Sökmotorkonsult.se

Har vi nått ”Peak WordPress”?

peak oil

Andelen webbsajter som använder det omåttligt populära CMS:et WordPress minskar för första gången. Frågan vi ställer oss är om vi bevittnar ”Peak WordPress”.

Peak oil syftar på tidpunkt då den maximala råoljeproduktionen uppnås. Det diskuteras när denna topp ska nås men de flesta bedömare är överens om att det sker inom 10-15 år från. Nu ska denna artikel inte handla om om olja, utan om vi nått ”Peak WordPress”.

Marknadsandelen minskar

Nedan tweet och tillhörande blogginlägg från Joost de Valk (grundare till SEO-pluginet Yoast) visar på att andelen sajter som använder WordPress minskar.

Så länge jag kan minnas har marknadsandelen för WordPress sakta men säkert ökat, men nu ser vi tecken på att WordPress nått en brytpunkt – ”Peak WordPress”.

Som ett komplement till de siffror som Joost presenterar är det intressant kolla på Google Trends. I nedan graf visas hur intresset för ”wordpress” utvecklats de senaste åren. Här ser vi en tydlig sjunkande trend och utifrån denna data skulle man kanske redan för något år sedan kunna ha dragit slutsatsen att vi var på väg mot ”Peak WordPress”.

Alternativen blir bättre

Om vi för en stund antar att det stämmer att vi nått ”Peak WordPress” så kan man fråga sig varför det hänt. Det finns givetvis flera förklaringar men jag noterar två återkommande saker i kommentarerna på Joosts tweet.

Den första förklaringen är att alternativen relativt sett blivit bättre. CMS-verktyg som Wix och Squarespace är mer snabbladdade och bättre på SEO än de varit historiskt. Den andra förklaring som lyfts fram är att WordPress blivit mer komplext vilket är något jag själv kan hålla med om. Det är inte lika ”enkelt” att använda WordPress som det var för 10 år sedan, sannolikt för att WordPress erbjuder mer möjligheter än tidigare.

Kombinationen av att andra CMS-verktyg blivit bättre samtidigt som WordPress blivit mer komplext skapar såklart ett läge där det blir svårare för WordPress att fortsätta att växa och ta marknadsandel.

Till saken ska nämnas att siffrorna som Joost använder sig av baseras på världens 10 miljoner största sajter. Och om verktyg som Wix och Squarespace blir bättre är det mer sannolikt att sajter som använder dessa CMS klättrar in bland dessa 10 miljoner sajter.

Fortfarande mitt val

Jämfört med när jag byggde min första sajt i WordPress för drygt 15 år sedan finns det i dag många fler intressanta alternativ att välja bland. Men mitt val kommer sannolikt fortsatt ändå vara WordPress. Jag gillar alla de möjligheter som WordPress i dag erbjuder och den infrastruktur som finns runtomkring WordPress.

Sunt med konkurrens

Med det sagt är det sunt med konkurrens. Att WordPress har en marknadsandel som överstiger 40 % är mer än nog. Jag tror ingen gynnas av att den blir högre. Snarare tvärtom, det är hälsosamt om det finns fler andra stora och bra CMS att välja bland.

Vad tror du? Har vi nått ”Peak WordPress”? Kommentera gärna nedan!

 

2 kommentarer

  1. Tror det är peaken vi ser. Sen så är ju WIX byggt på WordPress i grunden, så lite missvisande om WIX tar marknadsandelar från WordPress.

    Kommentar av Daniel

  2. ÄNTLIGEN!
    Som jag har längtat till att se dessa siffror. Länge har jag förespråkat Squarespace som förstahandsval när man ska skapa en ny hemsida. Tänk vilken lyx att slippa ”critical error” eller att behöva uppdatera allt hela tiden.

    Eller bara en sådan enkel sak som att slutanvändaren vågar göra justeringar på hemsidan själv. Vilken grej.

    Tack för att du förgyllde min fredag Michael. :-)

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.