Analytics som man kan använda sig av. Vi har testat två stycken plus en widget. Alla för Android och testerna har gjorts på en Google Nexus One-mobil.

Android-appar för Google Analytics

Rent allmänt kan man säga att apparna har en klart begränsad funktionalitet jämfört med webbversionen av Google Analytics. Det går inte att göra några djuplodande analyser. Men om syftet är att stilla sin statistikabstinens när man är på resande fot så gör båda två vi testat jobbet mer än väl.

  • DroidAnalytics

Pris: 0,99 €

Det är vår favorit och de två testat och det är denna som vi visar en skärmdump från ovan. Utseendemässigt känner man direkt igen sig vilket vi tycker är en stor fördel. Det går enkelt att se trafik från utvalda tidsperioder och lika enkelt ser man trafik enbart från sökmotorer.

Att det är en betal-app tycker vi inte direkt är avskräckande då priset ligger under 10 kr. Det är det mer än väl värt. Det enda vi noterade som känns lite konstigt är att enligt loggfilen så har appen inte uppdaterats sedan i slutet av 2009.

  • mAnalytics

Pris: gratis (finns även i en betalversion som kostar 0,99 €)

I gratisversion som vi testade är denna tydligt enklare än DroidAnalytics. Framförallt när det utseendet. Denna app känns lite mer som ”Text-tv” i förhållande till DroidAnalytics.

Fördelen med att appen är gratis är att det snabbt och enkelt går att testa om man överhuvudtaget har behovet att komma åt Google Analytics via mobilen.

Android-widget för Google Analytics

  • Analytics Widget

Pris: gratis

Då detta är en widget som ligger på till exempel din startskärm i telefonen är funktionaliteten extremt förenklad. Den visar en endaste siffra i widgeten. Du kan välja mellan att antingen visa antalet besök eller sidvisningar till din sajt för innevarande dag. Genom att klicka på widgeten så uppdateras siffran.

Vi tycker det är en ganska schysst och rolig sak att ha på sin startskärm. Ett litet aber är att genom att se den dagliga siffran så blir det lite svårt att  jämföra med andra dagar om man inte har stenkoll på hur mycket trafik man brukar ha vid ett visst klockslag på dagen.

Vi skulle nog hellre föredra att kunna se gårdagens siffra. Då skulle man enkelt kunna se hur många besök ens sajt hade dagen innan samtidigt som man stänger av alarmet på telefonen när man vaknar på morgonen.

Sidan är senast uppdaterad 2018-10-10

5 kommentarer

  1. Intressant, har faktiskt inte testat någon app än men de jag läst om har verkat väldigt basic.

    Kommentar av Sebastian

  2. Jo, apparna är relativt basic. Det går inte att göra någon vidare analys direkt i mobilen, men om syftet är att kolla gårdagens statistik på väg till kontoret så fungerar de mer än tillräckligt.

    Kommentar av Michael

  3. Jag har nu även testat ”analytics pro” till iphone och är grymt imponerad!
    Snabb och mycket bra och tydliga vyer!
    Rekommenderas starkt

    Kommentar av Sofie

  4. Hade en gratis app till analytics på min iPhone. Den var faktiskt riktigt dålig, så jag bestämde mig för att köpa en istället och det visade sig att den var ännu sämre. Apparna som jag använde mig utav kunde bara visa antal besök samt trafikkällor.

    Kommentar av Theodor

  5. Spännande. Måste testas!

    Kommentar av Erik

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?