Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Grunderna i Quality Score och Ad Rank

Med den här posten tänkte jag inleda en serie som kommer att fördjupa sig i ekonomin kring Quality Score (kvalitetsresultat). Quality score är ett komplext värde Google använder sig av och dessutom ett som påverkar både dina kampanjers ekonomi och hur dina annonser exponeras.

När man arbetar med AdWords så är Quality Score och Ad Rank några fundamentala saker man bör känna till. Ad rank använder sig Google av för att fastställa vilken position din annons förtjänar i förhållande till konkurrenterna. Quality score använder Google för att bedöma kvalitén på dina sökord där 1 är lägsta resultatet och 10 högsta. Kvalitetsresultat finns för att belöna annonsörer som har hög relevans på sina sökord och annonser genom att ge billigare pris per klick (CPC) och i motsatta fall, ett dyrare pris. Vid för lågt kvalitetsresultat slutar även annonserna att visas. På så sätt kan Google garantera att den annonsör som exempelvis säljer strumpor inte kan synas på sökordet ”hundmat” – den skulle få så låga kvalitetsresultat att annonserna inte längre skulle visas. Quality Score styrs av en rad olika faktorer men några grundläggande är[1]:

  • Sökordets tidigare klickfrekvens (CTR):
  • Historisk CTR i ditt konto
  • Visningsadressens tidigare CTR
  • Landningssidans kvalitet
  • Sökordets och annonsens relevans till varandra
  • Sökordets relevans till sökfrågan/sökning
  • Tidigare resultat i samma geografiska regioner
  • Tidigare resultat på olika typer av enheter, t.ex. mobiler och datorer

Quality Scores påverkan på Ad Rank är Googles sätt att premiera en annons som är ”relevant” för det kunden söker efter. Den här automatiska premieringen och bestraffningen sker genom att ditt Quality Score tillsammans med ditt bud (Max CPC) räknas ihop för att ge dig din annonsranking, Ad rank. Det här räknas ut i realtid för varje gång någon gör en sökning på ditt sökord. Det innebär att din Ad Rank och CPC på samma sökord kommer variera från gång till gång beroende på konkurrens, region och hur sökordet matchar sökfrågan för att nämna några. Förenklat kan man räkna ut Ad Rank genom att multiplicera sitt bud med sitt kvalitetsresultat.

Ad Rank = (Max CPC) x (Quality Score)

I exemplet nedan kan vi se hur olika Quality Score och högsta CPC bud samverkar för att ge oss vår position i förhållande till våra konkurrenter. hur Quality scores inverkan på Ad rank

Som ni ser så är det inte självklart att den annonsör som bjuder mest pengar för sina klick är den som får högst position. Det är mycket viktigt att känna till om man siktar på AdWords toppositioner i sökresultatet. Quality Score och Ad rank styr även i vilken utsträckning dina annonstillägg syns när du väl norpat förstapositionerna. De flesta håller nog även med om att de hellre lägger sin Adwords-budget på fler klick än för att kompensera för dåliga kvalitetsresultat.


[1] Google, Adwords Hjälp, Kvalitetsresultat, senast uppdaterad 2012-10-16, http://support.google.com/adwords/bin/answer.py?hl=sv&answer=2454010

10 kommentarer

  1. Är QS verkligen så trubbigt, eller visar Google bara upp heltal medan det i bakgrunden kan vara 9.1 och 9.9?

  2. Det stämmer Christoffer, Google går inte ut officiellt exakt med hur de räknar quality score (det kan vara både 8973767 eller 0,008236836) eller på vilka exakta parametrar, men vi vet att det vi ser i våra kontot är ett genomsnitt. QS på samma sökord kan t.ex. skilja sig mellan geografiska områden och mellan enheter. Segmenterar man sina kampanjer på t.ex mobil och desktop kan man se skillnaden och även optimera dessa separat, medan man i en gemensam kampanj tidigare bara såg ett genomsnitt. Så ju bättre man blir på att veta vad som ingår i genomsnittet desto bättre kommer man också kunna bryta ut svaga resultat och åtgärda dem.

    Kommentar av

    Emma Karlsson

  3. […] Quality Score (QS) är Googles sätt att bedöma kvalitet på relevansen mellan sökord, annons och landningssida per sökord. Höga Quality Scores premieras med högre positioner i sökresultaten till en lägre kostnad och att ha höga QS är en viktig beståndsdel i ett framgångsrikt Adwords-konto. Att ha sökord med låga QS aktiva kan alltså stå dig dyrt som annonsör då samma position skulle kosta dig mycket mindre i snitt per klick om du hade högre Quality Scores på sökorden. […]

  4. […] Mäter ni konverteringar skulle det i teorin kunna vara lika många om inte fler på exempelvis position 3 än på position 1, men till en lägre kostnad då positionen kan vara billigare (beroende på Quality Score). […]

  5. […] Genom att aktivt arbeta med en negativ sökordsstrategi ger detta fördelar som ökad relevans mellan sökningar och dina annonser vilket kan förbättra kvalitén på din trafik. Det kan även öka dina sökords klickfrekvens som därmed bidrar till en ökad Quality Score. […]

  6. […] sökordsnivå kan du även se vad Google kallar för kvalitetsresultat (quality score), där 10 är högsta poäng. Den sätter betyg […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nya Instagram Business verktyg

Skapa en företagsprofil på Instagram

De senaste uppdateringarna från Instagram gör det mycket enklare för dina besökare att komma i kontakt med ert företag. Läs mer om hur du uppgraderar din Instagram profil till en företagsprofil. Klicka här!

adwords device bid adjustments

Budjustering för enheter i Adwords är lanserat

Nu kan du justera bud för alla enheter i Google Adwords för första gången sedan 2013 vilket innebär stora möjligheter för många annonsörer. Läs mer om vad förändringen innebär!

Karta över Sverige

Så optimerar du dina lokala kontorssidor

När de lokala sökresultat blir allt vanligare blir det viktigt att det lokala kontoret är det som rankar. I det här inlägget kommer du lära dig hur du undviker vanliga misstag och lyckas med optimeringen av dina lokala kontorssidor.

xseosnack.png.pagespeed.ic.jCssTmlGt2

SEO-snack 25 augusti

Hej hej hallå! Hur har sommaren varit? Förhoppningsvis har du njutit av sommarvärme och ledighet, kanske så pass mycket att du nu längtar efter att slå dig ned vid datorn och jobba? Så känner i alla fall vi på Pineberry – […]

sokpodden_avsnitt-16_460x291

#16 Pensionen

Efter ett kortare sommaruppehåll är det dags för avsnitt 16 av Sökpodden där vi pratar om 302 redirects jämfört med 301, att konverterande klick i AdWords ska pensioneras samt om content marketing är en bra länkstrategi. Du lyssnar väl?