Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Grunderna i Quality Score och Ad Rank

Med den här posten tänkte jag inleda en serie som kommer att fördjupa sig i ekonomin kring Quality Score (kvalitetsresultat). Quality score är ett komplext värde Google använder sig av och dessutom ett som påverkar både dina kampanjers ekonomi och hur dina annonser exponeras.

När man arbetar med AdWords så är Quality Score och Ad Rank några fundamentala saker man bör känna till. Ad rank använder sig Google av för att fastställa vilken position din annons förtjänar i förhållande till konkurrenterna. Quality score använder Google för att bedöma kvalitén på dina sökord där 1 är lägsta resultatet och 10 högsta. Kvalitetsresultat finns för att belöna annonsörer som har hög relevans på sina sökord och annonser genom att ge billigare pris per klick (CPC) och i motsatta fall, ett dyrare pris. Vid för lågt kvalitetsresultat slutar även annonserna att visas. På så sätt kan Google garantera att den annonsör som exempelvis säljer strumpor inte kan synas på sökordet ”hundmat” – den skulle få så låga kvalitetsresultat att annonserna inte längre skulle visas. Quality Score styrs av en rad olika faktorer men några grundläggande är[1]:

  • Sökordets tidigare klickfrekvens (CTR):
  • Historisk CTR i ditt konto
  • Visningsadressens tidigare CTR
  • Landningssidans kvalitet
  • Sökordets och annonsens relevans till varandra
  • Sökordets relevans till sökfrågan/sökning
  • Tidigare resultat i samma geografiska regioner
  • Tidigare resultat på olika typer av enheter, t.ex. mobiler och datorer

Quality Scores påverkan på Ad Rank är Googles sätt att premiera en annons som är ”relevant” för det kunden söker efter. Den här automatiska premieringen och bestraffningen sker genom att ditt Quality Score tillsammans med ditt bud (Max CPC) räknas ihop för att ge dig din annonsranking, Ad rank. Det här räknas ut i realtid för varje gång någon gör en sökning på ditt sökord. Det innebär att din Ad Rank och CPC på samma sökord kommer variera från gång till gång beroende på konkurrens, region och hur sökordet matchar sökfrågan för att nämna några. Förenklat kan man räkna ut Ad Rank genom att multiplicera sitt bud med sitt kvalitetsresultat.

Ad Rank = (Max CPC) x (Quality Score)

I exemplet nedan kan vi se hur olika Quality Score och högsta CPC bud samverkar för att ge oss vår position i förhållande till våra konkurrenter. hur Quality scores inverkan på Ad rank

Som ni ser så är det inte självklart att den annonsör som bjuder mest pengar för sina klick är den som får högst position. Det är mycket viktigt att känna till om man siktar på AdWords toppositioner i sökresultatet. Quality Score och Ad rank styr även i vilken utsträckning dina annonstillägg syns när du väl norpat förstapositionerna. De flesta håller nog även med om att de hellre lägger sin Adwords-budget på fler klick än för att kompensera för dåliga kvalitetsresultat.


[1] Google, Adwords Hjälp, Kvalitetsresultat, senast uppdaterad 2012-10-16, http://support.google.com/adwords/bin/answer.py?hl=sv&answer=2454010

11 kommentarer

  1. Är QS verkligen så trubbigt, eller visar Google bara upp heltal medan det i bakgrunden kan vara 9.1 och 9.9?

  2. Det stämmer Christoffer, Google går inte ut officiellt exakt med hur de räknar quality score (det kan vara både 8973767 eller 0,008236836) eller på vilka exakta parametrar, men vi vet att det vi ser i våra kontot är ett genomsnitt. QS på samma sökord kan t.ex. skilja sig mellan geografiska områden och mellan enheter. Segmenterar man sina kampanjer på t.ex mobil och desktop kan man se skillnaden och även optimera dessa separat, medan man i en gemensam kampanj tidigare bara såg ett genomsnitt. Så ju bättre man blir på att veta vad som ingår i genomsnittet desto bättre kommer man också kunna bryta ut svaga resultat och åtgärda dem.

    Kommentar av

    Emma Karlsson

  3. […] Quality Score (QS) är Googles sätt att bedöma kvalitet på relevansen mellan sökord, annons och landningssida per sökord. Höga Quality Scores premieras med högre positioner i sökresultaten till en lägre kostnad och att ha höga QS är en viktig beståndsdel i ett framgångsrikt Adwords-konto. Att ha sökord med låga QS aktiva kan alltså stå dig dyrt som annonsör då samma position skulle kosta dig mycket mindre i snitt per klick om du hade högre Quality Scores på sökorden. […]

  4. […] Mäter ni konverteringar skulle det i teorin kunna vara lika många om inte fler på exempelvis position 3 än på position 1, men till en lägre kostnad då positionen kan vara billigare (beroende på Quality Score). […]

  5. […] Genom att aktivt arbeta med en negativ sökordsstrategi ger detta fördelar som ökad relevans mellan sökningar och dina annonser vilket kan förbättra kvalitén på din trafik. Det kan även öka dina sökords klickfrekvens som därmed bidrar till en ökad Quality Score. […]

  6. […] sökordsnivå kan du även se vad Google kallar för kvalitetsresultat (quality score), där 10 är högsta poäng. Den sätter betyg […]

  7. […] Score (QS)Se över förlorad visningsandel i sökordsnivå. Om du höjer Quality Score på dessa sökord så kommer de troligtvis få fler visningsandelar. Du kan […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Dynamiska annonser

Automatisera med Dynamiska Annonser

Facebooks dynamiska annonser är skräddarsydda annonser som automatiskt marknadsför det som dina kunder har tittat på eller är intresserade av. Läs mer här!

Facebook collection ads

Vad är Facebook Collection Ads?

Har du koll på ett av Facebooks senaste annonsformat? Ett mycket stilfullt annonsformat där användaren får ”en sömlös upplevelse” enligt Facebook själva. Läs mer!

James Finlayson på SearchStars i Malmö 2017

Sökkonferensen SearchStars

Sveriges största sökkonferens SearchStars har precis gått av stapeln. Vi var på plats på Slakthuset i Malmö och i denna artikel sammanfattar vi kortfattat våra intryck från konferensen.

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 31

#31 Årets plåga

I Sökpodden 31 pratar vi om årets SEO-plåga, vi gör en favorit i repris med ännu en SEO-Clinic och så går vi igenom vad du som annonsör på Facebook behöver tänka på inför stundande Black Friday. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren och Guldläge på nätet 3

Fortsatt succé för SEO-boken Guldläge på nätet

Guldläge på nätet släpps i dag i en tredje uppdaterad upplaga. Det är väldigt glädjande att framgången med vår populära SEO-bok fortsätter. Även om grunderna inom sökmotoroptimering är samma finns det en hel del nytt att läsa i nya Guldläge på nätet.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner