Sökmotorkonsult.se

Här är AdWords nya design

Den 28 mars i år kom Google med beskedet att de efter 15 år kommer byta design på AdWords. I samband med att nyheten publicerades så släppte Google även en förhandsvisning av den nya designen. Nedan listar vi några intressanta förändringar som vi identifierat.

Enligt Google är syftet med den nya designen att lägga större fokus på användarnas behov istället för själva funktionaliteten. Tanken är alltså att den nya designen ska effektivisera och förenkla användningen av AdWords i högre grad än tidigare. Här är några förändringar som vi identifierat och som vi tycker låter intressanta.

Ny struktur

Att döma av bilden som släppts planerar Google att göra om rejält i strukturen och helt frångå toppmenyn till fördel för en vänstercentrerad sidomeny. Det verkar vara något av en trend för Google då man gjorde precis samma sak i samband med att man lanserade den nya Editorn. Ett par tydliga förändringar med sidomenyn är att man lägger de olika nivåerna i en hierarkisk ordning, vilket kommer göra det enklare för nyare användare att navigera sig runt. Vi som jobbar dagligen ser positivt på detta, då en mer användarvänlig struktur skulle kunna effektivisera och förenkla optimeringsarbetet för användarna.

 

AdWords struktur
Tydligare visualisering av data

Av den bild som släppts kan man även se en mycket tydligare visualisering av viktiga variabler som hjälper dig som användare att snabbt få en bra bild över kontot. Det är någonting som vi tycker saknats idag och som med all säkerhet kommer vara en välkommen förändring hos användarna.

Screen Shot 2016-03-30 at 16.01.05

Större fokus på enheter

I takt med att användandet av suftplattor och mobiltelefoner ökar så blir det allt viktigare att på ett överskådligt sätt segmentera ut de olika enheterna. Gogole planerar därför att göra överskådligare grafer som tydligt visar hur allokeringen av olika enheter ser ut för olika variabler. Det innebär att det blir betydligt lättare att skapa sig en övergripande koll på hur allokering av klick, visningar och kostnader ser ut mellan de olika enheterna. Det här är en funktion som vi saknat idag och som man garanterat kommer ha stor nytta utav framöver.

Screen Shot 2016-03-30 at 15.45.52

En förändring till det bättre?

Det är svårt att dra några större slutsatser, men av det vi hört och sett så är känslan att Google har något mycket intressant på gång. Förutom en mindre uppdatering under 2009 så har Google haft i princip samma design i 15 år, vilket gör att designen inte följt med i de senaste årens utveckling. Det återstår dock att se om Google lyckas göra det precis så användarvänligt som man påstår.

Den nya designen kommer att vara helt klar i slutet av 2017, men bli inte förvånad om du ser förändringar innan dess. Google kommer att genomföra förändringar successivt i takt med att de färdigställs.

Hur ser du på en uppdatering av AdWords design? Dela gärna med dig av dina tankar i kommentarsfältet.

Sidan är senast uppdaterad 2016-04-04

3 kommentarer

  1. Hej,
    Jag tycker att dagens design på google AdWords många gånger inte är så användarvänlig, så jag ser fram emot ny design med fler möjligheter. Både Google och användarna kommer att vinna på det. Tack för att informativt inlägg.

    Kommentar av Alex K.

  2. Tack för bra blogginlägg! Tycker det ser lovande ut, den nya designen påminner en hel del om WordPress och deras dashboard (med den gråa menyn till vänster t.ex.)

    Kommentar av Alexander

  3. Hej på er,
    Kul att ni gillade mitt inlägg samt passade på att ge er syn på den nya designen.

    Svar till Alex K:
    Jag håller helt med dig om att dagens design fokuserar alltför mycket på själva funktionerna, istället för att fokusera på användarvänligheten. Det finns definitivt en stor förbättringspotential där. Nu håller vi tummarna för att den nya designen blir precis så användarvänlig som de påstår.

    Svar till Alexander:
    Jag håller med, ur ett estetiskt perspektiv finns det flera likheter med WordPress.

    Kommentar av Simon Davidsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?