Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Två veckor med Google+

Google+

Efter att ha spenderat lite tid på Google+ känns det dags för en utvärdering. Googles sociala plattform kan verka väldigt lik Facebook men i mina ögon är det faktiskt snarare Twitter den är lik. Google+ har några unika drag som kan göra att tjänsten blir viktig i framtiden.

Första dagen vi på Pineberry fick tillgång till Google+ skrev jag bloggposten Google Plus – Nja och var då lite mer kritisk än jag kanske skulle vara idag. Jag är fortfarande inte övertygad om att Google+ kan plocka användarna från Facebook men jag är faktiskt ganska övertygad om att det finns utrymme för tjänsten. På samma sätt som Twitter och Facebook samexisterat en längre tid tror jag att Google+ kan plocka ett segment, kanske rent av Twitters.

Vi ska börja med att titta lite generellt på communities och hur dom fungerar och framförallt på en aspekt. Likviditet. Likviditet är det enda som spelar roll om du vill ha en framgångsrik social webbtjänst. Det finns massor av tyckare därute som sågar eller hyllar Google+ utifrån dess teknik, design eller vad som helst men sanningen är att det inte är särskilt viktigt för om tjänsten kommer överleva och blomstra. Det som spelar roll är likviditet. Likviditeten kan sägas vara antalet medlemmar eller kanske snarare dessa medlemmars totala aktivitet.

Ibland händer det att vissa tjänster bygger upp ett moment, vad det är som gör att de tar fart har jag svårt att svara på men helt plötsligt skiftar likviditeten. Om du använde MySpace så kommer du säkert ihåg ögonblicket då du insåg att det inte fanns några riktiga användare kvar. Mitt starkaste minne på området är när proppen gick ur Jaiku. Jaiku var i mina ögon en mycket bättre tjänst än Twitter, den var smartare, mer social etc. Problemet var att Twitter hade mer moment och helt plötsligt också likviditeten. Ett litet plopp kunde höras och dagen efter var Jaiku tömt på folk.

Google+ och likviditeten

I viss utsträckning kan man säga att Google+ redan har nått en grad av likviditet. De användare som brukar kallas Early Adopters (senaste dagarna har den svenska termen Flickjoxare dykt upp för dessa) har redan omfamnat Google+ och om inte de överger siten är det en stor sannolikhet att det kommer fler. Den senaste siffran jag hörde var 10 miljoner användare och det måste väl anses vara en bra start.

Att tjänsten dessutom inte är knuten till en site på samma sätt som Facebook kan såklart bidra till likviditeten. När jag är inloggad på företagsmailen har jag en toolbar som berättar när det hänt något nytt på G+ eftersom vi använder Gmail på Pineberry. Det finns alltså inget behov att besöka sidan för att bli uppmärksammad på att någon påkallat din uppmärksamhet.

Google+ och sökmotoroptimeringen

Om det finns något vi tittar på yrkesmässigt så är det förstås hur Google+ kommer påverka sökmotoroptimeringen. Det finns redan de som säger att spelplanen för alltid förändrats, att sökmotorkonsulter numer ska vara dom med allra flest vänner för att lyckas. Riktigt så långt skulle jag inte vilja gå men en rimlig gissning är att Google kommer vikta in sin nya tjänst allt mer. Våra diskussioner på kontoret har däremot landat i att det ganska säkert aldrig kommer vara så att delade eller plussade sidor kommer ranka högre generellt i universalsöket utan snarare på personligt plan.

För att inse det behöver vi förstå bakgrunden till Googles algoritm. PageRank har en egenskap som är starkare än någon annan. Det finns en inneboende tröghet i systemet. Om vi skulle jämföra hur svårt det är att fejka en Tweet med att fejka en länk så förstår du skillnaden. Att automatiskt sätta upp 10.000 Twitterkonton är en (ganska) smal sak. Att automatiskt sätta upp 10.000 siter av en sådan kvalitet att de funkar för SEO är något helt annat. Det samma gäller förstås Google+ eftersom en en reshare av något är lika komplicerat som en retweet – det är gjort på ett ögonblick.

Om Google skulle låta shares från Google+ bli viktiga i algoritmen så skulle sökresultaten snabbt fyllas med spam, mycket snabbare än det skulle vara möjligt att göra idag. Du kanske tror att det finns en massa spam i dem, att sökresultaten redan är dåliga men då skulle jag vilja be dig komma ihåg hur det var innan Google. Numer klickar huvudparten på första länken i sökresultatet, förr gick du oftare till sidan 2 och 3 än du hittade vad du behövde på den första. PageRank är det som gjort den skillnaden och Google gör rätt i att vara rädda för att gå ifrån den modellen allt för mycket.

En intressant aspekt att fundera på är om Google+ kommer innebära att fler människor är inloggade på sitt Googlekonto oftare och hur stor skillnad det kommer innebära i de personliga sökresultaten. Vi kan redan idag se lite effekter av det och om alla kommer vara inloggade i framtiden, hur stor kommer påverkan bli då?

11 kommentarer

  1. Många är dom som redan dömt ut G+. Jag tror inte riktigt på detta. Det är många miljoner idag som redan när de öppnar sin browser som är inloggade på Google. Redan där har Google sin likviditet. För har man redan mycket där så kommer G+ att bli en del av användandet per automatik.
    Företagsmässigt så snuddade du vid ämnet också. Ni använder idag Gmail och det gör många andra företag med. Att då kunna sätta upp relationer på G+ kommer bli vanligt. Redan idag finns så mycket möjligheter där för en samverkan mellan kund och säljare. Likväl som för privatpersoner.
    På det stora hel mot vad andra tror så kommer tiden jobba för G+.

    Google Wave var jag med och testade. Det var en megaflopp med nåt så rörigt och osammanhängade att det var en bedrift att bara lyckas med det. Det misstaget tror jag inte Google gör en gång till. Tror de kommer skynda långsamt och smaka på alla reaktioner och jobba efter det.
    Jag tycker G+ redan idag fyller sin funktion. Behändigt och som du säger, jag behöver inte vara på sidan för att se om nåt händer då mitt Googlekonto tar hand om det. Ypperligt!

    Hoppas verkligen inte sökresultaten kommer påverkas i framtiden. Det vore synd och kanske döden för Google som sökmotor om så skedde.
    Jag kan inte hålla med dig om att man inte kollar sida två först. Mycket av det man söker på och får upp först är saker från 2005-2009. Alltså ofta inte relevant idag. Det kan irritera mig nåt vansinnigt. Detta tycker jag är ett problem som måste lösas på nåt sätt. Man vill ha färsk info när man söker på nåt, inte sånt som är 5 år gammalt.

    Till sist vill jag bara säga att detta var bra skrivet, Magnus. ;)

    Kommentar av Anders

  2. Tack för en bra kommentar. Det kan mycket riktigt vara som du säger att Google redan sitter på populationen i Gmail, Analytics m.m. Vi vet ju som du också nämner att de inte riktigt varit så bra på att ta tillvara detta tidigare. Jag satt själv som ett frågetecken framför Wave ungefär en dag innan jag släppte den helt. Google+ känns mycket smartare och enklare och det känns som att de fått hjälp av någon som faktiskt förstod användare (Apple-killen det pratats om kanske).

  3. Haha…en dag, jag satt i över en vecka och fattade inte mer än jag gjorde första timmen. :)

    Ja, sen får jag känslan att de ville ha ett enkelt sätt att ge folk olika rättigheter med cirklarna. Det ska inte vara ett krångel att göra grupper eller ändra olika rättigheter per namn som på FB. Som det är nu så har faktiskt den vanligt dödliga en chans att lätt sätta sig in i detta och kunna använda sig av rättigheter på rätt sätt. Bara dra och släppa där man vill ha folk. Den vanliga användaren kanske bara har mellan 100-200 personer de följer eller har i vänlistorna, då fungerar cirklarna utan problem.

    En sak till jag reagerat över är att det är grymt skönt att slippa vänförfrågningarna. Du kan följa en person, sen är det faktiskt upp till den vad han/hon vill göra med det. Det är skönt att det är upp till mig att sätta vad jag vill med sidan utan att behöva bli påprackad en massa.

    Kommentar av Anders

  4. Bra inlägg i vanlig ordning. Jag tror du är något på spåret gällande att fler och fler faktiskt kommer ha ett Googlekonto och på det sättet vara påkopplade för G+ och vad de man har i sina cirklar +1:ar. Och då kommer ju faktiskt +1 att bli betydelsefull även om dom inte viktar in det i det vanliga sökresultatet. Jag har personligen fortfarande problem med hur jag skall figga cirklarna på dett bra sätt men likväl är jag hela tiden inloggad när jag söker.

  5. I samma andetag som likviditet så kan det vara värt att nämna kritisk massa. Att uppnå kritisk massa för sociala nätverk handlar alltid om att överbrygga gapet, ”bridge the chasm” mellan early adopters och vanliga användare. Hittills har G+ lyckats dra till sig en hel del tidiga användare men det återstår att se ifall de lyckas med de breda massorna som med all säkerhet är mycket invanda vid facebook (varför byta, om inte fb gör något grovt fel eller övertramp?) och inte använder twitter. Däri ligger, enligt mig, utmaningen.

    Ett sätt för Google att komma runt detta är förmodligen att bygga runt det och erbjuda tjänster och erbjudanden till alla som har G+. Blir G en ISP så får vi kanske se några såna försök, men i mina ögon har G+ än så länge ungefär samma potential som LinkedIn – ett nätverk av ”professionals” med naturliga begränsningar. En flopp i stil med Wave blir det nog alltså inte, men jag har svårt att se att det kommer att trumfa fb eller twitter den närmsta tiden.

    Kommentar av

    Jonas

  6. Herregud, ni som inte fattade waves… waves var/är utmärkt men PROBLEMET var att det var en lösning på något som en väldigt liten del av inet-användare behöver. Ett collabverktyg är vad jag ser det som… hur många gör något kreativt på inet eg? Tyvärr var de inte tydliga på vad det var bra för.

    Kommentar av

    ml

  7. >>Att uppnå kritisk massa för sociala nätverk handlar alltid om att överbrygga gapet, ”bridge the chasm” mellan early adopters och vanliga användare. Hittills har G+ lyckats dra till sig en hel del tidiga användare men det återstår att se ifall de lyckas med de breda massorna<< det du skriver är hittepå. finns en massa site:r som har en viss typ av användare och som klarar sig alldeles utmärkt utan folk som inte har koll… sånt var ju fb innan det blev riktigt stort. twitter är ju så också. kvantitet < kvalitet.

    Kommentar av

    ml

  8. Jag tycker det har varit så väldigt mycket snack om G+ men tycker knappt någon har börjat använda det ordentligt. Även om jag brukar vara en av de första att hoppa på Googles nya produkter så är jag osäker på om detta någonsin kommer ta fart.

    Kommentar av

    John

  9. Jag har just reggat mig på google + och tycker inte alls att sidan känns varken stilren eller användarvänlig. Håller med dig till viss del om likviditet-argumentet och exemplet myspace är klockrent. Det var verkligen en sida som hade kvar användare mycket längre än vad de egentligen förtjänade. Användarvänligheten var helt obefintlig. Det jag inte håller med dig är att det enbart handlar om likviditet, design användarvänlighet etc etc har ju ett väldigt starkt band till likviditeten och det straffar sig sooner or later. Huvva för myspace!

    Kommentar av

    Robert

  10. Har grejat med G+ flera gånger i veckan men kommer ingen vart med tjänsten. Helt hopplöst att hitta vad man söker. Jag har letat efter ämnen som husreparationer, cykelreparationer, takrenovering och husmålning. Hittar bara tomma sidor med beskedet ”du har kommit till slutet på sidan”.
    Hur hittar jag ”grupper”, ”samlingar” eller ”cirklar” i dessa ämnen? Den sk ”startsidan” består mest av lite bilder och småprat om just ingenting.
    Här måste Google hitta på ett bättre koncept om inte G+ ska få samma slut som föregångaren ”Wave”. Allt färre företag, institutioner och företag tycks använda G+. Sidorna gapar tomma.
    Vad som framförallt behövs är en rejäl bruksanvisning för G+. Nonchalant av Google att inte satsa på en sådan.

    Kommentar av

    Hans Lindquist

  11. Hans,

    Tack för din kommentar. Håller helt med om att Google Plus är hopplöst rörigt.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner