Sökmotorkonsult.se

Har vi nått ”Peak WordPress”?

peak oil

Andelen webbsajter som använder det omåttligt populära CMS:et WordPress minskar för första gången. Frågan vi ställer oss är om vi bevittnar ”Peak WordPress”.

Peak oil syftar på tidpunkt då den maximala råoljeproduktionen uppnås. Det diskuteras när denna topp ska nås men de flesta bedömare är överens om att det sker inom 10-15 år från. Nu ska denna artikel inte handla om om olja, utan om vi nått ”Peak WordPress”.

Marknadsandelen minskar

Nedan tweet och tillhörande blogginlägg från Joost de Valk (grundare till SEO-pluginet Yoast) visar på att andelen sajter som använder WordPress minskar.

Så länge jag kan minnas har marknadsandelen för WordPress sakta men säkert ökat, men nu ser vi tecken på att WordPress nått en brytpunkt – ”Peak WordPress”.

Som ett komplement till de siffror som Joost presenterar är det intressant kolla på Google Trends. I nedan graf visas hur intresset för ”wordpress” utvecklats de senaste åren. Här ser vi en tydlig sjunkande trend och utifrån denna data skulle man kanske redan för något år sedan kunna ha dragit slutsatsen att vi var på väg mot ”Peak WordPress”.

Alternativen blir bättre

Om vi för en stund antar att det stämmer att vi nått ”Peak WordPress” så kan man fråga sig varför det hänt. Det finns givetvis flera förklaringar men jag noterar två återkommande saker i kommentarerna på Joosts tweet.

Den första förklaringen är att alternativen relativt sett blivit bättre. CMS-verktyg som Wix och Squarespace är mer snabbladdade och bättre på SEO än de varit historiskt. Den andra förklaring som lyfts fram är att WordPress blivit mer komplext vilket är något jag själv kan hålla med om. Det är inte lika ”enkelt” att använda WordPress som det var för 10 år sedan, sannolikt för att WordPress erbjuder mer möjligheter än tidigare.

Kombinationen av att andra CMS-verktyg blivit bättre samtidigt som WordPress blivit mer komplext skapar såklart ett läge där det blir svårare för WordPress att fortsätta att växa och ta marknadsandel.

Till saken ska nämnas att siffrorna som Joost använder sig av baseras på världens 10 miljoner största sajter. Och om verktyg som Wix och Squarespace blir bättre är det mer sannolikt att sajter som använder dessa CMS klättrar in bland dessa 10 miljoner sajter.

Fortfarande mitt val

Jämfört med när jag byggde min första sajt i WordPress för drygt 15 år sedan finns det i dag många fler intressanta alternativ att välja bland. Men mitt val kommer sannolikt fortsatt ändå vara WordPress. Jag gillar alla de möjligheter som WordPress i dag erbjuder och den infrastruktur som finns runtomkring WordPress.

Sunt med konkurrens

Med det sagt är det sunt med konkurrens. Att WordPress har en marknadsandel som överstiger 40 % är mer än nog. Jag tror ingen gynnas av att den blir högre. Snarare tvärtom, det är hälsosamt om det finns fler andra stora och bra CMS att välja bland.

Vad tror du? Har vi nått ”Peak WordPress”? Kommentera gärna nedan!

 

2 kommentarer

  1. Tror det är peaken vi ser. Sen så är ju WIX byggt på WordPress i grunden, så lite missvisande om WIX tar marknadsandelar från WordPress.

    Kommentar av Daniel

  2. ÄNTLIGEN!
    Som jag har längtat till att se dessa siffror. Länge har jag förespråkat Squarespace som förstahandsval när man ska skapa en ny hemsida. Tänk vilken lyx att slippa ”critical error” eller att behöva uppdatera allt hela tiden.

    Eller bara en sådan enkel sak som att slutanvändaren vågar göra justeringar på hemsidan själv. Vilken grej.

    Tack för att du förgyllde min fredag Michael. :-)

    Kommentar av Hasan Fransson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?