Här är AdWords nya design

Den 28 mars i år kom Google med beskedet att de efter 15 år kommer byta design på AdWords. I samband med att nyheten publicerades så släppte Google även en förhandsvisning av den nya designen. Nedan listar vi några intressanta förändringar som vi identifierat.

Enligt Google är syftet med den nya designen att lägga större fokus på användarnas behov istället för själva funktionaliteten. Tanken är alltså att den nya designen ska effektivisera och förenkla användningen av AdWords i högre grad än tidigare. Här är några förändringar som vi identifierat och som vi tycker låter intressanta.

Ny struktur

Att döma av bilden som släppts planerar Google att göra om rejält i strukturen och helt frångå toppmenyn till fördel för en vänstercentrerad sidomeny. Det verkar vara något av en trend för Google då man gjorde precis samma sak i samband med att man lanserade den nya Editorn. Ett par tydliga förändringar med sidomenyn är att man lägger de olika nivåerna i en hierarkisk ordning, vilket kommer göra det enklare för nyare användare att navigera sig runt. Vi som jobbar dagligen ser positivt på detta, då en mer användarvänlig struktur skulle kunna effektivisera och förenkla optimeringsarbetet för användarna.

 

AdWords struktur
Tydligare visualisering av data

Av den bild som släppts kan man även se en mycket tydligare visualisering av viktiga variabler som hjälper dig som användare att snabbt få en bra bild över kontot. Det är någonting som vi tycker saknats idag och som med all säkerhet kommer vara en välkommen förändring hos användarna.

Screen Shot 2016-03-30 at 16.01.05

Större fokus på enheter

I takt med att användandet av suftplattor och mobiltelefoner ökar så blir det allt viktigare att på ett överskådligt sätt segmentera ut de olika enheterna. Gogole planerar därför att göra överskådligare grafer som tydligt visar hur allokeringen av olika enheter ser ut för olika variabler. Det innebär att det blir betydligt lättare att skapa sig en övergripande koll på hur allokering av klick, visningar och kostnader ser ut mellan de olika enheterna. Det här är en funktion som vi saknat idag och som man garanterat kommer ha stor nytta utav framöver.

Screen Shot 2016-03-30 at 15.45.52

En förändring till det bättre?

Det är svårt att dra några större slutsatser, men av det vi hört och sett så är känslan att Google har något mycket intressant på gång. Förutom en mindre uppdatering under 2009 så har Google haft i princip samma design i 15 år, vilket gör att designen inte följt med i de senaste årens utveckling. Det återstår dock att se om Google lyckas göra det precis så användarvänligt som man påstår.

Den nya designen kommer att vara helt klar i slutet av 2017, men bli inte förvånad om du ser förändringar innan dess. Google kommer att genomföra förändringar successivt i takt med att de färdigställs.

Hur ser du på en uppdatering av AdWords design? Dela gärna med dig av dina tankar i kommentarsfältet.

3 kommentarer

  1. Hej,
    Jag tycker att dagens design på google AdWords många gånger inte är så användarvänlig, så jag ser fram emot ny design med fler möjligheter. Både Google och användarna kommer att vinna på det. Tack för att informativt inlägg.

    Kommentar av Alex K.

  2. Tack för bra blogginlägg! Tycker det ser lovande ut, den nya designen påminner en hel del om WordPress och deras dashboard (med den gråa menyn till vänster t.ex.)

    Kommentar av Alexander

  3. Hej på er,
    Kul att ni gillade mitt inlägg samt passade på att ge er syn på den nya designen.

    Svar till Alex K:
    Jag håller helt med dig om att dagens design fokuserar alltför mycket på själva funktionerna, istället för att fokusera på användarvänligheten. Det finns definitivt en stor förbättringspotential där. Nu håller vi tummarna för att den nya designen blir precis så användarvänlig som de påstår.

    Svar till Alexander:
    Jag håller med, ur ett estetiskt perspektiv finns det flera likheter med WordPress.

    Kommentar av Simon Davidsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.